Paardenknoop niet (helemaal) veilig? Of ligt het aan het touw?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

axel_1997

Paardenknoop niet (helemaal) veilig? Of ligt het aan het touw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-22 23:55

Hallo bokkers,
Ik heb jullie wijsheid weer nodig.

Zaterdag stond ik op de poetsplaats met een paard.
En zoals jullie je kunnen voorstellen was het dier wat van z'n propos door storm van de voorgaande dagen en vast ook van de storm die er nog aan zat te komen. Niets wat ik niet eerder heb meegemaakt.
Alles ging goed tot er iemand perse vlak voor de poetsplaats met een bladblazer aan de gang moest.

[Waarom doe je dat meut?! Je ziet toch hoe dat paard reageert?! Pak dan ook een bezem!] :roll: Dat terzijde.

Het paard raakt in paniek, loopt naar achter en trekt aan het halster. De situatie wordt gevaarlijk dus ik probeer het touw los te trekken. En verdraaid die knoop zit vastgekneld en komt niet los. :oo
Gelukkig breekt op dat moment het halster zoals dat hoort in een noodsituatie en het paard komt met de schrik vrij. Dus uiteindelijk is er niets ernstigs gebeurt. Maar hoe kan het nou dat die paardenknoop vastknelt?

Toen het paard weer veilig was heb ik de knoop gecontroleerd. Die zag er uit zoals het hoort en met wat moeite kwam hij ook los zoals het hoort.

Thuis heb ik wat tests gedaan. En inderdaad als ik zo hard mogelijk aan een paardenknoop trek knelt die vast al krijg ik hem niet zo strak als het paard deed. Ik gebruik een standaard rond gevlochten halstertouw met een kern en mantel. Maar ik heb ook een zachter touw zonder kern. Dat touw knelt nog makkelijker dan het stugge touw maar gaat toch redelijk makkelijk los. Waarschijnlijk omdat het zo soepel is. Ik weet alleen niet wat er gebeurt als een paard dat touw strak trekt.

Dus wat weet bokt hier over? Hebben meer mensen deze ervaring met dubbel gevlochten halstertouwen? Is een touw zonder kern veiliger? Is de paardenknoop wel veilig? Is er een andere veiligheidsknoop die wel onder spanning werkt? Of zijn veiligheidsknopen gewoon niet helemaal failsafe? In dat laatste geval sloop ik de haken van mijn halstertouwen en vervang ze door paniekhaken.

Dit is de knoop die ik gebruik en ook ongeveer hetzelfde touw: https://www.knhs.nl/welzijn/verzorging- ... rdenknoop/

Als je niet voor de lol op je paard stapt... kan je beter op de grond blijven staan.

"Always try to be nice, but never fail to be kind"-Doctor Who-

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 00:18

Het type touw maakt weinig uit, een paardenknoop/schuifknoop trekt strak als er spanning op komt. Dan krijg je 'm niet meer los en kun je zelfs beter maken dat je bij het hoofd van je paard weg bent, want als de knip van het touw breekt komt dat met een rotgang terug in de richting van de knoop, en dus waar jij staat.

Paniekhaken doen ook niet altijd waarvoor ze gemaakt zijn maar kans is wel groter dat je die in zo'n situatie los krijgt.

Boontje L2 + 10 | B + 3 | B + 4
Nex Z2 + 2 | B + 1 | B + 3

Muze

Re: Paardenknoop niet (helemaal) veilig? Of ligt het aan het touw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 00:32

Ja dat herken ik. Heb dat ook eens gehad, maar dan paard dat zijn hoofd onder t touw door had gedaan. Paniekhaak stond op spanning en kreeg ik niet meer los en de paardenknoop kreeg ik ook niet los.
Ik raakte zelf ook al een tikkeltje in paniek en gelukkig knapte het halster toen..

SuusEquus
(Sport)massage, lymfedrainage, acupressuur (io)

Duality

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 01:00

Hier ook al 2x gehad, waarvan 1x echt een hele heftige waarbij het paard ook viel en onder het touw terecht kwam (en dus klem zat). En het touw dus met geen mogelijkheid los te krijgen was (los moeten snijden uiteindelijk). De andere keer begaf het halster het gelukkig, maar het blijft heel eng.

Zelfde met paniekhaken, die doen ook niet altijd wat ze moeten doen. Ik gebruik sinds die ene keer voor al mijn paarden de tether tie van lemieux, ideaal ding.

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 01:07

Toevallig vandaag hier hetzelfde.

Paard op poetsplaats, had zijn touw over zijn neus geslagen dus raakte in paniek. Ook volle gewicht naar achteren en idd de paardenknoop goed strak getrokken. Ook een paniekhaak maar deze schoot niet los. Toen het touw over zijn neus weg was was het weer goed.

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

16-04-2021 Diëgo v. Engelen

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 01:20

Herkenbaar helaas, als een paard met zijn volle gewicht aan je knoop heeft gehangen krijg je hem amper los. Ik gebruik daarom alleen touwen met een paniekhaak. Ook dat schijnt niet altijd goed te gaan, gelukkig heb ik ze zelf nog altijd los kunnen krijgen.

Een andere niet eerder genoemde optie is misschien een halster met elastieken delen. Mijn moeder had er vroeger een en dat was haar grote geluk toen ze een ongeluk kreeg met de trailer. Trailer sloeg over de kop en we konden niet bij de voorkant bij het paard komen. Het paard is zelf achterwaarts gekomen uiteindelijk en heeft daarbij haar halster afgedaan/verloren. (Gelukkig had ze het hoofdstel er al onder en konden we haar daar aan opvangen) Maar geen flauw idee hoe we dit snel hadden kunnen oplossen zonder dat halster.

/3

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 01:24

Ook soortgelijk meegemaakt. Alleen dat halstertouw in een losse lus om een vastzetring zat, paard in paniek en door de kracht van het wegrennen trekt hij de balk waaraan de ring vast hing ook mee los. Dus zelfs een losse lus (touw 1x om de ring heen geslagen) komt niet altijd direct los. Tijdens het rennen is die wel losgekomen en liep paard zonder balk verder door de wei.

Ik zet desondanks mijn paarden nog steeds vast maar ik let ook sneller op hun signalen, worden ze lastiger of onrustig los ik de knoop al en hou ik het touw gewoon zelf vast en geef ze wat meer ruimte of ga even met hem stappen voor de spanning eraf te halen.

Leef en laat leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 01:49

Daarom hadden we in racing standaard een strotouwtje aan het halster zitten waar je je musketon aan vastklikte, in plaats van aan de ring van het halster. Als er echt paniek in de tent is, breekt dat touwtje en zit je dus niet met knopen die niet meer losgaan of rondvliegende projectielen van een uit elkaar spattende musketon.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 01:55

Hier ook dezelfde ervaringen, meerdere keren al. Die knopen gaan niet los als een paard daar eens flink aan trekt, ongeacht het soort touw. Strotouwtjes hebben ons op dat vlak meermaals gered. Die braken wel. Was ik wel 15 min bezig om alsnog die stomme knoop los te krijgen, maar bon :') Paard was in ieder geval nog heel en de spullen ook (touw + halster).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 01:56

Paardenknoop trekt zich idd vast, als ze hier vast staan. Staan ze met zo’n klip waarbij je een stukje naar achter moet trekken en dan klikt ie los vast aan de ring. Hoe hard ze daarop ook gaan hangen. Dat stukje krijg je altijd naar achter. Je kan veilig aan de muur dier losmaken en hebt de mogelijkheid om het touw vast te houden. Aan het hoofd willen komen geeft in zo’n geval veelal alleen maar meer paniek. Vandaar dat ik de klip aan de muur doe.

In praktijk staan ze hier zelden vast maar als ze vast staan dan zo.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 02:30

xHaithi schreef:
Hier ook dezelfde ervaringen, meerdere keren al. Die knopen gaan niet los als een paard daar eens flink aan trekt, ongeacht het soort touw. Strotouwtjes hebben ons op dat vlak meermaals gered. Die braken wel. Was ik wel 15 min bezig om alsnog die stomme knoop los te krijgen, maar bon :') Paard was in ieder geval nog heel en de spullen ook (touw + halster).

Ik doe ook altijd een strotouwtje ertussen, alleen zit die bij mij aan de ring waaraan je vastzet zodat het touw bij het paard blijft mocht deze zich lostrekken. Een touwtje pakken als paard ineens wegtrekt is makkelijker dan alleen een halster.

Oja wel de tip als strotouwtje gebruik er dan 1 van hennep en niet die kunststofdingen die tegenwoordig om de pakken zitten (de gekleurde). Die breken nl ook slecht.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 02:35

Altijd een mes op zak hebben.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 02:51

rina schreef:
xHaithi schreef:

Ik doe ook altijd een strotouwtje ertussen, alleen zit die bij mij aan de ring waaraan je vastzet zodat het touw bij het paard blijft mocht deze zich lostrekken. Een touwtje pakken als paard ineens wegtrekt is makkelijker dan alleen een halster.

Oja wel de tip als strotouwtje gebruik er dan 1 van hennep en niet die kunststofdingen die tegenwoordig om de pakken zitten (de gekleurde). Die breken nl ook slecht.

Zo was het bij ons ook. Het touwtje hing aan de ring waaraan het paard vastgezet werd en ik deed het touw eigenlijk vast aan het strotouwtje. Als paard zich dan lostrok kon ik gewoon het touw pakken dat nog aan het paard bengelde. Het kapotte strotouwtje zat dan tussen de paardenknoop geklemd.

Wij hadden overigens wel gekleurde af en toe en die braken toch ook sneller dan het halster. Wel dunne touwtjes, niet die hele dikke die je soms ook ziet. Ik denk niet dat die dikke breken.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 09:21

Ik zet mijn paarden ook altijd alleen vast aan een stro touwtje. Het lijkt me dat het vroeger wat normaler was, nu kijken mensen me altijd een beetje gek aan haha. Ik vind het heel belangrijk dat het snel stuk kan en het werkt perfect.

Edit: een dun stro touwtje! Je kunt de lagen er tussenuit halen en hem zo dunner maken. Anders breekt het inderdaad niet.

Keep your hopes up high and your head down low
Extra 25-04-2000 — 16-09-2023. Wij, voor altijd.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 09:26

Hier ook meermaals mee gemaakt dat er inderdaad al zoveel kracht op was gekomen dat het niet meer los ging. Hier staan ze om die reden aan zo’n equi-Ping veiligheidsring tegenwoordig.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 10:23

zal miss ook liggen aan welk materiaal touwen op dit moment van gemaakt worden versus de "oude" touwen

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 10:28

Er zijn meerdere soorten paardenknopen.
Ik beheers zelf alleen die ene die strak trekt als een paard eraan gaat hangen (toch een hiaat in mijn paardenkunde haha).
Er is er ook eentje die nooit strak trekt, hoe hard paardlief er ook aan hangt. Dat komt omdat je het knoopgedeelte aan de kant doet waar geen druk op komt (sorry, slechte uitleg).

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 11:12

darkadia schreef:
Hier ook meermaals mee gemaakt dat er inderdaad al zoveel kracht op was gekomen dat het niet meer los ging. Hier staan ze om die reden aan zo’n equi-Ping veiligheidsring tegenwoordig.

Deze idd:
https://www.kramer.nl/Stallen/Stal-rijb ... gheidsstuk
Ik heb zo'n ding standaard in mijn wedstrijdkoffer zitten. Voor het geval ik het paard op concours eens ergens vast moet zetten.

speurneusc schreef:
zal miss ook liggen aan welk materiaal touwen op dit moment van gemaakt worden versus de "oude" touwen
Hmmm, nee, denk ik. Ik had vroeger bij mijn pony van die dikke hennep touwen (waar direct je handen van open lagen). En die trokken ook al vast.

Dun strotouwtje ertussen is prima en goedkope oplossing.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]

Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 11:33

Daarom staat mij paard aan een Blocker Tie Ring.
Overal mee naar toe te nemen, hangt hier aan de stal, maar nam hem ook mee aan de trailer etc etc...

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-22 22:58

assie schreef:
Er zijn meerdere soorten paardenknopen.
Ik beheers zelf alleen die ene die strak trekt als een paard eraan gaat hangen (toch een hiaat in mijn paardenkunde haha).
Er is er ook eentje die nooit strak trekt, hoe hard paardlief er ook aan hangt. Dat komt omdat je het knoopgedeelte aan de kant doet waar geen druk op komt (sorry, slechte uitleg).

Die knoop heb ik nodig. Heb je een link met uitleg of de naam van de knoop?

Als je niet voor de lol op je paard stapt... kan je beter op de grond blijven staan.

"Always try to be nice, but never fail to be kind"-Doctor Who-

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 23:08

Heel herkenbaar, ik schrok ook toen ik erachter kwam dat die knoop zich gewoon vast trekt! Tegenwoordig zet ik mijn merrie heel losjes vast, meer heeft ze ook niet nodig gelukkig.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 23:30

Gelukkig hangt ze zelden, maar meer zo´n aap die het losse uiteinde pakt en zich zelf losmaakt

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 23:34

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie