Tweedehands dressuur zadel?

Moderators: C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance, Coby, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

enderdoggy

Tweedehands dressuur zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-22 20:15

Hoi!

Ik wil langzaamaan opzoek gaan naar een goed tweedehands dressuur zadel voor mijn paard. Momenteel rijden we met een prestige Roma jump springzadel en ik vind dit een enorm fijn zadel. Echter, om mijn houding te verbeteren zou ik er graag een dressuur zadel bij willen. Ik zou deze ongeveer 1 a 2 keer per week willen gebruiken. Aangezien ik het van mijn appie loontje moet betalen zou ik er Max rond de 450 aan uit willen geven :D. Ik zou de voorkeur hebben voor een zadel met een diepe zit en een beetje wrongen zoals mijn Roma springzadel heeft! Hebben jullie tips voor goede tweedehands zadels? Zelf dacht ik een beetje aan iets zoals Tekna of Bates Het liefste zou ik ze bij een winkel rondom Eindhoven afhalen zodat ik ze kan passen bij mijn zadelmaker.

Mijn prestige Roma is een 18 inch met een boommaat van 33.

Alvast bedankt!

Avalanche

Re: Tweedehands dressuur zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 20:26

Wat belangrijk is aan een boom is dat de vorm moet passen bij de rug van het paard.

Mijn KWPN merrie heeft een vrij rechte rug. Een curved boom gaat dus niet passen, ook al is hij de juiste lengte. Als je Prestige zadel goed ligt, zou je contact kunnen zoeken met een zadelpasser die tweedehands Prestige dressuurzadels heeft liggen.
Als je goedkoop wilt, is dat wel mogelijk (al denk ik dat dit budget wel laag ligt) maar zou ik zonder meer aanraden voor een kwaliteitszadel te gaan. Ook tweedehands gaan die dingen nog vrij lang mee.

Tekna ben ik persoonlijk geen fan van, ik vind ze heel vervelend zitten, en zelfs met een verwisselbare voorboom, is het helemaal niet gegarandeerd dat de rest ook past. Ook de vorm van de voorboom moet passen.
Bates is een optie als je paard een heel rechte rug heeft, maar ook bij Bates moet nogmaals de hele boom bij je paard passen, niet alleen de wijdte.

Gerardyolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 20:31

ik raad suilen zadels aan.
Super goede service, allemaal nagekeken en goede prijs/kwaliteit verhouding.
Heb er zelf mijn Sellier liberte zadel vandaan.
Krijgt je zadel ook altijd helemaal compleet mee van haar. Dus met beugels, riemen en hoes.

https://suilenzadels.jouwweb.nl/aanbod-zadels

enderdoggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-22 20:36

Avalanche schreef:
Wat belangrijk is aan een boom is dat de vorm moet passen bij de rug van het paard.

Mijn KWPN merrie heeft een vrij rechte rug. Een curved boom gaat dus niet passen, ook al is hij de juiste lengte. Als je Prestige zadel goed ligt, zou je contact kunnen zoeken met een zadelpasser die tweedehands Prestige dressuurzadels heeft liggen.
Als je goedkoop wilt, is dat wel mogelijk (al denk ik dat dit budget wel laag ligt) maar zou ik zonder meer aanraden voor een kwaliteitszadel te gaan. Ook tweedehands gaan die dingen nog vrij lang mee.

Tekna ben ik persoonlijk geen fan van, ik vind ze heel vervelend zitten, en zelfs met een verwisselbare voorboom, is het helemaal niet gegarandeerd dat de rest ook past. Ook de vorm van de voorboom moet passen.
Bates is een optie als je paard een heel rechte rug heeft, maar ook bij Bates moet nogmaals de hele boom bij je paard passen, niet alleen de wijdte.
Dat is inderdaad een goede, ik wil voor het perfecte zadel wel mijn budget iets ophogen, maar meer dan 600 gaat naast de kosten voor m’n paard niet lukken :) Ik ben alleen bang dat je voor een prestige al gouw 800/1000 betaald…

enderdoggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-22 20:37

Gerardyolo schreef:
ik raad suilen zadels aan.
Super goede service, allemaal nagekeken en goede prijs/kwaliteit verhouding.
Heb er zelf mijn Sellier liberte zadel vandaan.
Krijgt je zadel ook altijd helemaal compleet mee van haar. Dus met beugels, riemen en hoes.

https://suilenzadels.jouwweb.nl/aanbod-zadels

Ziet er goed uit! Is zij zelf ook zadel-Asser?

Gerardyolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 20:56

Ze is geen gecertificeerd zadelmaker, maar heeft er echt kijk op of het goed ligt. Ze keek naar de zelfde dingen als mijn zadelmaker. Heb het door hem na laten kijken. hij kon op de ligging en de staat van het zadel niks aanmerken.

Dacht dat ze voor 25 euro met een aantal zadels passen komt passen.
Je mag ze bij haar meestal een zadel een paar daagjes op proef. mocht het ook door mijn eigen zadelmaker na laten kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 20:57

Als jij beter wil kunnen zitten zou ik jouw bedrag in zitlessen investeren.
Niet in een zadel.

Wacht nu op excuses waarom er een ander zadel moet komen.

enderdoggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-22 21:03

Nielojram schreef:
Niet in een zadel.

Dat zou ook een mogelijkheid zijn, echter merk ik dat ik dressuurmatig rijden in n dressuurzadel ook fijner vind. Wellicht dat ik zitlessen er ook bij neem binnenkort :)

enderdoggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-22 21:05

Nielojram schreef:
Niet in een zadel.

Daarbij moet er zoals je leest geen ander zadel komen maar een extra zadel voor erbij. “Wachten op excuses” vind ik niet heel netjes…

enderdoggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-22 21:09

Gerardyolo schreef:
Ze is geen gecertificeerd zadelmaker, maar heeft er echt kijk op of het goed ligt. Ze keek naar de zelfde dingen als mijn zadelmaker. Heb het door hem na laten kijken. hij kon op de ligging en de staat van het zadel niks aanmerken.

Je mag ze bij haar meestal een zadel een paar daagjes op proef. mocht het ook door mijn eigen zadelmaker na laten kijken.
oohh dat is fijn! Ik kan op haar site niks vinden over in hvl km ze komt. Weet jij of ze rondom Eindhoven komt?

Gerardyolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 21:09

Nielojram schreef:
Niet in een zadel.

Ben zeer zeker niet met je eens. Heb zelf zowel een spring als dressuur zadel. Merk toch dat echt dressuur niet soepel gaat op mijn springzadel, doorzitten is gewoon bijna onmogelijk. Ook bij schouderbinnewaarts, travers, wissels, wijken etc zit ik mezelf dan echt in de weg.

T zelfde met springen, kom echt niet hoger dan 40 cm op mijn dressuur zadel. Terwijl ik op mijn springzadel toch echt met gemak een parcourtje van een 1m spring.

Spring en dressuur zadels zijn gewoon heel anders. Ze zijn nou eenmaal voor andere disciplines gemaakt. Basis dressuur/springen gaat echt prima op een “verkeerd” zadel. Maar zodra ik echt serieus aan de gang wil kom ik op een gegeven moment toch echt tegen grenzen aan.

Zitlessen zijn altijd een goed idee. Maar zelfs daarmee bereik je op een springzadel vaak niet de gewenste dressuur houding.
Laatst bijgewerkt door Gerardyolo op 17-02-22 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Gerardyolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 21:11

enderdoggy schreef:
Gerardyolo schreef:

oohh dat is fijn! Ik kan op haar site niks vinden over in hvl km ze komt. Weet jij of ze rondom Eindhoven komt?

Heb geen idee, omgeving Helmond was geen probleem. Zou haar gewoon berichten. Dan weet je het zeker! Je kan de vlgm ook op locatie komen passen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 21:38

Nielojram schreef:
Niet in een zadel.

Niet eens. Je kunt zitlessen nemen tot je een ons weegt, als het zadel jou niet past of geschikt is voor een totaal andere discipline dan de jouwe, zul je er nooit correct in kunnen zitten.

Het mannen- en vrouwenzadels verhaal: als je zadel te breed is in de twist heb je daar simpelweg geen ruimte voor tussen je bovenbenen, en dat zadel drukt je benen naar voren. Dan kun je je bekken kantelen om die hoofd schouder heup hak lijn weer loodrecht te krijgen maar dat leidt op langere termijn tot rug- en bekkenklachten.

Zitlessen zijn fantastisch, en altijd een aanrader, maar geen oplossing voor een zadel waar de ruiter simpelweg niet in past.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 21:46

Misschien lees ik erover heen hoor ts, maar waaorm geen zadelpasser laten komen met tweedehands zadels? Weet je gelijk dat ie goed zit.
Qua zadels moet het inderdaad wel bij je passen, niet iedereen zit even goed in elk zadel. Ik weet niet of je het voor 600,- gaat halen hoor ts, even navragen bij verschillende zadelpassers. Die ook goed bekend staan, want ik bijvoorbeeld vertrouw zeker niet elke zadelpasser meer, dus doe even onderzoek voordat je zo ook nog een kapot paard hebt... Dat is veel duurder dan een zadel.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 21:56

Avalanche schreef:

Tja….dat is uiteraard geen wet van meden en Perzen…..ik heb jaren met een Bates op mijn verzorgfries gereden….die had absoluut geen rechte rug, maar een echte gewelfde friezenrug….dat zadel lag als een huis…
Mijn huidige eigen paard heeft een hele rechte rug (Gelders paard) daar had ik een Bates voor maar die paste al heel snel niet meer…
@ TS, ik zou even doorsparen en een goede zadelmaker laten komen die met meerdere (tweedehands) zadels bij jou en je paard komt zodat je verschillende types kan proberen. Dan is een prestige misschien ook een optie, die zijn ook 2e hands vrij prijzig denk ik?
Ik mocht een zadel telkens een maand of wat uitproberen om te kijken of ik er goed in zat ook na een lange buitenrit en intensieve drsssuurles (ja ik rijd buitenritten in m’n dressurzadel, ik kan dan weer niet zitten in een springzadel :') )

enderdoggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-22 22:08

Anastasia24 schreef:
Misschien lees ik erover heen hoor ts, maar waaorm geen zadelpasser laten komen met tweedehands zadels? Weet je gelijk dat ie goed zit.
Qua zadels moet het inderdaad wel bij je passen, niet iedereen zit even goed in elk zadel. Ik weet niet of je het voor 600,- gaat halen hoor ts, even navragen bij verschillende zadelpassers. Die ook goed bekend staan, want ik bijvoorbeeld vertrouw zeker niet elke zadelpasser meer, dus doe even onderzoek voordat je zo ook nog een kapot paard hebt... Dat is veel duurder dan een zadel.

Dat was inderdaad ook een goede optie, alleen weet ik niet zo goed welke. Ik heb bij mijn springzadel Drunens langs gehad, maar die vind ik wel heel prijzig voor een zadel voor erbij… Dus als iemand aanraders heeft? :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 22:15

Country Mill is erg goed, maar die zit minder in de buurt, Drunens is idd heel goed, het Gareel ook tevreden van.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 22:25

Zoek contact met je eigen zadelmaker.. zeg wat je graag wilt en dan kan zij kijken of ze wat heeft of krijgt of te koop weet... zo heb ik het gedaan.. en erg goed koop aan een super fijn passend zadel gekomen...
Ja hij is verkleurd op de lepel.. geen zwart meer maar grijs/ bruin.. maar hij past en rijd erg fijn en ook passend bij mijn butget

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 22:44

Als je Prestige Roma goed ligt en zit, is de kans natuurlijk erg groot dan een zelfde zadel in dressuur uitvoering ook goed past. Als je een beperkt budget hebt, zou ik proberen om die tweedehands te zoeken.

Maar 600 euro is een zeer beperkt budget. Dan moet je echt veel geluk hebben dat je net het goede zadel voor een hele scherpe prijs vindt. Ik denk dat je beter dan even door kunt sparen. Als je een goedkoop zadel hebt waar je niet in kan zitten, schiet je er nog niets mee op. En als je hij niet goed ligt op je paard, kan je waarschijnlijk nog meer betalen aan een DA en paten en peuten dan je kwijt was aan het zadel.

enderdoggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-22 22:53

Bowo schreef:
Als je Prestige Roma goed ligt en zit, is de kans natuurlijk erg groot dan een zelfde zadel in dressuur uitvoering ook goed past. Als je een beperkt budget hebt, zou ik proberen om die tweedehands te zoeken.

Maar 600 euro is een zeer beperkt budget. Dan moet je echt veel geluk hebben dat je net het goede zadel voor een hele scherpe prijs vindt. Ik denk dat je beter dan even door kunt sparen. Als je een goedkoop zadel hebt waar je niet in kan zitten, schiet je er nog niets mee op. En als je hij niet goed ligt op je paard, kan je waarschijnlijk nog meer betalen aan een DA en paten en peuten dan je kwijt was aan het zadel.

Goede tip, daar ga ik naar kijken! Want ik neem aan dat dezelfde maat dan meestal wel goed ligt? (uiteraard laat ik hem controleren door mijn zadelmaker)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 22:56

In mijn ervaring kan het wel anders vallen, dus altijd even controleren :j

enderdoggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-22 23:01

weet iemand wat dit betekent toevallig? 18 32 zou staan voor 18 inch en 32 boommaat, maar die 3 en 4 snap ik niet helemaal? Gaay over een prestige zadel

enderdoggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-22 23:01

Afbeelding

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 23:54

Joh, als je zelf weinig verstand van zadels hebt, is het echt beter een gediplomeerde zadelmaker te laten komen.

enderdoggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 14:28

Daphara schreef:
Joh, als je zelf weinig verstand van zadels hebt, is het echt beter een gediplomeerde zadelmaker te laten komen.

Zoals ik al schrijf in mijn topic is dat ook zeker het plan ;)