Spaans / portugees / arabisch zadel voor hoge schoft

Moderators: C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance, Coby, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Happyhrs

Spaans / portugees / arabisch zadel voor hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 17:58

Hoi! Ik heb een spaans paardje en wil daar al een lange tijd een echt spaans / portugees / arabisch zadel voor kopen, alleen heeft zij gewoon echt een redelijk hoge schoft..

Ik ben al zon lange tijd opzoek en een paar hele dure miskopen gedaan, maar ik kan ze nieuw ook gewoon niet vinden.. ze hebben allemaal een beetje dat "boomloos" idee maar dat buigt echt niet genoeg mee.. ik ben hier best wel verdrietig om omdat ik engelse zadels veel te simpel vind voor bij mijn mooie barok/ spaanse hoofdstellen en dekjes ( zeker voor een fotoshoot )

Ik rijd nu gewoon met een veelzijdigheid zadel 17 inch met een medium- narrow boom en wel echt een bontje er onder ( op advies van de zadelmaker )

Heeft iemand sites of merken of eventueel een zadel te koop wat op een hoge schoft past?
Ik heb geen specifieke eisen maar zou heel graag een zadel met veel details willen ( ijzer beslag of getooled etc )

Graag hoor ik wat tips want ik begin helaas de hoop een beetje op te geven.. ik zal wat fotos plaatsen waar de schoft te zien is
Laatst bijgewerkt door Happyhrs op 20-02-22 18:18, in het totaal 2 keer bewerkt

siskeh

Re: Spaans / portugees / barok zadel met hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 18:01

Er zijn best wel wat goede spaanse/barokke zadels te koop, echter: daar zit wel een prijskaartje aan..
Denk aan iberosattel, deuber&partner, Zaldi.
Verwacht niet dat je onder de 1500 euro een goed (tweedehands) zadel gaat vinden. Soms heb je tweedehands geluk, meestal niet.

Happyhrs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 18:05

Een belangrijk ding wat ik erbij kan vertellen nog is dat de kussens van mijn zadels echt goed opgevuld zijn, om echt haar schoft
te vermijden,

Ze is zeker niet te mager. Gewoon echt een lange/ hoge schoft

Happyhrs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 18:08

siskeh schreef:
Er zijn best wel wat goede spaanse/barokke zadels te koop, echter: daar zit wel een prijskaartje aan..
Denk aan iberosattel, deuber&partner, Zaldi.
Verwacht niet dat je onder de 1500 euro een goed (tweedehands) zadel gaat vinden. Soms heb je tweedehands geluk, meestal niet.

Ja klopt, als het een perfect zadel is wil ik er best wel wat aan uitgeven, maar ik heb nu al vaker een miskoop gedaan waar ik gewoon veel geld door weg heb kunnen gooien, mij was toen verteld dat hij aangepast kon worden en toen na de koop naar de zadelmaker gegaan, die kon er niks mee..en tweedehands zijn ze over het algemeen echt niet te vinden helaas..

Happyhrs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 18:10

Eventueel zou ik graag een tweedehands zadel vinden ( als iemand er 1 verkoopt erg graag ) om te kijken of het echt goed ligt, zonder dat ik gelijk de volle mep uit geef en voor de zoveelste keer teleurgesteld word.. en geld weg gooi

Ik kan zo snel even geen foto van de schoft van mijn paardje vinden ik plaats zo een soortgelijke

siskeh

Re: Spaans / portugees / arabisch zadel met hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 18:18

Als je zelf niet voldoende kennis van de merken/modellen/zadels hebt zou ik het altijd samen met een zadelpasser doen. Dus eerst overleggen met passer of zadel uberhaupt geschikt is. Handigste is een passer die wel bekend is met de merken.

Sowieso ook altijd eerst na laten kijken door de passer op de "normale" problemen zoals breuken en scheve zadels.

Happyhrs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 18:25

siskeh schreef:
Als je zelf niet voldoende kennis van de merken/modellen/zadels hebt zou ik het altijd samen met een zadelpasser doen. Dus eerst overleggen met passer of zadel uberhaupt geschikt is. Handigste is een passer die wel bekend is met de merken.

Sowieso ook altijd eerst na laten kijken door de passer op de "normale" problemen zoals breuken en scheve zadels.

Ik heb momenteel geen vaste zadelmaker/ passer meer, maar de zadelmaker die mij het meeste heeft geholpen met mijn zadels had hier helaas weinig verstand van, ( echt alleen engelse zadels) ik weet zelf wel of een zadel goed ligt en hoe je dat moet checken omdat ik toevallig een vriendin heb die daar in aan het doorleren is, maar laat ik het alsnog altijd nakijken! Daarom vind ik dit erg moeilijk

Ik ben ook al opzoek geweest maar er is gewoon geen zadelmaker in de omgeving te vinden die hier verstand van heeft.. dat is vervelend en idd een probleem maar ik kan moeilijk iemand hier heen toveren.. hopelijk kan je dat wel begrijpen, daar kan ik ook echt pas naar opzoek als ik weet wat voor zadel ik ga kopen

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:45

Wat heb je geprobeerd? Welke merken?

Ik zie altijd hele goede dingen voorbij komen over Pura Nobleza. De signum, maar ook de marjoman zadels passen wel bij wat je zoekt denk ik. Ik heb zelf een ander type paard, rond en weinig schoft, en ben blij met mijn deuber&partner Ronda.
Laatst bijgewerkt door Phrono op 20-02-22 22:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:49

De meeste huidige zogenaamde spaanse zadels hebben gewoon een Engels type boom met een barok blad. Bij Zaldi en Ludomar kun je ieder Dressuurzadel ook in barok uitvoering krijgen. Dat is dan enkel optisch barok, maar je zit gewoon in een „Engelse“ boom.

Happyhrs

Re: Spaans / portugees / arabisch zadel voor hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 10:57

Ik heb een beetje gekeken naar de merken die voorgesteld worden alleen zijn dat alsnog simpele kale zadels helaas.. wel een ander model maar ik zoek echt iets met beslag er op en details of eventueel tooling

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 11:25

Die ga je in NL zeer onwaarschijnlijk vinden, zeker als het ook nog passend moet worden tenzij je iemand vind die het echt speciaal voor jou maakt of besteld.
Wat je zou kunnen doen is je huidige passende zadel optisch laten upgraden met beslag en tooling en een ander blad.

Happyhrs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 11:30

Sizzle schreef:
Die ga je in NL zeer onwaarschijnlijk vinden, zeker als het ook nog passend moet worden tenzij je iemand vind die het echt speciaal voor jou maakt of besteld.
Wat je zou kunnen doen is je huidige passende zadel optisch laten upgraden met beslag en tooling en een ander blad.

Kan dat zo maar? Ik wou eerder gewoon mijn veelzeidigheid zadel aan laten passen zodat hij meer decoratief word in die stijl, alleen heb ik dan nog nooit iemand echt zien doen ik zou niet weten waar ik dan heen zou moeten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 11:49

Ja dat kan zeker. Er zijn best wel wat goede toolers die prachtige dingen kunnen maken.
Een zadelblad is eigenlijk een los element. Wel is het zo dat een springzadel ook een ander soort zitting heeft dan een dressuurzadel dus het moet wel een beetje met beleid gebeuren anders kiep je maar voren met een dressuurblad eraan . Ik heb ook ooit een VZ laten bouwen met een ijslander zitting bijv.
Ik kan je helaas niet aan namen helpen, vaak zitten ze meer in de western hoek. Misschien even een gericht topic daarvoor openen?

Happyhrs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 11:56

Sizzle schreef:
Ja dat kan zeker. Er zijn best wel wat goede toolers die prachtige dingen kunnen maken.
Een zadelblad is eigenlijk een los element. Wel is het zo dat een springzadel ook een ander soort zitting heeft dan een dressuurzadel dus het moet wel een beetje met beleid gebeuren anders kiep je maar voren met een dressuurblad eraan . Ik heb ook ooit een VZ laten bouwen met een ijslander zitting bijv.
Ik kan je helaas niet aan namen helpen, vaak zitten ze meer in de western hoek. Misschien even een gericht topic daarvoor openen?

Ik hoop echt dat dat hier in de buurt te vinden is, ik woon onder in, maar het is hier zo schaars met paarden dingen etc, er zit 1 winkel bij mij in de omgeving en dat is al 35 minuten in de auto vandaar dat het ook moeilijk is met zadelmakers, mijn oude is gestopt en nog geen nieuwe gevonden, meeste paarden dingen zitten echt helemaal boven in het land helaas

Happyhrs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-22 18:11

Ik heb er een nieuw topic over geplaatst maar helaas reageerd niemand.. iemand die dit ziet nog tips?

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 07:39

Ik zou toch eens bellen met Daniëlle van Pura Nobleza. De mogelijkheden bij haar zijn echt eindeloos en gaan veel verder dan haar website doet vermoeden. Ik heb bij haar echt de meest extravagante dingen voorbij zien komen qua versiersels aan de zadels die je op haar website kaal ziet.
Ik rijd zelf met een Signum van haar. Persoonlijk vind ik het geen mooi zadel, maar ik heb nooit eerder zo’n fijn zadel voor ruiter en paard gehad. Mijn PRE heeft ook geen makkelijke bouw, maar het is haar gelukt om een goed passend zadel erop te krijgen.