Hulpteugels: Alle info welkom!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

lfrwinterz

Hulpteugels: Alle info welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-22 19:57

Hopelijk staat dit topic hier goed :D

Mijn 11-jarige merrie heeft heel weinig tot geen bespiering. Dit wil ik heel graag gaan opbouwen en voorall in het begin lijkt het mij handig om hier hulpteugels bij te gebruiken, zodat mijn paard leert haar hoofd te laten zakken etc. Alleen weet ik zelf vrij weinig van hulpteugels en daarom hoop ik dat er hier mensen zijn die er meer van weten :)

Wat ik op dit moment in gedachten heb is om voor tijdens het longeren een longeerhulp te kopen (zo een die over de schoft en tussen de voorbenen doorgaat). Maar ik wilde ook graag zo'n elastiek gebruiken wat achter de kont langs gaat, dit leek me goed voor de achterhand, alleen dat moet bevestigd worden aan een longeersingel en dat gaat voor zover ik weet weer niet samen met die longeerhulp. Voor tijdens het rijden dacht ik aan een halsverlenger, die lijkt mij vrij vriendelijk en onschadelijk.

Tips of andere handige dingetjes om te weten zijn enorm welkom, want ik zie door de bomen het bos niet meer :')

Groetjes!

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 20:00

Investeren in goede instructie voor rijden en longeren is op de lange termijn duurzamer en diervriendelijker.

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 20:01

Denk dat het goed is deze podcast te luisteren:
https://www.horseinmind.nl/dit-moet-je- ... -den-hoed/

Hulpteugels – ze zijn er in alle soorten en maten om je paard mee te trainen. De martingaal, thiedemann, het elastiek, de gogue, chambon, slofteugel, bijzet, pessoa of longeerhulp. Allemaal bedacht om het paard te helpen met de juiste hoofd-halshouding. Maar helpt het wel echt? Volgens Mireille den Hoed niet, zij gebruikt ze nooit. Mireille is revalidatietrainer en docente aan de TAKT Academy, waar ze ruiters leert hun paard op een vriendelijke manier correct te trainen. In deze aflevering gaan we in op wat hulpteugels in het algemeen doen en wat gebeurt in het paardenlichaam. We gaan wat dieper in op de meest gebruikte teugels, maar ook zeker op waarom je ze beter kunt laten liggen. Hoe fijn je paard ook lijkt te voelen – hulpteugels kunnen schade aanrichten. Natuurlijk hebben we het ook nog over wat je dan kunt doen om anders te gaan trainen, zodat je die hulpteugels echt aan de wilgen kunt hangen. Veel plezier!

Mireille is een doorgewinterde professional die weet waar ze het over heeft en ze gebruikt ze zelf niet voor niets NIET.

Jos - 26 maart 1988-26 januari 2017 - Bijna 29 jaar geworden... Mijn grote paardenliefde!"
Holly - 10 mei 2012 - Mijn nieuwe paardenliefde ...

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 20:02

Ik zou nog even niets aan de voorkant knopen. Een elastische band achterlangs is een veilige, niet dwingende manier om je paard bewuster te maken van haar lichaam. Wanneer er meer kracht en balans komt, komt de voorkant 'vanzelf'.
Er is geen korte route.

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 20:04

Niet rijden met hulpteugels, maar gewoon les nemen. Correct spiergebruik komt niet van hulpteugels, maar van juist rijden. Er zijn situaties waar hulpteugels nuttig zijn, maar degene die jij benoemt niet.
Hij kan hooguit nuttig zijn als je paard een extreme sterrenkijker is bijvoorbeeld, maar gebruik dan ook alleen een hulpteugel onder begeleiding van een instructeur.

Voor longeren kan het wel nuttig zijn, maar daar zijn veel meningen over welke goed is. Veel hebben de neiging on te gaan zagen door de beweging van de voorbenen, de genoemde longeerhulp bijvoorbeeld, maar ook pessoa.

cir_der

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 20:05

Let heel goed op met wat je met bijzetteugels doet, het is veel beter om goed te lessen in plaats van alles oplossen met hulpteugels. Een paard kan wel met zijn hoofd naar beneden lopen, maar gebruikt niet altijd goed zijn rug. Bij het longeren kan bijzetteugel wel maar max 5-10min. In/uit stappen/draven doe je dus zonder bijzet. Als je gaat rijden neem je ook niet direct je teugels kort. Met het rijden kan een bijzet ook, maar let daar echt goed mee op, de meeste paarden worden er alleen maar slechter van.

Goede (longeer) les nemen is het beste.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 20:08

Ik zou goede instructie zoeken om samen mee aan de gang te gaan. En dan samen te kijken wat het best is voor jou en je paard. Enkele longe met een touwtje, dubbele longe of op een andere manier.

Longeerhulp is een waardeloos ding. Tenzij je hem achter de teugel met een weg gedrukte schoft wil leren lopen.
Je wil dat hij zijn rug opbolt en zijn schoft lift. Als jij een touw over zijn rug haal zal hij dat nooit gaan doen.
Daarbij loopt deze achter de ellebogen langs waardoor hij het hoofd naar beneden 'zaagt' tijdens het lopen waardoor hij achter de teugel zal gaan lopen ipv aan de teugel.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

lfrwinterz

Re: Hulpteugels: Alle info welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-22 22:00

Bedankt voor alle reacties.
Ik heb binnenkort een afspraak om kennis te maken met een instructrice, we gaan dus al beginnen met lessen. Ik zou gewoon graag zien dat ze ook met bijvoorbeeld longeren niet altijd zo met haar hoofd in de lucht loopt... Met dubbele longe zie ik mezelf niet zo gauw aan de gang gaan, ik heb geen idee hoe dat werkt... Ik heb gewoon het gevoel dat ze op dit moment geen baat heeft bij het longeren omdat ze constant als een giraf rondloopt :')

Spenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 22:04

Het enige dat je met hulpteugels bereikt is dat je paard in een valse knik gaat lopen. Neem les zowel rijden als longeren. Je paard zal je dankbaar zijn :)

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 22:07

Persoonlijk vind ik voor longeren een singel met touwtjes wel een fijn hulpmiddel. Minimaal zaageffect en je hebt veel mogelijkheden wat betreft ideale hoogte.
Voor een 'giraf' zou je dan de touwtjes relatief laag vast moeten maken (onderste ringetje van een longeersingel bijvoorbeeld), maar let er wel op dat je voldoende activiteit behoudt en dat je paard ook los durft te laten op het touwtje. Als er continu veel druk op staat of je paard achter de loodlijn gaat lopen, heb je hem waarschijnlijk te kort en/of is je paard nog niet toe aan de houding die je vraagt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 22:08

In plaats van hulpteugels kun je beter investeren in goede les.

Een longeerhulp zou ik zowiezo ver van weg blijven gezien deze juist op de schoft drukt. Je wil juist dat je paard de schoft omhoog gaat brengen maar op het moment dat hij dat doet krijgt hij een ruk in zijn mond. Ook krijgt het paard er snel schuurplekjes van onder de oksels omdat de touwen daar gaan snijden. Omdat de touwen onder de oksel doorlopen krijgt het paard ook nog bij iedere pas die hij zet een ruk in de mond.

Wil je iets van hulpteugels gebruiken dan zou ik kiezen voor een pessoa of met dubbele lijnen. Beide zou ik zelf de eerste paar keren alleen gebruiken onder toezicht van je instructrice. Want ook een slecht afgestelde pessoa kan kwaad doen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 22:10

Longeren is ook veel meer dan je paard rondjes laten lopen aan een lang touw. Het is trainen, net als rijden. Maak overgangen, tempowisselingen, volte vergroten en verkleinen. Gebruik balkjes.

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 22:41

Als een paard zijn hoofd naar beneden heeft betekend niet dat hij ook daadwerkelijk fijn over de rug loopt en die achterhand eronder zet. Dus nee ts, hulpteugels hebben geen zin.
Ga opzoek naar goed les, maak het ook leuk voor het paard, beloon als hij het fijne laat zien en maak soms eens denkopdrachten met balken. Er is veel variatie in longeren.
Als jij gaat focussen, samen met je instructrice, op de rest van het lichaam volgt dat hoofd vanzelf.
En ja, dat betekend ook dat jij wat nieuws kan gaan leren met bijvoorbeeld dubbele lijnen en een andere kijk op grondwerk. ;)

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 23:03

Met een longeersingel en bijzetteugels of touwtjes kom je al een eind. Enige is dat je paard waarschijnlijk wel het hoofd lager zal dragen maar of dit echt nut heeft is de vraag. Hij kan zich vastzetten en daardoor kan het meer kwaad doen dan goed als je niet weet waar je mee bezig bent.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 19:42

Alles staat of valt met hoe je ze gebruikt. Een hulpteugel kan best nut hebben, maar alleen als het ook echt een hulpje is en geen oplossing. Ik ben niet perse negatief over hulpteugels, maar ze kunnen heel verkeerd gebruikt worden, en ook heel goed.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 23:47

Probeer tijdens het longeren te focussen op ontspanning, ipv echt training. Als ze eenmaal ontspant start dan de echte training aan de longeerlijn. Dat is wat ik zou doen. Werken vanuit ontspanning vind ik persoonlijk wat liever en ethischer dan het paard verplichten haar hoofd omlaag te houden. Je geeft ze dan ook de keuze om met je te werken <3
Verder niks tegen hulpteugels, maar als het zonder kan, probeer het dan eerst zonder :)

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 23:55

lfrwinterz schreef:
Bedankt voor alle reacties.
Ik heb binnenkort een afspraak om kennis te maken met een instructrice, we gaan dus al beginnen met lessen. Ik zou gewoon graag zien dat ze ook met bijvoorbeeld longeren niet altijd zo met haar hoofd in de lucht loopt... Met dubbele longe zie ik mezelf niet zo gauw aan de gang gaan, ik heb geen idee hoe dat werkt... Ik heb gewoon het gevoel dat ze op dit moment geen baat heeft bij het longeren omdat ze constant als een giraf rondloopt :')

Stal Mireille geeft ook 1-daagse longeerworkshops, zowel voor enkele als dubbele longe.
In mijn ogen is de daar gedeelde kennis een must voor iedereen die zijn paard goed/correct wil longeren.

Want tips over variatie als verruimen, volte vergroten, verkleinen etc. zijn goed bedoeld, maar als jij niet kan zien of hij verticaal in balans loopt (en dat kan corrigeren als dat niet zo is), dan is longeren eerder schadelijk dan dat het goed doet.

Paard is niet gemaakt voor kleine cirkels en uit balans met bijvoorbeeld zijn volle gewicht op de binnenschouder is helemaal funest voor zijn lijf.

Jos - 26 maart 1988-26 januari 2017 - Bijna 29 jaar geworden... Mijn grote paardenliefde!"
Holly - 10 mei 2012 - Mijn nieuwe paardenliefde ...

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 16:31

Bij het hoofd beginnen om de houding beter te maken helpt sowieso niet, daar kom je pas als laatste. Dus eerst de achterhand aanzetten, dan stelling en buiging, dan kan het hoofd af gaan ronden. (korte versie uitleg)
De hoofd/halshouding is eigenlijk je cadeau als je alle andere dingen goed voor elkaar hebt. En je cadeau krijg je niet vooraf :-)

Super dus dat je aan de slag gaat met een instructeur, gaat je veel meer brengen dan hulpteugels.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 17:08

Op zoek naar goede, klassieke, instructie. Geen enkele hulpteugel "leert" een paard in de juiste houding te lopen; elke "hulpteugel" dwingt een paard in een houding die zelden de juiste zal zijn.
Je kan een paard met een "hulpteugel" niet leren hoe die moet lopen; je kan een paard alleen maar door de juiste manier van rijden ( veel balans/ zit hulpen, been hulpen en pas als laatste teugelhulpen!) stimuleren om de achterhand onder te brengen waardoor de rug gaat veren wat zich uiteindelijk toont in een verzameld nageeflijk en licht paard.
Verder kunnen het juiste grondwerk/ handwerk en op de juiste manier longeren ( en dat kan ook prima zonder hulp/ dwangmiddelen) helpen met een paard sterker maken en stimuleren. Dus goede instructie zoeken ( en niet de 1e de beste lesgever wannabee op de hoek van de straat ;-) ) en je laten begeleiden. Dat is de enige manier om een paard op de juiste manier op te leiden. Het hoofd laten zakken mag het doel niet zijn........dat gebeurt nl. vanzelf als het paard op de juiste manier gereden/ opgeleid wordt door een ruiter/ trainer met verstand van zaken. Alle hulp/dwangmiddelen werken alleen maar averechts en kunnen zelfs letsel veroorzaken omdat het paard niet leert om de spieren op de juiste manier te gebruiken.

Dan is ook de vraag of de rug/ hals zijn nagekeken? Een hoofdhouding als een giraffe kan ook een manier van compenseren/ ontlasten zijn.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 19:17

Mensen, dit gaat over longeren. Zit en beenhulpen zijn dan niet aan de orde.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 19:39

Avalanche schreef:

Maar dan nog is een "hulp" (= dwang) teugel geen noodzaak; goed les van ervaren, liefst klassieke, instructie wel!
De genoemde longeerhulp ( maar ook een pessoa) is daarbij "het" martelwerktuig 1e klas als je een paard snel kapot wil hebben. Ik neem overigens aan dat het paard uiteindelijk ook gereden zal moeten worden..............;-)

Evt. kan er gewerkt worden met een bijzetje ( met elastiek, dus geen starre touwtjes) die met genoeg lengte ( dus geen kop in de krul getrokken) kruislings gebruikt worden ( daarmee krijg je een mooiere buiging en kunnen beide bijzets op dezelfde lengte gegespt worden. En dan ook nog liefst niet aan een bit vast maken maar aan een goed kaptoom ( een met een ijzeren beugel op de neus i.v.m. de stabiliteit).
Met genoeg lengte bedoel ik dat het ook alleen maar begrensd als het paard echt het hoofd omhoog brengt; daarbij het paard met een longeerzweep ( niet mee slaan maar alleen activeren) voorwaarts houden ( en dus niet als een malle rondjes laten rennen) en zorgen dat de achterhand gaat werken. Paard zal dan vanzelf de teugel opzoeken. En dan ook graag nog op een grote cirkel of vierkant ( dus met hoeken en rechte lijnen). Ofwel; zoek een goede instructie die je leert hoe je op deze manier ( of met een dubbele longe) longeert...........Succes!

Spenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 19:48

Avalanche schreef:

TS schrijft anders duidelijk ze voor het rijden een halsverlenger als hulpteugel wil.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 20:19

lfrwinterz schreef:
Hopelijk staat dit topic hier goed :D

Mijn 11-jarige merrie heeft heel weinig tot geen bespiering. Dit wil ik heel graag gaan opbouwen en voorall in het begin lijkt het mij handig om hier hulpteugels bij te gebruiken, zodat mijn paard leert haar hoofd te laten zakken etc.

Veel mensen in de paardenwereld kennen alleen de trucjes.
Ik ben met iedereen eens: voor een rijpaard is een 'hertehals' niet goed.
Maar dat gaat er over, dat je rijpaard het nodig heeft, om in stap en draf het 'voorste' achterbeen neer te zetten onder de loodlijn uit het zwaartepunt van de ruiter. (In galop geldt min of meer hetzelfde, 'achterhand goed onder de massa'.)
Bij paarden die dit netjes doen, zien we geen hertehals.
(Maar 'zakken' blijkt veel verschillende dingen te kunnen betekenen. Ook malle zaken met neus achter de loodlijn.)

Citaat:
Maar ik wilde ook graag zo'n elastiek gebruiken wat achter de kont langs gaat, dit leek me goed voor de achterhand, alleen dat moet bevestigd worden aan een longeersingel en dat gaat voor zover ik weet weer niet samen met die longeerhulp.

Als leerling van Linda Tellington (neus eens rond op internet, LTJ, tteam, ttouch: zeer de moeite waard!)
Neem één of twee bandages, zoek op 'body wrap' en 'promise of engagement'. Doe ze niet te strak (zo strak als je eigen trainingsbroek), en niet te laag, plm 10 cm onder haar vrouwelijkheid.

Het doel is ten eerste 'bewustwording', niet alle paarden voelen hun achterbenen goed.
(Kijk bij tteam naar specifieke touches en 'wandwork'.)
Citaat:
Voor tijdens het rijden dacht ik aan een halsverlenger, die lijkt mij vrij vriendelijk en onschadelijk.

Klopt.
Ik heb een tijdje met een gogue gereden, ook vriendelijk en onschadelijk. (Mits correct afgesteld, ik heb mijn ding met touwtjes moeten verlengen. Mijn verreden schimmeltje kon er alles mee: grazen, mijn schoenveters losmaken, vooral dus halsstrekken - alleen niet sterrekijken.)
Verder ben ik erg blij met de balansteugel (hier op stal bekend als ('touwtje van Janneke') die werkt in op de boeg en kan ook helpen om de 'schoftlift' te maken.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie