lfrwinterz schreef:Hopelijk staat dit topic hier goed
Mijn 11-jarige merrie heeft heel weinig tot geen bespiering. Dit wil ik heel graag gaan opbouwen en voorall in het begin lijkt het mij handig om hier hulpteugels bij te gebruiken, zodat mijn paard leert haar hoofd te laten zakken etc.
Veel mensen in de paardenwereld kennen alleen de trucjes.
Ik ben met iedereen eens: voor een rijpaard is een 'hertehals' niet goed.
Maar dat gaat er over, dat je rijpaard het nodig heeft, om in stap en draf het 'voorste' achterbeen neer te zetten onder de loodlijn uit het zwaartepunt van de ruiter. (In galop geldt min of meer hetzelfde, 'achterhand goed onder de massa'.)
Bij paarden die dit netjes doen, zien we geen hertehals.
(Maar 'zakken' blijkt veel verschillende dingen te kunnen betekenen. Ook malle zaken met neus achter de loodlijn.)
Citaat:
Maar ik wilde ook graag zo'n elastiek gebruiken wat achter de kont langs gaat, dit leek me goed voor de achterhand, alleen dat moet bevestigd worden aan een longeersingel en dat gaat voor zover ik weet weer niet samen met die longeerhulp.
Als leerling van Linda Tellington (neus eens rond op internet, LTJ, tteam, ttouch: zeer de moeite waard!)
Neem één of twee bandages, zoek op 'body wrap' en 'promise of engagement'. Doe ze niet te strak (zo strak als je eigen trainingsbroek), en niet te laag, plm 10 cm onder haar vrouwelijkheid.
Het doel is ten eerste 'bewustwording', niet alle paarden voelen hun achterbenen goed.
(Kijk bij tteam naar specifieke touches en 'wandwork'.)
Citaat:
Voor tijdens het rijden dacht ik aan een halsverlenger, die lijkt mij vrij vriendelijk en onschadelijk.
Klopt.
Ik heb een tijdje met een gogue gereden, ook vriendelijk en onschadelijk. (Mits correct afgesteld, ik heb mijn ding met touwtjes moeten verlengen. Mijn verreden schimmeltje kon er alles mee: grazen, mijn schoenveters losmaken, vooral dus halsstrekken - alleen niet sterrekijken.)
Verder ben ik erg blij met de balansteugel (hier op stal bekend als ('touwtje van Janneke') die werkt in op de boeg en kan ook helpen om de 'schoftlift' te maken.