Borsttuig aan mijn zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

_Caitlinnn

Borsttuig aan mijn zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-22 10:45

Gedurende de winter is mijn tinker moeilijk dik te houden. We hebben nu wel iets waar ze het erg goed op doet (uiteraard in overleg met de DA) maar ze is denk ik in de winter wel 100 kilo lichter dan in de zomer . Hierdoor schuift mijn zadel in de winter dus ook naar achteren.

Hoe lossen jullie dit op?
Laten jullie élke zomer én elke winter je zadel aanpassen?
Andere mensen raden een borsttuig aan. Hoe is jullie ervaring hiermee? En waar letten jullie dan op? Welke bevalt goed ?

Alvast bedankt ! *\o/*

Amado

Re: Borsttuig aan mijn zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 10:52

Een borsttuig veranderd niet de pasvorm van een zadel. Als een paard zoveel afvalt ligt het zadel niet meer goed, dus ik zou gewoon 2x in het jaar het zadel laten aanpassen

Amado <3 samen sinds 02-10-2015

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 10:59

Je zou het zadel ook met bv een prolite pad kunnen "opvullen" in de tijd dat je tinker dunner is. Dat is fijner dan een borsttuig.

lessen in bewustzijn, Rebalancingsessies en hulp met paarden icm centered riding.
http://www.mensenbewustzijn.nl

_Caitlinnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-22 11:06

Ja want het is een zadel zonder (in mijn ogen) verwisselbaar kopijzer. Het zadel heeft destijds bijna 3000 euro gekost dus wil er ook niet elk seizoen aan laten ''sleutelen'' met opvullen en weer eruit halen bijvoorbeeld.

_Caitlinnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-22 11:06

Amado schreef:
Een borsttuig veranderd niet de pasvorm van een zadel. Als een paard zoveel afvalt ligt het zadel niet meer goed, dus ik zou gewoon 2x in het jaar het zadel laten aanpassen

Ja alleen een zadel zonder verwisselbaar kopijzer, is dat dan wel mogelijk?
Dan zou ik dus bijna een zomer zadel en een winter zadel moeten aanschaffen.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 11:07

Een borsttuig is symptoombestrijding, dat is dus niet je oplossing.

Ik zou eens in de winter een afspraak maken met je zadelmaker en kijken of jullie met een pad het zadel passend krijgen. Het liefst een pad zoals de bovengenoemde ProLite met inlages. Dan kan je gedurende het jaar dikkere of dunnere inlages gebruiken. Hopelijk krijg je dan jaarrond een passend zadel.
2x er jaar langs laten komen kan ook, maar aangezien de verschillen zo groot zijn, zou de zadelmaker dan eigenlijk nog vaker moeten komen, je paard veranderd natuurlijk niet van de ene op de andere dag.

_Caitlinnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-22 11:09

Ja inderdaad. Me beter verdiepen samen met de zadelmaker in een pad met inlages zou inderdaad ook nog een oplossing kunnen zijn. Hier had ik nog niet over na gedacht!

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 11:09

_Caitlinnn schreef:
Ja want het is een zadel zonder (in mijn ogen) verwisselbaar kopijzer. Het zadel heeft destijds bijna 3000 euro gekost dus wil er ook niet elk seizoen aan laten ''sleutelen'' met opvullen en weer eruit halen bijvoorbeeld.

Heb je bij de aanmeting ook aangegeven dat je paard zo veranderd door het jaar? Ik zou dan namelijk toch wel voorkeur hebben gegeven aan zadel met verwisselbaar kopijzer.
Heeft je zadelmaker daar überhaupt tips voor gegeven?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 11:20

Kijk eens naar de Winderen pads, wellicht is dat een fijne oplossing voor in de winter.

zefiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 11:21

Ik heb destijds een rugblessure gekregen bij mijn paard door een slechte zadelmaker. Sinds ik een goede heb komt deze wanneer het nodig is. Soms is dat elke 3 maanden.
Dat is dan niet anders. Een slecht passend zadel kan je meer stuk maken dan je lief is.

Van een borsttuig heb ik van de fysio wel eens gehoord dat het ook wel eens voor verkeerde spierspanning zorgt. Dus dat zou ik goed uitzoeken als ik jou was.

_Caitlinnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-22 11:25

Bedankt alvast voor deze tips!
Helaas wisten we bij aanschaf van dit zadel nog niet dat ze zo zou veranderen in zomer en winter. De zadelmaker komt wel alleen dan moet ik natuurlijk wel een afspraak maken hihi! Was benieuwd naar jullie meningen en ervaringen. Als het antwoord en dus de uitkomst is dat ik elk kwartaal de zadel maker moet laten komen dan is het zo inderdaad :)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 12:09

Ik heb een pad met inlages die ik in de zomer niet gebruik en in de winter wel. Met de zadelmaker samen bekeken wat nodig was en waar ik dan op moest letten.

Oy with the poodles, already

_Caitlinnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-22 12:25

Hilary schreef:
Ik heb een pad met inlages die ik in de zomer niet gebruik en in de winter wel. Met de zadelmaker samen bekeken wat nodig was en waar ik dan op moest letten.

Ja precies ! Ga een afspraak inplannen en dan telefonisch vast vragen naar de mogelijkheden . Bedankt voor de tip.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie