En we zijn weer terug bij af in de zoektocht naar een bit, helaas...
Ik rijd mijn 6-jarige tinkermerrie momenteel met een Myler level 1 bustrens. Tot afgelopen najaar werkte dit heel prima, relaxed paard en een los teugeltje. Helaas bouwt ze de laatste tijd meer spanning op. Eerder was dit een beetje spanning wat ze uitte door even te klooien met haar hoofd en bit, maar daarna was het klaar. Niet optimaal, maar goed te doen. Momenteel is het vaker nodig om met goed contact te rijden, maar hiermee gaat ze in de weerstand en kropt ze hierdoor alle energie/spanning op. Dus toch weer op zoek naar iets wat hopelijk beter werkt. Hetzelfde speelt wanneer we met andere paarden op pad gaan. Dan wil ze graag naar voren, maakt ze zich heel druk en gaat dan hangen.
Ongeveer 1,5 jaar geleden is ze begonnen met klooien, waardoor de zoektocht naar een ander bit begon. Toen zijn we een poos overgegaan op een ongebroken bustrens. Dit werkte een poosje, maar was uiteindelijk ook niet optimaal.
Tussendoor kwamen we er met behulp van informatie van een bitfitter achter dat dit spanning kon zijn. Op verschillende manieren ritten gereden en hierdoor de link gelegd met meer spanning = meer klooien. De bitfitter is overigens niet langs geweest, want in de bak doet ze het niet.
Na de ongebroken trens gekeken naar een anatomisch bit, terug naar dubbelgebroken, maar ditmaal een watertrens: https://www.agradi.nl/harrys-horse-watertrens-145.htm. Maar helaas werd het hiermee ook niet beter dus weer terug naar het eerste bit.
Daarna op de gok een westernhoofdstel en het Myler bit gekocht. Dit gaf wel ineens een behoorlijk verschil. Paard blij, mens blij. Besloten hiermee voorlopig door te rijden. Wellicht was zonder neusriem ook deel van de oplossing.
Zelf had ik toch wat twijfels over het bit. Meer gedoe met hoofdstel indoen... dus weer iets anders proberen. Ditmaal een dubbelgebroken sweet iron bustrens: https://www.agradi.nl/shires-bit-sweet- ... -115cm.htm. Maar mijn merrie gaf aan toch de voorkeur te hebben aan de Myler dus maar terug en dit bit de kast in.
En nu, nu weet ik niet meer waar ik goed aan doe. Een bitfitter laten komen is lastig omdat ze in de bak niet loopt te schudden en klooien met bit, maar alleen buiten. Verschillende manieren bitloos hebben we ook geprobeerd, maar hiermee had ik het idee dat ze druk op de neus juist niet kan waarderen. Vandaar nu ook zonder neusriem.
Ik had zelf gedacht het eens te zoeken in de hoek van ongebroken rubber bitten en dan met name de Sprenger duo, bus- of Dtrens. Enige puntje, dit bit is niet te testen en ik heb geen geldboom op het balkon om zomaar verschillende duurdere bitten te kopen om na twee weken in de kast te leggen. Verder heb ik een bit nodig in maat 11,5, wat de zoektocht nog lastiger maakt.
Daarom ben ik benieuwd naar ervaringen. Ik snap dat het voor ieder paard anders is, maar wellicht herkent iemand hier zijn eigen verhaal/zoektocht in.
Wie helpt ons terug naar rustige ritjes met een relaxed paard?
Mijn paard had het ook vooral buiten, ik heb toen uiteindelijk gekozen om een keer bitloos te proberen. Was bang dat ze dan misschien helemaal ging klieren, maar was zo een verschil. Ik rijd in de bak nu gewoon met bit, buiten wissel ik af tussen bitloos en bit.
Voel me nu wel een bitloos aanprater maar wie weet is dat iets?
Heb ook nog een tijdje gereden met een flexi soft bit, maar daar had ik geen rem meer mee. Blijft lastig, een goed bit uitzoeken
DuoPenotti
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.
Geplaatst: 08-02-22 18:58
11,5 voor een tinker? Ik zeg niet dat het niet waar is, maar het is niet breed. Zeker een watertrens moet breder zijn dan een bustrens.
Wanneer is de tandarts/da voor het laatst geweest? Daarnaast zou ik overwegen om een foto van de kaak te maken wanneer het probleem groot is.
Laatst bijgewerkt door senna21 op 08-02-22 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt
ClauH
Geplaatst: 08-02-22 19:01
Als het alleen op een buitenrit is en ook de bitfitter vermoed dat het spanning is, heeft het denk ik niets met het bit te maken.
Mijn merrie deed dit ook op buitenrit toen ze jong was, in de bak niets aan de hand, in het bos hoofd schudden (ja knikken).
Je kan bit wisselen wat je wil, maar dan is het gewoon een zenuw tik.
Blijft het natuurlijk vervelend dat op zo'n moment het bit in de mond klappert.
Ik reed buiten bitloos. En ja, dan klapperde ze nog steeds met haar hoofd, maar dan klapperde er in ieder geval geen bit in haar mond.
Na meerdere buitenritten ging het over. Soms als ze erg enthousiast werd, kwam het even terug.
Ik heb het altijd genegeerd trouwens, dus niet proberen om het te stoppen. Lekker met rust laten dat hoofd en kijken of je de spanning eraf krijgt door voorop te lopen, een drafje te doen of misschien juist lekker lang stappen aan de lange teugel.
Chantalla
Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-22 19:07
JackieT: Bitloos hebben we dus geprobeerd, verschillende manieren, maar ook dit was niet de oplossing. Druk op de neus was alleen maar doorduwen met neus naar voren en geen rem meer...
DuoPenotti: Ja echt 11,5. 12,5 cm is duidelijk te groot. Wat me tegenhoud aan het bit in jouw link is de dikte van het bit. Ik vind 19mm heel dik klinken nadat het meeste tot nu toe 14/15mm was.
senna21: Goed punt, vergeten te melden. Tandarts is nog een maand geleden geweest en alles was prima.
ClauH: Negeren probeer ik, ook het stuk draf om alles los te laten. Maar om te kunnen draven heb ik momenteel contact nodig, want anders vliegen we hard het bos door. Daarnaast moeten we een stuk langs de weg en ook hier laat ik haar dus niet zomaar los. Belangrijk vind ik het wel dat we met een relaxed teugeltje thuis komen, dat lukt tot nu toe gelukkig wel.
Ze klappert ook niet zozeer met het bit. Meer hoofdschudden en af en toe hoofd met bit ineens richting de grond trekken.
DuoPenotti
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.
oh dat had ik ff niet gezien, ja dat is veel te dik bij een 11,5 mondje.
Galoppig
Geplaatst: 08-02-22 19:11
De BR watertrens combo comfort lijkt op die van Sprenger duo, mooie budget keuze om te proberen.
Brainless
Geplaatst: 08-02-22 19:15
DuoPenotti schreef:
oh dat had ik ff niet gezien, ja dat is veel te dik bij een 11,5 mondje.
Mijn arabiertje heeft 11,5 en zijn (kunststof) bit is ook 19mm, heb ik dunner dan gaat hij lopen schudden.
Bowo
Geplaatst: 08-02-22 19:20
Dit klinkt voor mij toch ook meer als een rijtechnische probleem.
Voel je in de bak verschil op de bitten? En heb je al geprobeerd op een buitenrit net zo te rijden als in de bak? Rijd je wel eens op vreemd terrein?
Wildgirl
Geplaatst: 08-02-22 19:21
Dit is geen bit probleem. Dit is een rijtechnisch probleem. Heb je al eens geprobeerd je paard buiten "aan het werk" te zetten? Stelling,contrastelling,wijken,slalommen,overgangen etc?
Chantalla
Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-22 19:39
Brainless: Bij jou was dikker dus juist wel de oplossing? Het voelt voor mij heel onlogisch om er een dikker bit in te doen.
Voor het idee: dit is met het Myler bit:
Momenteel rijden we niet in de bak, deze ligt al een poos vol met bladeren. Vorig jaar heb ik geprobeerd deze leeg te halen, met harken en kruiwagen, niet voor herhaling vatbaar. Dus dat is wachten tot de bak weer goed is. Meer eerder merkte ik hiermee geen verschil met bitten. Daarom vind ik eventueel een bitfitter laten komen lastig, want dan laat ze het niet zien.
Ik ben buiten wel steeds meer bezig met kleine oefeningen zodat ze meer de aandacht bij mij houdt in plaats van overal om zich heen. Voornamelijk stelling links en rechts en klein pasje opzij. Ik heb alleen het gevoel dat meer werk juist averechts werkt. Vandaag hele stukken gedraafd met tempowisselingen, maar daardoor kropt ze alleen maar meer spanning op.
Als je helemaal geen verschil merkt in de bak, dan kun je ook geen groot verschil verwachten voor het gedrag buiten de bak lijkt me.
Durf je tijdens dat aan het werk zetten wel lengte in de hals op te zoeken zodat ze spanning kan afvloeien? En echt terug rijden op je zit en niet op je hand?
Brainless
Geplaatst: 08-02-22 19:48
Ik moet wel zeggen dat "vervelend" worden buiten meestal niet bit gerelateerd is. Als een paard fijn op een bitje te rijden is in de bak, dan betekend wel dat het goed ligt/goed verdragen wordt. Als een paard buiten gaat drammen/hoofdgooien/gaat hangen is dat echt rijtechnisch. Is niet een makkelijk probleem hoor. Wat je al ervaren hebt, is dat als je ze aan het werk zet juist goed werkt of totaal niet (dat ze heet worden en meer gaan drammen).
Ikzelf rij dan met los contact (lange teugel): ga jij schudden? Prima. Ga jij met je hoofd in de lucht lopen? Prima. Ga je met je neus naar de grond? Prima Ga je heel hard stappen? Prima. Als je maar loopt in de gang wat ik aangeef. Ga je van stap zelf in draf? Ophouding, gelijk loslaten en weer doorstappen.
Ik denk dat ik weinig verschil merk in de bak omdat we niet zulke bakrijders zijn. Heel af en toe is het een keertje bak, als deze goed is, maar daar worden we beide niet zo blij van. Plus dat de spanning van buiten er natuurlijk niet is in de bak.
Als ze loopt te klooien probeer ik zo veel mogelijk en zo snel mogelijk terug te gaan naar losser contact. Meer contact en dan ontspannen en loslaten als zij ook los laat. In het bos kan ik haar hiermee wel losser laten, maar in de berm langs een weg waar ze minimaal 60 (maar vaak harder) rijden houd ik haar liever iets meer vast. Ze is prima verkeersmak, maar met een sprong twee meter opzij staan we op de weg.
Dat het deels spanning is, ben ik denk ik wel achter. Ik heb eerder geprobeerd om juist meer of minder contact te houden, maar hier merk ik geen voorkeur in. Juist omdat ze zo gaat hangen en ineens naar de grond trekt heb ik het idee dat we hier met het bit wellicht iets in kunnen veranderen.
Julia
Geplaatst: 08-02-22 20:30
Als je een kunststof bit wil proberen zou je eens kunnen kijken naar het merk Beris. De konnex is hier bij alle paarden heel fijn. Past ook goed bij een kleinere mond of dikkere tong. Als je een wat dunner bitje wilt dan kan je ook eens kijken bij de bitten van Fager. Hun service is echt top, willen je overal wel bij helpen en de bitquiz op hun website is ook vrij uitgebreid.
Mijn arabier moest ik ook leren vertrouwen om niet (altijd) vast te houden langs de weg. Hij schrikt juist veel meer als hij spanning opgebouwd heeft van het korter bij mij houden door mijzelf.
Alleen bij een druk kruispunt of als er even een rare situatie is pak ik hem op. Maar als er een tractor of vrachtwagen langs komt (dan zet ik hem helemaal in de berm of op een oprit) laat ik hem juist los, dan blijft hij netjes staan. Anders gaat hij lopen draaien en achteruit enz.