Paard tussen twee kopijzers in, welke het beste?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTimeXL

Paard tussen twee kopijzers in, welke het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 20:28

Hallo bokkers,

Ik had een vraagje en zou wellicht jullie advies willen. Allereerst ben ik ontzettend blij met mijn zadelmaker. Dus daar wil ik absoluut geen negatieve dingen over kwijt. Ik heb sinds een jaar een veelzijdigheidszadel van kent en master. Altijd dressuurzadels gehad sinds ik van de manege kwam, maar stiekem vind ik een veelzijdigheidzadel gewoon ontzettend lekker liggen.

Het voordeel van een kent en master vond ik het verwisselbaar kopijzer in combinatie met dat je het met wol kan opvullen waar nodig. Na zo veel uur rijden heb ik hem laten nakijken en is hij weer wat opgevuld en net voor december heb ik de zadelmaker weer later nakijken.

Nu bleek hij sinds de zomer 4 cm dunner te zijn geworden. Heel fijn, want door een vervelende blessure waardoor hij op rust moest in combinatie met het weide seizoen zorgde ervoor dat meneer weer wat 'welvarender' werd. Hij had een medium wide kopijzer in z'n zadel zitten. Omdat hij dunner was geworden was het even de vraag of hij misschien geen smaller kopijzer moest. Dit gekeken te hebben leek het eigenlijk een beetje alsof hij tussen de twee kopijzers in zat. De medium wide viel als het ware beetje over zijn schouders en de medium die viel wel echt op z'n schoft/schouders. Uiteindelijk toch gekozen voor een medium kopijzer.

Alleen begin ik toch te twijfelen of dit wel de juiste kopijzer is. Omdat hij nu wat staalgedrag met name na het galopperen laat zien. Gek genoeg draaft en stapt hij wel heel fijn, buigt fijn en loopt verder goed.

Maar nu wil ik eigenlijk vooral een algemene vraag stellen, als een paard (tijdelijk) tussen twee kopijzers zit. Wat kan je dan het beste doen? Juist voor het bredere kopijzer kiezen en van voren meer opvullen en tijdelijk met een bontje bij wijzen van voor of toch voor het smallere kopijzer?

Nogmaals ik wil gelieve geen opmerkingen dat mn zadelmaker het niet goed doet, want de zadelmaker is een top persoon. Maar ik heb zelf geen verstand ervan en was gewoon nieuwsgierig wat jullie zouden doen.

Groetjes HorseTimeXL

Brainless

Re: Paard tussen twee kopijzers in, welke het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 20:29

Kopijzer in de bankschroef, andere zijde een buis erover en langzaam iets breder (of smaller) buigen.
Probleem opgelost.

Je kan ook de brede nemen en een bontje gebruiken (of een dikkere pad).

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 20:31

Brainless schreef:
Kopijzer in de bankschroef, andere zijde een buis erover en langzaam iets breder (of smaller) buigen.
Probleem opgelost.

Je kan ook de brede nemen en een bontje gebruiken (of een dikkere pad).

Dus eigenlijk zeg je eerst het beste kan blijven kijken naar de 'ruimere kopijzer'. Ik wil hem morgen toch zelf even gaan wisselen kijk ik of ik verschil merk.

Plausibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 20:32

Beter dan de iets te brede. Zadelmaker kan dan de kussens wat dikker vullen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 20:33

Het bredere kopijzer en dan een Prolite eronder tot hij weer mooi bijgekomen is.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 20:40

Ik zou kiezen voor de ruimere en daarbij een goede pad, bijvoorbeeld ProLite met een riser aan de voorkant er in. Alleen een bontje doet denk ik te weinig.

Als je geen pads tot je beschikking hebt, kun je beter de smallere doen. Er is uit onderzoek gebleken dat een te wijde boom hogere piekdrukken geeft dan een te smalle boom (indien gewenst kan ik dat onderzoek wel opzoeken, maar ben te lui als het niet hoeft :p)

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 20:45

Oke, heel erg bedankt. Ja ik zit ook een beetje met dat hij echt begon te staken een dag nadat de zadelmaker is geweest. Nu is dat staken wel minder geworden en doet hij het enkel met aangalloperen en draf en stap doet hij eigenlijk fantastisch.

En heb ook met de DA al contact gehad maar die adviseert mij om eerst dingen uit te gaan sluiten. Als ik nu bijw wijze van naar een kliniek zou gaan dan kon ik mij beter direct failliet verklaren haha. En dacht stel, zoals nu blijkt de meeste die zeggen voorkeur voor ruimere boom dan, geeft het me wel motivatie omdat toch proberen aan te passen. Eerst zelf te kijken zeg maar.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 21:00

Plausibel schreef:
Beter dan de iets te brede. Zadelmaker kan dan de kussens wat dikker vullen.

En die kunnen dan na een paar maanden weer worden dunner gemaakt.
Als de mijne wat dunner de winter uitkomt, komt er ook een geldekje onder. Vaak is dat maar 4a5 weken nodig en dan kan die er weer onder vandaan.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 21:01

Ik zou ook voor breder gaan en dan met een dikke pad de ruimte die er teveel is opvullen.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 21:02

Naar mijn mening past je zadel dus niet meer... te krap is niet goed... en te breed ook niet...

Je paardje geeft het ook duidelijk aan door te gaan staken in galop... wellicht toch kijken voor een andere oplossing in een ander zadel...

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 21:05

Het grotere kopijzer en dan iets extra's er tussen zou ook mijn tip zijn, dan kan hij weer wat meer in vorm groeien en de pad oid kan je er makkelijk onderuit halen.

Alleen triggert je tekst " medium wide viel als het ware beetje over zijn schouders en de medium die viel wel echt op z'n schoft/schouders." Wel een beetje, wat bedoel je daar mee? Een kopijzer hoort niet 'op' een rug te staan maar er juist omheen te vallen zonder extra ruimte. Je kussens geven het draagvlak namelijk.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 21:12

Muiz schreef:
Het grotere kopijzer en dan iets extra's er tussen zou ook mijn tip zijn, dan kan hij weer wat meer in vorm groeien en de pad oid kan je er makkelijk onderuit halen.

Alleen triggert je tekst " medium wide viel als het ware beetje over zijn schouders en de medium die viel wel echt op z'n schoft/schouders." Wel een beetje, wat bedoel je daar mee? Een kopijzer hoort niet 'op' een rug te staan maar er juist omheen te vallen zonder extra ruimte. Je kussens geven het draagvlak namelijk.

Heel erg bedankt voor jullie tips op een vriendelijke, eerlijke en normale manier haha.
Ja wat ik mij kan herinneren, want de zadelmaker liet het zien had ik het idee dat het kopijzer medium, dus de kleinste beetje op de schouders steunde. Het kopijzer zonder zadel dus bleef halverwege steken bij het laten zien hoe hij zou vallen (hoop dat ik het een beetje goed zeg). De medium wide zag je echt over de schouder vallen, maar waardoor de ruimte boven de schoft stuk kleiner was. Maar naar mijn idee bleef hij niet halverwege steken.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 21:24

Bedoel je dan echt de schouders of wel gewoon de rug achter de schouders?

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 21:27

Bowo schreef:
Bedoel je dan echt de schouders of wel gewoon de rug achter de schouders?

Ja dat durf ik niet honderd procent zeker te zeggen. Omdat het al weer 'even' geleden is. Ik heb het blauwe kopijzer nog dus ik kan het morgen sowieso eens meten.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 21:28

Neon schreef:
Naar mijn mening past je zadel dus niet meer... te krap is niet goed... en te breed ook niet...

Je paardje geeft het ook duidelijk aan door te gaan staken in galop... wellicht toch kijken voor een andere oplossing in een ander zadel...

Het voordeel bij dit type zadels is dat je het kopijzer kan veranderen. Paard zit nu precies tussen twee maten kopijzer in. Als de vorm van de boom en kussens goed is dan is een ander zadel dus helemaal niet nodig.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 21:29

upendo schreef:
Neon schreef:

Het voordeel bij dit type zadels is dat je het kopijzer kan veranderen. Paard zit nu precies tussen twee maten kopijzer in. Als de vorm van de boom en kussens goed is dan is een ander zadel dus helemaal niet nodig.

Ok... en waarom doet die zadelmaker dat dan niet :P

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 21:30

Omdat het paard soms bij een zadelpassessie niet laat zien dat het er last van heeft. Als dat later wel aan het licht komt ligt de fout niet persé bij de zadelmaker, die heeft gehandeld naar wat het paard liet zien lijkt me. :)

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 21:30

Ik ben een beetje de de draad kwijt.

Wie heeft die kopijzers 'gepast'? Was je dat zelf of je zadelmaker? En hoe lang was dat geleden? En sinds wanneer staakt je paard?

Een kopijzer moet je passen op de plek waar hij ook in het zadel zit. Dat is dus een klein stukje achter het schouderblad

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 21:35

upendo schreef:
Omdat het paard soms bij een zadelpassessie niet laat zien dat het er last van heeft. Als dat later wel aan het licht komt ligt de fout niet persé bij de zadelmaker, die heeft gehandeld naar wat het paard liet zien lijkt me. :)

ja dat vind ik ook. nogmaals met ontzettend blij met mijn zadelmaker en dit is echt geen topic om negatief te doen over de zadelmaker. want tijdens het rijden had ik ook het idee dat het zo goed ging. maar de volgende dag begon hij na 15 min met name na de galop met staken en stil staan.

@Bowo: de zadelmaker heeft in december het kopijzer gepast en aangepast. En de dan na de passessie ging mijn paard staken. Toen na 15 min en later. toen gaf ik hem een dag rust ging hij sneller in de staak.

Maar het gekke is, is dat met aanslingeren hij absoluut geen tekenen vertoond van dat iets niet fijn is. Kan hem gewoon aansingelen zonder dat die z'n oren in z'n nek doet oid

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 21:37

Je kan wel een belletje plegen naar je zadelmaker. Die van mij zou iig wel nog een keer komen als ze hoort dat het op dag 2 'mis' gaat.