Garantie/ondeugdelijk 2e-hands zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Uppojono

Garantie/ondeugdelijk 2e-hands zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-22 20:40

In oktober heb ik een 2e hands zadel gekocht voor €1000,-. Deze heb ik bij een zadelhandelaar gekocht, welke op locatie komt samen met een zadelmaker. De zadelmaker heeft het zadel nog iets aangepast en het zou goed moeten zijn. Ik heb getekend om bij niet tevreden zijn het zadel binnen 3 dagen retour te doen en er stond vermeld dat er geen garantie zit op 2e hands zadels. Iets wat ik best logisch vind.

Toen ik het zadel s avonds ging poetsen, zag ik een scheur in het leer onder het zadel t.p.v. de rails. Ik heb contact met de verkoopster gezocht en zij gaf aan dat het alleen een leerbeschadiging was en dat het geen probleem was. Ik heb dit voor waar aangenomen.

Vandaag heb ik een andere zadelmaker naar het zadel laten kijken en zij vermoedt dat er een breuk in de 'rails' zit en dat hierdoor het leer gescheurd is. Zij gaat het zadel voor mij uit elkaar halen om de boom en rails te beoordelen.

En nu zit ik met dat ik heb getekend voor geen garantie. Ik heb de zadelverkoopster überhaupt nog niet gecontacteerd, omdat ik nog niet zeker weet wat er aan de hand is, dus heb ook geen idee hoe zij hierop zal reageren. Echter ben ik nieuwsgierig naar wat jullie zouden doen, mocht inderdaad de gehele boom vervangen moeten worden. Wat ik het discussiepunt vind, is dat de zadelmaakster de beschadiging van het leer heeft verzwegen. Ik heb zodra ik dit zag contact opgenomen en er werd mij voorgehouden dat het niets zou zijn. Nu lijkt het dus toch mis te zijn (zadel veert aan de breukkant veel verder in, dan aan de andere kant). Zou ik hier iets mee kunnen of zou ik mijn verlies moeten nemen?

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Uppojono op 02-02-22 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

_Mir

Re: Garantie/ondeugdelijk 2e-hands zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 21:04

Ik had dat zadel gelijk terug gegeven na de ontdekking van de scheur. Aan haar reactie te lezen was ze dus wel degelijk op de hoogte van het gebrek en heeft ze het dus niet eerlijk vermeld.

Je hebt getekend voor geen garantie, maar zodra je meer weet zou ik toch gewoon contact opnemen met de verkoopster en kijken of ze bereid is om bijv. tegemoet te komen in de eventuele reparatie kosten.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 21:25

Ik zou sowieso het zadel niet door een ander uit elkaar laten halen totdat je contact hebt gehad met de verkopende partij.
Aangeven dat jullie vermoeden dat er een breuk in zit en dat je dit duidelijk wil hebben. Daarmee geef je ze al een kans om het op te lossen voordat je misschien meer schade maakt.

Ik denk dat de kans heel klein is dat je je geld terugkrijgt, zelfs als blijkt dat het zadel bij aankoop onbruikbaar kapot was. Maar of dat juridisch klopt durf ik niet te zeggen.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 21:34

Er bestaat zoiets als non-conformiteit. Het product voldoet niet aan de eisen die jij mag stellen aan het product. Aangezien het een consumentenkoop is en het zadel niet aan de overeenkomst beantwoordt kun je van de koop afzien.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 22:05

Tazzey schreef:
Er bestaat zoiets als non-conformiteit. Het product voldoet niet aan de eisen die jij mag stellen aan het product. Aangezien het een consumentenkoop is en het zadel niet aan de overeenkomst beantwoordt kun je van de koop afzien.

dat is deels waar. Je kunt alleen niet van de koop afzien. Het is wel zo dat je als je binnen het half jaar (nu een jaar, maar ik weet niet hoe het zit als je het zadel vorig jaar hebt gekocht) een gebrek meldt de verkoper een oplossing moet bieden, of reparatie, een vervangend product, of geld terug. Maar of dat nu ook nog opgaat, nu je het wel meteen hebt gemeld maar er vervolgens nog wel een paar maanden niets mee gedaan hebt?

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-22 22:32

Bedankt voor de reacties.

Het blijft inderdaad lastig. Ik ging er vanuit een heel klein risico met een tweedehands te lopen, aangezien deze verkoopster samen met een zadelmaker komt. Ik hoop dat het achteraf allemaal meevalt, maar ik zal de verkoopster inderdaad nu al gaan melden dat het zadel uit elkaar gehaald zal worden door een andere zadelmaker. Dan kan ze daar al.op reageren.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 22:41

Ik denk dat ik een vermoeden heb wie de handelaarster is (uit Flevoland?) in dat geval zou ik zeker contact met hun opnemen eerst. Als het over dezelfde gaat iig, ik mocht ten alle tijden het zadel omruilen voor een gelijkwaardig zadel. Helaas was dat ook geen oplossing maar ze dachten zeker mee naar een oplossing toendertijd. :)

Benoite

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 01:02

Hm ik zou als ik de eerste zadelmaker was sowieso niks meer ondernemen om jou te helpen als een ander het zadel nu uit elkaar haalt..?

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-22 07:44

Benoite schreef:
Hm ik zou als ik de eerste zadelmaker was sowieso niks meer ondernemen om jou te helpen als een ander het zadel nu uit elkaar haalt..?

Het lijkt me duidelijk dat ik niet meer zoveel vertrouwen heb in de andere zadelmaker. Die heeft immers het zadel als 'goed' zijnde aan mij verkocht.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 09:34

Mag an mij liggen... maar 1000 (!) Euri is behoorlijk veel geld voor een tweedehands zadel met zo een beschadiging/ gat.
Plus het feit om de beschadiging niet te benoemen en achteraf te bagatelliseren.
En : als er een zadelmaker erbij was EN het zadel nog iets aangepast heeft - waarom heeft deze dan niets gezegd?
Lijkt mij toch (maar kan mij uiteraard vergissen)een prominente plek, die moet opvallen als het zadel aangepast wordt.
Ook denk ik : als je eerlijke zadelverkoper bent, en het is "alleen maar het leer " EN je hebt een zadelmaker bij je, met die je samenwerkt... dan zou IK zo een scheur toch eerst laten herstellen alvorens 1000 Euro voor dit zadel te vragen.

Of : als koper zoiets ontdekt en ook al "alleen het leer" meteen aanbieden om te herstellen.

Ook een 2e hands product moet deugelijk zijn.
Ik zou het zadel dus terug geven. Want nogmaals het is geen zadel van 250 en ik vind 1000 toch iets te veel om als "leergeld" aan te zien.

Alleen even een tip voordat jouw zadelmaker het zadel uit elkaar haalt:
Lees je even in over consumentenrecht en WAT je nu mag doen of niet.

Garantie niet ondertekend is wel leuk en aardig maar als die verkoper een officiële zaak/winkel heeft, heb je goede kansen.

Alleen kan jou een oor aangenaaid worden als je nu het zadel door een ander uit elkaar halen laat ( want, wie weet, misschien heeftd dan "jouw" zadelmaker het zadel beschadigd)

Let: misschien is het werkelijk niet erg maar als ik de advocaat van de duivel speel: dan zou je eerst jouw verkoper in gebreke moeten stellen en kans geven om te herstellen...- ook al heb je weinig vertrouwen erin.

Been there done that... al dan niet met een zadel , wel met een ander product.
Dus lees je in en als je toch kiest om jouw zadelmaker het uit elkaar te laten halen : alles van begin aan met foto's documentieren, iedere cm

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 09:50

Deze beschadiging is niet geheel onzichtbaar en had TS kunnen opmerken bij de koop. Hij is nu niet bepaald verborgen.
Echter als je aan het rijden bent zie je er niets van, dus de noodzaak om deze te repareren (wat ook weer van de marge afgaat) zal er niet geweest zijn.

Als je ergens recht op wil hebben zal je de verkoper de kans moeten geven om het op te lossen. doe je dat niet verspeel je heel veel rechten. Dus ook al heb je niet zoveel vertrouwen meer in de verkoper toch maar even nogmaals contact opnemen.

Degene die het zadel nu uit elkaar gaat halen zal het ook niet gratis doen.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 10:33

Lijkt erop dat het zadel op iets scherps heeft gelegen, hek of zo. In ieder geval kan het iets onschuldigs zijn.
Zou hem zeker niet door een andere zadelmaker uit elkaar laten halen. Dat is ook erg kostbaar en daarmee vervalt eigenlijk alles waarop je juridisch recht zou hebben bij diegene die je dit zadel verkocht heeft.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 10:34

sasja0705 benoemt ook waar ik aan dacht. Hou zadelmaker 2 er voorlopig buiten als je hier ook maar iets mee wil naar de verkoper toe.

Heel bot gezegd: zadelmaker 2 heeft aan jou misschien een potentiële nieuwe klant als het met dit zadel niet werkt? ;)
In zadel-land hoor je helaas genoeg ellende.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 10:44

Duur tweedehandszadel en voor zover ik zie sowieso niet in de beste staat. Of vertekent de foto. Zo’n rail of ijzer breekt ook echt niet zomaar… maar het is niet altijd eenvoudig op te merken. Als een zadel niet open moet haal je het liever ook niet open. Een traditioneel zadel kun je echt niet oneindig veel keer openen en sluiten.

Eerste stap is toch echt de verkoper contacteren TS! Ik neem aan dat er al 1 en ander is gebeurd nu dat je tot dit punt bent gekomen? Heb je rechtsbijstand trouwens?

Zelfs al is de rail nu gebroken, ik weet niet of je dat nog gaat kunnen herleiden dat die er al was.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 10:52

Ik zou zeker dat zadel niet uit elkaar laten halen.

Je hebt de eerste dag gemeld wat je hebt gezien.
Daarop als antwoord dat het niets erg is.

Ik zou nu aangeven dat een andere zadelmaker er naar heeft gekeken en dat deze vermoed dat er wel meer aan de hand is. En dat je toch je geld terug wilt. Omdat je dit ook de eerste dag al hebt gemeld, dus wel binnen de termijn die ze hanteerde.

Ik ben wel benieuwd van wie het zadel komt.
Heb hier ook van een handelaar die met een zadelmaker samen werkt een zadel gehad at compleet scheef gevuld was.
Zij heeft het netjes terug genomen, dus wat dat betreft geen slecht woord er over.
Maar het zadel staat nog steeds te koop en vraag me af of het wel is aangepast.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 11:08

DuoPenotti schreef:
Ik zou zeker dat zadel niet uit elkaar laten halen.

Je hebt de eerste dag gemeld wat je hebt gezien.
Daarop als antwoord dat het niets erg is.

Ik zou nu aangeven dat een andere zadelmaker er naar heeft gekeken en dat deze vermoed dat er wel meer aan de hand is. En dat je toch je geld terug wilt. Omdat je dit ook de eerste dag al hebt gemeld, dus wel binnen de termijn die ze hanteerde.

Precies dit wilde ik ook typen :j
Mijn keuze zou zijn om dit zadel terug te geven en te zoeken naar een andere.

Of wil je dit zadel heel graag houden en hoop je dat zadelmaker 2 zegt dat hij helemaal in orde is, zodat je er weer met een goed gevoel mee verder kan...?

Een situatie waarin "de hele boom vervangen moet worden" bestaat i.m.o. niet.
Dat is duurder dan een vervangend zadel...

Dus er zijn i.m.o. 3 scenario's hier:

- je neemt contact op met verkoper om het zadel terug te doen (zonder zadelmaker 2 er aan te laten prutsen)
- idem, maar dan nadat je zadelmaker 2 de hele boel open hebt laten maken....en dan kan verkoper moeilijk doen over die actie
- zadel open laten maken, hopen dat alles prima is, zadel weer dichtmaken en gebruiken en flink bedrag kwijt zijn aan zadelmaker 2

Ofwel: optie 2 en 3 gaan je sowieso geld kosten.
Dan zou ik zelf liever kijken naar optie 1, wat daar mogelijk is.

Mocht verkoper het zadel terug willen nemen tegen een iets lagere prijs, omdat je het toch vanaf oktober in gebruik hebt gehad, dan kan dat zomaar eens de financieel meest aantrekkelijke optie zijn. En ook nog eens met het minste gedoe.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 11:12

Aangezien de scheur in de lengte zit is een gebroken rail niet perse de reden (kan natuurlijk wel), bij een breuk verwacht je hem in de andere richting. Als het leer vrij strak stond kan hij ook gewoon door de rail doorgesleten zijn.
Wat ik vooral raar vind is dat de verkopende partij dit niet zelf even bekeken heeft en niet gelijk even dichtgenaait heeft na controle. Je hebt het gemeld en bent afgewimpeld. Daarme verwacht ik dat je kansen niet eens zo slecht zijn als er daadwerkelijk een breuk is, maar ik ben geen jurist.

Het is heel makkelijk te checken en een kussen + dekleertje erafhalen krijgt een zadel echt niets van, dat gaat via dezelfde gaten + wat nietjes weer aan elkaar.
Echter zou ik zoals mijn voorgangers dat verwachten van de verkoper en niet van een 3e partij.

Palmboom95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 11:16

Je kan dat zadel niet zomaar door een andere partij uit elkaar laten halen en daarna weer teruggaan naar de verkoper, je moet diegene altijd eerst zelf in staat stellen om het gebrek te verhelpen. Als je het nu door iemand anders uit elkaar laat halen kun je er donder op zeggen dat de verkoper zijn/haar handen er vanaf trekt en dan heb je geen poot meer om op te staan, want dan kan de schade in principe in theorie net zo goed door de tweede zadelmaker zijn veroorzaakt.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 11:42

Zo te zien zie je er erg tegenop. Ga terug met iemand mee die wel durft te zeggen waar het op staat, indien nodig.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 12:49

Oeps, ik had overlezen dat die zadel al in oktober gekocht was.
Dan was TS al wel met het melden van die scheur wel op tij maar inmiddels zijn er toch minimaal 3 maanden in't land gegaan.
En dat maakt de situatie toch wel weer iets anders kwa "zadel terug geven".
Ook al heb ik nog dezelfde mening betref de verkoper bij verkoop en na het melden ( van wegen herstellen)
Inmiddels- na dus drie maanden- kan verkoper- terecht- vragen stellen, zoals bvb gebruik.
Heeft ts het zadel gebruikt in die tijd? En verder tervreden?
Is dus de scheur nog hetzelfde?
Waarom is het dan nu pas storend?
Nadat een "concurrent " erna gekeken heeft?

Is de scheur groter geworden?

Jammer genoeg ligt na zo een tijd meestal de bewijslast bij de koper.
En als er over het verhaal echt alleen even een telefoontje geweest is, dan kan het op welles nietes uitlopen.
Als ts er bvb niet meteen een mail met foto's achter het telefoongesprek aan gestuurd heeft, dan is te hopen dat de foto met datum is genomen.
En zoals ik het lees is na het gesprek geen contact meer geweest met verkoper.

Er is in zadel-verkoop-land veel mis maar de eerste stap is toch echt wel om eerst verkoper te contacten.

En zoals al hier geopperd: de andere zadelmaker haalt zeker niet gratis het zadel uit elkaar en ziet ts misschien als nieuwe klant.
Want ook daar heb ik mijn vraagtekens: een eerlijk mens ( dus zadelmaker nr 2) zou als eerste opmerking moeten maken :
ga terug naar je verkoper en vraag daar om oplossing.
en DAN pas aanbieden het zadel uit elkaar te halen...

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-22 16:09

Rizette schreef:
Zo te zien zie je er erg tegenop. Ga terug met iemand mee die wel durft te zeggen waar het op staat, indien nodig.

Ik zie er niet tegenop, maar vind het voor de zadelverkoopster ook vervelend. Zij zal niet de intentie hebben gehad mij een slecht zadel te verkopen. Zij koopt de zadels ook op in de veronderstelling dat ze goed zijn. De zadelmaakster had echter wel moeten zien dat het niet goed was.

Naar aanleiding van jullie reacties heb ik mijn zadelmaker verzocht nog even te wachten met het uit elkaar halen. Ik ga inderdaad eerst de verkoopster op de hoogte stellen.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-22 21:39

Zadelverkoopster is akkoord met het uit elkaar halen door mijn zadelmaakster, dus fijn dat daar geen discussie over is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 21:40

Heb je ook al een overeenkomst wat er dan verder gaat gebeuren, als hij wel of niet goed is...?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 21:50

Uppojono schreef:
Zadelverkoopster is akkoord met het uit elkaar halen door mijn zadelmaakster, dus fijn dat daar geen discussie over is.

Maar neemt ze deze dan ook nog terug, wanneer het niet klopt in de ogen van de andere persoon?

enderdoggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 15:41

vanuit mijn opleiding, rechten, gezien heb je volgensmij sowieso geen recht op ontbinding van de koop omdat je zoals je zelf al zei een overeenkomst hebt gesloten met de voorwaarde dat er geen garantie op zit. Echter, mag je als verkopende partij geen ondeugdelijk (kapot) product verkopen en aangezien je de scheur de avond van de koop nog hebt gezien en gemeld valt er te discussiëren of de verkoper je een ondeugdelijk product heeft geleverd. Normaal gezien zou je dan een ingebrekestelling kunnen sturen om de koop te ontbinden, maar omdat je dus buiten de gestelde termijn van 3 dagen valt ben ik bang dat je juridisch gezien niet veel houvast hebt.

Ik zit in mijn eerste jaar dus ik weet nog niet echt alles, so correct me if im wrong *D Maar je kan natuurlijk altijd contact opnemen bij bijvoorbeeld de Rechtstelefoon of bij het Juridisch Loket!

Ik zou dus even afwachten zoals de anderen zeggen wat de zadelmaker zegt en wellicht kun je nog met de verkoopster tot een tussenoplossing komen...