Ik heb haar nu een jaar en bij de vorige eigenaar werd ze gereden met een bit van 13.5 cm. Dit was te groot, dat zag ik, maar daar leek ze geen last van te hebben. Toen ik haar gekocht heb ben ik dus op zoek gegaan naar een passend bit. Ze is heel beweeglijk met haar hoofd- en nek, dus o.a. daarom wil ik eigenlijk zo veel mogelijk van de mond afblijven en op basis hiervan heb ik dus ook mijn keuze gemaakt.
Ik heb enkelgebroken en dubbelgebroken bus- en watertrensen geprobeerd. Van 12,5 tot, wat uiteindelijk passend leek, 9,5 cm. Ik heb dus nu een enkelgebroken bustrens (appelbit) van 9,5 cm... Dit past in mijn ogen perfect, aangezien een bustrens meer op de mond mag aansluiten dan een watertrens.
Alle andere maten, 12,5; 11,5; 10,5, heb ik geprobeerd maar waren naar mijn mening te groot, waardoor het bit dus in de mond bewoog. Hierdoor kreeg ze ook wondjes in de mondhoeken.
Nou las ik laatst ergens dat 9,5 cm gewoon shetlanderformaat is.. Ik vertrouwde eerst wel op mijn oordeel dat het paste, omdat ik ook genoeg research heb gedaan hoe het hoort te zitten, maar na het lezen van dat artikel begin ik toch wel te twijfelen.
Mijn vraag is dus: Is het mogelijk dat mijn e-pony dus shetlanderformaat bit heeft? Moet ik kijken voor een ander bit of misschien wel een ander hoofdstel?
Foto 1: dubbelgebroken watertrens 12,5

Foto 2: dubbelgebroken bustrens 11,5 (mijn lieve oma trekt hier natuurlijk niet hard aan de teugel, aan de andere kant van het hoofd stak het ook uit)

Foto 3: dubbelgebroken watertrens 10,5

Foto 4: enkelgebroken bustrens 9,5

Het bit van de laatste foto is dus het huidige bit en het is het enige bit waar ze tot nu toe geen wondjes van heeft gekregen.