Heb ik de goede maat bit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

verrekieker

Heb ik de goede maat bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-22 12:37

Ik heb een merrie van 1.55 en ik begin langzamerhand een beetje te twijfelen aan haar bit.

Ik heb haar nu een jaar en bij de vorige eigenaar werd ze gereden met een bit van 13.5 cm. Dit was te groot, dat zag ik, maar daar leek ze geen last van te hebben. Toen ik haar gekocht heb ben ik dus op zoek gegaan naar een passend bit. Ze is heel beweeglijk met haar hoofd- en nek, dus o.a. daarom wil ik eigenlijk zo veel mogelijk van de mond afblijven en op basis hiervan heb ik dus ook mijn keuze gemaakt.

Ik heb enkelgebroken en dubbelgebroken bus- en watertrensen geprobeerd. Van 12,5 tot, wat uiteindelijk passend leek, 9,5 cm. Ik heb dus nu een enkelgebroken bustrens (appelbit) van 9,5 cm... Dit past in mijn ogen perfect, aangezien een bustrens meer op de mond mag aansluiten dan een watertrens.

Alle andere maten, 12,5; 11,5; 10,5, heb ik geprobeerd maar waren naar mijn mening te groot, waardoor het bit dus in de mond bewoog. Hierdoor kreeg ze ook wondjes in de mondhoeken.

Nou las ik laatst ergens dat 9,5 cm gewoon shetlanderformaat is.. Ik vertrouwde eerst wel op mijn oordeel dat het paste, omdat ik ook genoeg research heb gedaan hoe het hoort te zitten, maar na het lezen van dat artikel begin ik toch wel te twijfelen.

Mijn vraag is dus: Is het mogelijk dat mijn e-pony dus shetlanderformaat bit heeft? Moet ik kijken voor een ander bit of misschien wel een ander hoofdstel?

Foto 1: dubbelgebroken watertrens 12,5
Afbeelding

Foto 2: dubbelgebroken bustrens 11,5 (mijn lieve oma trekt hier natuurlijk niet hard aan de teugel, aan de andere kant van het hoofd stak het ook uit)
Afbeelding

Foto 3: dubbelgebroken watertrens 10,5
Afbeelding

Foto 4: enkelgebroken bustrens 9,5
Afbeelding

Het bit van de laatste foto is dus het huidige bit en het is het enige bit waar ze tot nu toe geen wondjes van heeft gekregen.

c_alsemgeest

Re: Heb ik de goede maat bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 12:55

De laatste ligt imo ook het beste, de anderen zijn veel te groot waardoor het gaat 'knijpen' en het velletje er tussen komt.

Zie dat je tot op heden alleen dubbel gebroken getest hebt? Of niet?
Anders zou je wellicht andere opties of vormen kunnen proberen?

verrekieker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-22 13:01

c_alsemgeest schreef:
De laatste ligt imo ook het beste, de anderen zijn veel te groot waardoor het gaat 'knijpen' en het velletje er tussen komt.

Zie dat je tot op heden alleen dubbel gebroken getest hebt? Of niet?
Anders zou je wellicht andere opties of vormen kunnen proberen?

de laatste foto (9,5) en dus ook huidige bit is enkelgebroken. Ik heb idd alleen dubbelgebroken, enkelgebroken, bus- en watertrens geprobeerd.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 13:04

Watertrens moet altijd breder zijn dan bus of D of knevel.
De lip mag niet op het gaatje komen maar daar wat vanaf blijven.
Voor de veiligheid zou je bitschijven kunnen gebruiken en maakt het ook meteen iets smaller.
Zoals foto 3 van de watertrens. Dan heb je meteen minder kans op wondjes in de mondhoeken.

Van een te brede bus-D-Knevel heb je niet snel wondjes in de mondhoeken.

Ze lijken idd allemaal wat te breed, al is het niet makkelijk zeggen als je de andere kant ook niet ziet.
De onderste vind ik juist te klein lijken te strak aan. Maar ook daar weer, je ziet de andere kant niet.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 13:09

Ik zou het hier even bij laten als dit nu goed gaat zonder de wondjes. Misschien zelfse model maar 1 maat groter?
Al doen sommige paarden het gewoon beter op een optisch te smal bit.
De huid is teer, en gaat snel open als het eerder al een keer open is geweest.
Kijk ook goed naar je eigen rijden, los van het bit.
Te veel bewegen in je handen, of een te los/vast verbinding kan ook invloed hebben.
Daarbij wil het dus helemaal niet zeggen dat je te hard trekt oid. Maar vooral wisselend zijn in de inwerking.

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 13:23

De onderste lijkt te klein en die daarboven weet net iets te groot. Nou is het moeilijk te zeggen met een foto.

verrekieker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-22 13:30

DuoPenotti schreef:
Watertrens moet altijd breder zijn dan bus of D of knevel.
De lip mag niet op het gaatje komen maar daar wat vanaf blijven.
Voor de veiligheid zou je bitschijven kunnen gebruiken en maakt het ook meteen iets smaller.
Zoals foto 3 van de watertrens. Dan heb je meteen minder kans op wondjes in de mondhoeken.

Van een te brede bus-D-Knevel heb je niet snel wondjes in de mondhoeken.

Ze lijken idd allemaal wat te breed, al is het niet makkelijk zeggen als je de andere kant ook niet ziet.
De onderste vind ik juist te klein lijken te strak aan. Maar ook daar weer, je ziet de andere kant niet.

Alle foto's, ook waar je de andere kant niet ziet, geven een betrouwbaar beeld ervan hoor. Het bit ligt nooit ontzettend scheef in de mond. De andere kant is dus zo goed als hetzelfde als de kant die op de foto staat.

Ik weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen, maar zodra er contact is met de teugel (niet trekken oid) dan lijkt het alsof de mond nog smaller wordt of zo? Does that make sense?
Zodra ik dus een bit van 10,5 gebruik (bus-of watertrens) komt het wel eens voor dat een mondhoek echt te ver naar het midden van het bit gaat, hier ontstaan ook de wondjes denk ik. Ook met bitringen gebeurt dat. Het gedeelte tussen de bijtringen is dan simpelweg te breed...

Euridicey schreef:
De onderste lijkt te klein en die daarboven weet net iets te groot. Nou is het moeilijk te zeggen met een foto.

Ik snap wat je bedoelt met dat het laatste bit aan de kleine kant lijkt hoor, dat vind ik ook, al denk ik dat dit ook komt door de kleine (ponymaat) ringen aan het bit. Maar dit is de enige maat waarmee het midden van het bit ook in het midden van de mond blijft. Ze krijgt er geen wondjes van, velletje komt er niet tussen. Wat dat betreft zit het allemaal goed. Ook in de mond heeft ze precies de ruimte die ze moet hebben en als ik met mijn hand in de mond ga knelt er absoluut niks. :?

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 13:32

Ja zo lijkt het ook, ik vind het gaat je alleen eng dicht bij de mondhoeken. Als er geen velletjes tussen gaan, ze reageert er goed op en je rijdt er lekker mee. Dan zou ik deze lekker gebruiken tot je misschien iets beters vindt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 13:33

Als ze daar fijn op loopt en geen wondjes krijgt zou ik dat bit blijven gebruiken.
Het paard beslist uiteindelijk :D

verrekieker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-22 13:36

c_alsemgeest schreef:
Ik zou het hier even bij laten als dit nu goed gaat zonder de wondjes. Misschien zelfse model maar 1 maat groter?
Al doen sommige paarden het gewoon beter op een optisch te smal bit.
De huid is teer, en gaat snel open als het eerder al een keer open is geweest.
Kijk ook goed naar je eigen rijden, los van het bit.
Te veel bewegen in je handen, of een te los/vast verbinding kan ook invloed hebben.
Daarbij wil het dus helemaal niet zeggen dat je te hard trekt oid. Maar vooral wisselend zijn in de inwerking.

Ik heb een dubbelgebroken watertrens in 1 maat groter, maar die is echt veel te groot. Aangezien ik dacht dat een bustrens kleiner mag zijn, heb ik de bustrens in een maat kleiner gepakt: 9,5. Ik denk dat als ik nu naar 10,5 ga met diezelfde bustrens, dat ik dan weer hetzelfde probleem heb.. toch? %)

En wat betreft mijn hand heb je zeker een punt hoor, dat kan altijd beter :j

verrekieker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-22 13:38

Euridicey schreef:
Ja zo lijkt het ook, ik vind het gaat je alleen eng dicht bij de mondhoeken. Als er geen velletjes tussen gaan, ze reageert er goed op en je rijdt er lekker mee. Dan zou ik deze lekker gebruiken tot je misschien iets beters vindt.

DuoPenotti schreef:
Als ze daar fijn op loopt en geen wondjes krijgt zou ik dat bit blijven gebruiken.
Het paard beslist uiteindelijk :D

Zo dacht ik dus ook. Vind het nog steeds een beetje raar dat ze goed loopt op een shetlander bitje, maar ja. Dat moet ik dan maar even naast me neerleggen :')

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 15:11

Ik zou eens 10,5 proberen. Wel een lastige maat trouwens. Maar als ze van het laatste bit geen wondjes krijgt en ze loopt er goed op is het prima toch?

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 15:27

Waarom noemen jullie dat een shetlanderbitje?
Mijn shetten hebben 11,5 en 12,5 bitten in, en mijn haflinger 12,5.
Sommige paarden/pony's hebben een klein mondje en er zijn paarden/pony's met een grote mond.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 16:47

Mijn grote merrie van 1.73 heeft ook 12,5. Ja die heeft een smal snoetje.

verrekieker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-22 10:03

Avalanche schreef:
Ik zou eens 10,5 proberen. Wel een lastige maat trouwens. Maar als ze van het laatste bit geen wondjes krijgt en ze loopt er goed op is het prima toch?

Vreselijke maat eigenlijk ja, maar ze heeft met alles een tussenmaat; dekjes, dekens, hoofdstellen, halsters, persbeschermers... En zeker, als ze geen wondjes krijgt en ze loopt er goed op dan is het prima. Ik dacht alleen dat het wel vaker zou voorkomen, maar toen ik ging googelen begon ik te twijfelen omdat ik geen soortgelijke situaties vond |o

verrekieker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-22 10:08

marga1 schreef:
Waarom noemen jullie dat een shetlanderbitje?
Mijn shetten hebben 11,5 en 12,5 bitten in, en mijn haflinger 12,5.
Sommige paarden/pony's hebben een klein mondje en er zijn paarden/pony's met een grote mond.

Nou ja, normaal horen bepaalde maten ook bij een bepaalde schofthoogte. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar zo wordt het een beetje gegeneraliseerd. Toen ik dus ging googelen voor welke stokmaat paard/pony bitjes van 9,5 normaal gezien zijn, kwam ik op shetlanders uit

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 11:01

verrekieker schreef:
Avalanche schreef:

Vreselijke maat eigenlijk ja, maar ze heeft met alles een tussenmaat; dekjes, dekens, hoofdstellen, halsters, persbeschermers... En zeker, als ze geen wondjes krijgt en ze loopt er goed op dan is het prima. Ik dacht alleen dat het wel vaker zou voorkomen, maar toen ik ging googelen begon ik te twijfelen omdat ik geen soortgelijke situaties vond |o

misschien die 10,5 en dan bitringen, dan heb je die bescherming en schuift het ook niet?

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 11:06

Hihi, ik vind het wel komisch mijn shetje van 90cm heeft maat 10,5.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 14:01

Ik heb een Anglo-Arabier gereden, die had een bitmaat van 10.5 :) wel een dekenmaat van 195. Op de een of andere manier hebben ze allemaal maat 195. Madammeke is 1.73 en heeft ook maat 1.95.