Tekna S-line zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NienkeSchoon

Tekna S-line zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-22 14:16

Afbeelding
Afbeelding
Hoi!
Op mijn tinkermerrie willen we graag een dressuurzadel. Het is een 'ouderwets' gebouwde tinker (zie foto, wel een beetje bezweet door het rijden haha). Mijn oog viel hierdoor op een tekna zadel. Op mijn werk hebben de tinkers en andere paarden met brede bouw en korte rug ook een tekna en deze valt binnen onze prijsklasse.
Het plan is om deze tweedehands te kopen en dan te laten aanpassen door een zadelmaker. Omdat dit in de kosten scheelt.
Zijn er mensen die ervaring hebben met dit zadel? Hoe bevalt het? En op wat voor soort paard (ras/bouw) wordt deze gebruikt? Hoeveel inch heb je? En wat voor boom zit erin?
De twijfel zit ook nog een beetje in het aantal inch dat wij willen kopen. Sowieso eerst passen en eventueel terugsturen. Zelf heb ik broekmaat 38 en reed ik altijd in een 17,5". Zou dit te lang zijn voor mijn tinker?
Zoals je ziet genoeg vragen:) alle opties staan nog open, het bovenstaande is meer mijn voorkeur! Voordat we ermee gaan rijden gaan we sowieso de zadelmaker ernaar laten kijken en eventueel de kussens laten aanpassen.

Celebi

Re: Tekna S-line zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 14:20

Tja, ik zou gewoon een zadelmaker laten komen die ook Tekna heeft. Goedkoop is duurkoop namelijk want als het toch niet lekker past of jij er niet goed in zit kun je weer opzoek gaan naar iets anders.

Ik heb een Tekna geprobeerd maar zat er echt voor geen meter in. Helemaal vast. Was een 17 inch. Lag overigens ook niet helemaal lekker op pony, maar er zat ook nog niet de juiste boommaat in. Ik heb een pony met een korte rug, 17 inch zadeltje nu en hij is niet echt breed, maar heeft wel een aardig brede boommaat. Misschien heb je er wat aan.

NienkeSchoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-22 20:35

Celebi schreef:
Was een 17 inch. Lag overigens ook niet helemaal lekker op pony, maar er zat ook nog niet de juiste boommaat in. Ik heb een pony met een korte rug, 17 inch zadeltje nu en hij is niet echt breed, maar heeft wel een aardig brede boommaat. Misschien heb je er wat aan.

Zijn alle 17 inch zadels even lang? Of zit daar verschil in per merk/model?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 21:55

NienkeSchoon schreef:
Celebi schreef:
Was een 17 inch. Lag overigens ook niet helemaal lekker op pony, maar er zat ook nog niet de juiste boommaat in. Ik heb een pony met een korte rug, 17 inch zadeltje nu en hij is niet echt breed, maar heeft wel een aardig brede boommaat. Misschien heb je er wat aan.

Zijn alle 17 inch zadels even lang? Of zit daar verschil in per merk/model?

Dit verschilt zeker per merk en model! Je hebt zadels met lange kussens en korte kussens. Als je lepel hoger is wil dat ook nog wel eens in de lengte wat schelen. Ik heb een tijdje met een korte 17,5 inch zadel gereden en dit was echt net aan oké/op het randje van te lang.

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 22:11

Zeker een zadelmaker laten komen. Je paard ziet er erg overbouwd uit dus ik zou daar absoluut niet zelf mee gaan klooien. Inchmaat heeft niet alleen met je billen te maken maar bijv ook met de lengte van je (boven)benen. Laat iemand met verstand en meerdere zadels komen zodat je kunt voelen wat fijn past voor jullie beide.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 22:16

Ik zou niet focussen op 1 merk, en dus een zadelpasser laten komen met meerdere (tweedehands) zadels zodat je zadels uit kunt testen. Het ene 17 inch zadel met een wijde boommaat is het andere niet

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 22:23

Ik ben niet zo'n fan van Tekna voor volwassenen. De kussens zijn erg hard en hoe meer je zelf weegt hoe meer dat een issue is. Tekna is leuk voor kleinere pony's met kindjes erop die niet zo zwaar zijn. Maar dat is mijn mening. Ik ken te veel paarden met rugproblemen door zadels denk ik.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 22:29

Paardje van een vriendin heeft dit zadel, ligt bij haar echt top. Alleen ik krijg last van mijn knieën met dit zadel, weet niet precies waaraan dat ligt.

Ook ga ik mee met het advies hierboven: zoek een zadelpasser die tekna + evt andere merken heeft en dan kijken wat het beste bij jullie past :)

Zo heb ik uiteindelijk niet voor tekna gekozen omdat ik het zelf persoonlijk niet fijn vond zitten...

NienkeSchoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-22 13:36

Dankjewel voor alle reacties! Hier heb ik echt wat aan. Een tweedehands zadel kopen en passen met een zadelpasser raden jullie dus af?
Zelf ben ik bang dat de kosten heel hoog gaan oplopen omdat de meeste zadelpassers alleen maar nieuwe of dure tweedehands zadels hebben. Als student heb ik niet heel veel extra's te besteden helaas maar een goed zadel is natuurlijk wel pre.
Kent iemand toevallig een goede zadelmaker (met Tekna, want daar gaat mijn voorkeur nog steeds naar uit) in de omgeving Groningen. Die dit zadel eventueel tweedehands aanbied?

NienkeSchoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-22 13:38

Sas_Mon schreef:
Ik ben niet zo'n fan van Tekna voor volwassenen. De kussens zijn erg hard en hoe meer je zelf weegt hoe meer dat een issue is. Tekna is leuk voor kleinere pony's met kindjes erop die niet zo zwaar zijn. Maar dat is mijn mening. Ik ken te veel paarden met rugproblemen door zadels denk ik.

Ik ben even benieuwd. Waarom specifiek bij volwassenen niet? Vanwege het gewicht? En zijn de zadels regelmatig gecheckt? of helemaal niet nagekeken door de zadelmaker?

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 13:41

NienkeSchoon schreef:
Dankjewel voor alle reacties! Hier heb ik echt wat aan. Een tweedehands zadel kopen en passen met een zadelpasser raden jullie dus af?
Zelf ben ik bang dat de kosten heel hoog gaan oplopen omdat de meeste zadelpassers alleen maar nieuwe of dure tweedehands zadels hebben. Als student heb ik niet heel veel extra's te besteden helaas maar een goed zadel is natuurlijk wel pre.
Kent iemand toevallig een goede zadelmaker (met Tekna, want daar gaat mijn voorkeur nog steeds naar uit) in de omgeving Groningen. Die dit zadel eventueel tweedehands aanbied?

Wat is je maximaal budget?

NienkeSchoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-22 13:43

LiannePuthzy schreef:
NienkeSchoon schreef:

Wat is je maximaal budget?

Toch wel echt max 600 euro, heel misschien 650. En boomloos rij ik nu al, maar ik merk dat dat echt niet mijn ding is.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 13:46

Ik heb ooit een keer een zadel gekocht bij divoza, toen erg tevreden over de passervice, maar ik weet niet of deze toevallig een tweedehands tekna hebben liggen, je zou een belletje kunnen wagen

NienkeSchoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-22 13:49

LiannePuthzy schreef:
Ik heb ooit een keer een zadel gekocht bij divoza, toen erg tevreden over de passervice, maar ik weet niet of deze toevallig een tweedehands tekna hebben liggen, je zou een belletje kunnen wagen

Goede tip! Die ga ik zeker even meenemen!