Dekjes schuiven onder het zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snnah

Dekjes schuiven onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-22 15:07

Hi,

Zoals topic al zegt. Mijn dekjes schuiven onder mijn zadel. Het gaat om een nieuw dressuurzadel van Kentaur, om precies te zijn de Ithaka. Deze is aangemeten door de zadelmaker en nagekeken. Dus het zadel is in orde en die schuift niet
Alleen nu het probleem dat de dekjes dus eronder schuiven. Iets wat ik echt niet prettig vind voor mijn paard. Na 2 rondjes draf zit ze rand van het dekje al voor zo’n 1cm onder het zadel geschoven.
Hebben jullie tips hiervoor welk merk dekje ik kan proberen of naar welke modellen ik kan kijken?

ikheetesmee

Re: Dekjes schuiven onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 15:13

Hmm lastig, wellicht dat het nog beter word wanneer het zadel wat verder is gaan vormen gezien je aangeeft dat deze nieuw is. Wel is mij altijd verteld dat een dekje bij een goed passend zadel niet zou moeten kunnen schuiven maar of dit helemaal 100% waterdicht is weet ik niet, daar heb ik niet voldoende zadel kennis voor.
Wat voor een soort dekjes gebruik je nu? Dik/dun, met van die dingetjes die je vast kan maken aan de singelstoten of zonder, wel materiaal zijn de dekjes van etc?

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 15:33

Ik zit met hetzelfde probleem met m'n nieuwe Kentaur. Zadelmaker zei ook al dat het vaak voorkomt bij Kentaur, super irritant vind ik het. Heb nu 3 verschillende dekjes geprobeerd, maar maakt geen verschil. Zadel paar keer ingevet, maakt ook geen verschil. Dus ik lees even mee.

Elsa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 15:45

Je hebt wel van die dekjes die je aan de bovenkant met klittenband vast kunt maken aan het zadel, heb je zoiets al eens geprobeerd? Dat is het enige waar ik zo even op kan komen.

halterscoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 15:48

Er zijn ook anti slip dekjes, misschien is dat iets?

Snnah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-22 15:49

Elsa7 schreef:
Je hebt wel van die dekjes die je aan de bovenkant met klittenband vast kunt maken aan het zadel, heb je zoiets al eens geprobeerd? Dat is het enige waar ik zo even op kan komen.

Ja ik heb op dit moment 2br dekjes die je kan vastmaken aan de singelstoten. Juist deze schuiven eronder. Het maakt niet uit hoe ik ze vast maak. Heb 1 Anky pad van zo’n 10 jaar oud. Die blijft het beste liggen. Maar zou graag wat meer willen dan 1 dekje.

BM_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 15:49

Wellicht een dekje proberen met singel lussen zoals van LeMieux? En bovenin vast zetten helpt ook altijd fijn. Als het zadel verder goed ligt horen ze idd eigenlijk niet te schuiven, maar goed misschien als het zadel straks wat meer gevormd is dat ze wel netjes blijven liggen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 15:51

En ik zou dan toch eens willen weten wat een andere zadelpasser te vertellen heeft.
1 dekje oké. Maar allemaal?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 15:53

Als al je dekjes schuiven dan ligt je zadel gewoon weg niet goed aansluitend.

Snnah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-22 16:03

Er zijn al 2 zadelpassers geweest. Het zadel ligt echt goed. Althans 2 erkende zadelmakers hebben bevestigd dat die goed ligt. Ook onafhankelijk van elkaar. Praat wel over de rug van mijn paard, daar wil ik niet iets op hebben dat niet past. Paard is meerdere keren opgemeten en voor gereden. En zoals ik zeg alleen een heel oud Anky dekje blijf oké liggen, al mijn andere dekjes schuiven.
Zou graag wat meer opties willen hebben qua dekjes ipv 1

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 16:16

Snnah schreef:
Er zijn al 2 zadelpassers geweest. Het zadel ligt echt goed. Althans 2 erkende zadelmakers hebben bevestigd dat die goed ligt. Ook onafhankelijk van elkaar. Praat wel over de rug van mijn paard, daar wil ik niet iets op hebben dat niet past. Paard is meerdere keren opgemeten en voor gereden. En zoals ik zeg alleen een heel oud Anky dekje blijf oké liggen, al mijn andere dekjes schuiven.
Zou graag wat meer opties willen hebben qua dekjes ipv 1

Qhp puff pads. Die schuiven in iedergeval niet bij mij enige dekjes die schuiven zijn hele dunne dekjes. De dikke dekjes blijven gwn liggen.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 16:34

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 20:04

Ik rijd hierom alleen nog met lemieux dekjes :-)

denisewinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 20:22

Ik heb ook een kentaur en geen probleem met schuivende dekjes. Ik heb wel dekjes met singellus.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 20:25

Textiel lijm.

Dat is ook waarschijnlijk waarom dat Anky dekje blijft liggen : de letters van het logo zijn stroef.

Snnah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-22 21:42

Janneke2 schreef:
Textiel lijm.

Dat is ook waarschijnlijk waarom dat Anky dekje blijft liggen : de letters van het logo zijn stroef.

Zou kunnen alleen dit anky dekje is zo oud toen bestond dat grip nog niet.
Maar ga deze tip wel in gedachte houden. Misschien werkt het voor de andere dekjes.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 21:58

Ik heb op een Duitse site een tijdje terug een grip stift gezien. Dat was een soort prit stift die ervoor zorgde dat je kont niet ging glijden in het zadel, als het voor je kont werkt dan misschien ook je dekjes? Ik heb het helaas niet kunnen uittesten omdat mijn merrie is gaan hemelen. Mijn ps of sweden dekje ging giga schuiven, vandaar dat ik ook opzoek ben geweest.