Onrustig hoofd met Micklem?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Onrustig hoofd met Micklem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-22 20:25

Ik gebruik de Micklem multibridle als sidepull voor mijn paard.
Het valt me echter op dat hij de laatste tijd wat schudt met zijn hoofd, ik had dus al even iemand ingevlogen om hem even los te maken en even te checken of hij daar discomfort had (hoofd/ atlas)... ze heeft hem verder ook nagelopen natuurlijk.

Anyway, zat niet echt iets noemenswaardigs....

Nu zei mijn instructrice onlangs al dat het kopstuk wel net een beetje 'banketstaaf' valt tussen schedel en eerste halswervel.
Dus ik was al een beetje aan het zoeken naar een vervangende sidepull.

Vanavond was ik een beetje aan de hand aan het werk en liet ik hem nog even los door de bak stuiteren voor zijn dolle 5 minuten.... weer echt zeer bijzonder schudden en zwaaien met dat hoofd, zoals een arabier dat soms kan doen.
Dus ik heb het hoofdstel afgedaan en toen deed hij het vervolgens niet meer. Helemaal rustig met zijn hoofd.
Enfin... lekkere boel, hartstikke duur ding :-P Hij vind hem overduidelijk 'stom'.

Wat ik me afvraag: hebben meer mensen deze ervaring met de Micklem?

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 20:28

Y
Laatst bijgewerkt door janna op 31-08-24 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 20:29

Ja, mijn vorige vond hem vreselijk. Die reageerde er echt heftig op, terwijl zijn normale hoofdstel niet eens anatomisch was. Voor hem drukte/lag het blijkbaar net op punten die hij niet fijn vond.

Huidige geen micklem bij geprobeerd maar die geeft ook aan dat ene anatomische kopstuk de ander niet is.
Janna, bij mij niet maar ik heb wel verschillende kopstukken geprobeerd tot er 1 was die het vrij liet liggen en zij prettig vond

Ninx

Re: Onrustig hoofd met Micklem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-22 20:34

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 20:53

janna schreef:
Niet met de micklem maar wel met mijn dure Schockemohle equitus beta. Arme paard had er zelfs een plekje van op zn oor gekregen. Ik weet het nog niet zo met die kromme kopstukken. Het deel wat extra naar voren komt buigt zo tegen die oren aan?

Hoe kan die extra buiging tegen de oren zitten?

Ik heb de schockemöhle Equitus Alpha en deze zit echt niet tegen de oren. Mijn paard heeft tevens geen last van z'n hoofdstel

Afbeelding

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 21:23

Art_Ificious schreef:
Hoe kan die extra buiging tegen de oren zitten?

Als de frontriem te klein is.
De standaard bijgeleverde frontriemen van de micklem waren voor mijn paard ook te klein, daardoor zat het kopstuk tegen zijn oren, frontriem ook. Dus frontriem eraf gesloopt en een grotere gekocht.
Inmiddels gebruik ik ‘m niet meer, ik heb de competition versie, daar kun je niet bitloos mee rijden.

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 21:27

T
Laatst bijgewerkt door janna op 31-08-24 23:37, in het totaal 3 keer bewerkt

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 21:30

Je kunt het kopstuk bochtje ook omdraaien zodat het naar achteren wijst. Kan het probleem oplossen, sommige paarden hebben daar doe voorkeur voor.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 22:17

Mijn merrie die nu met pensioen is was héél boos over de micklem. Echt zo: -:(-

stokoude stübben erom en niets aan de hand.

Denk dat de Micklem toch niet zo fijn is voor paarden, later hoorde ik meer van zulke verhalen. Mijn Stübben hoofdstel is anatomisch correcter dan de Micklem.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-22 10:04

Avalanche81 schreef:

Denk dat de Micklem toch niet zo fijn is voor paarden, later hoorde ik meer van zulke verhalen. Mijn Stübben hoofdstel is anatomisch correcter dan de Micklem.

oeps....

Nou, denk dat ik mijn antwoord dus heb....
Met wat googelen ben ik nog meer van dit soort ervaringen tegengekomen.....

Paard = de baas he? Dus Micklem gaat de deur uit

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 10:13

Ninx schreef:
Het valt me echter op dat hij de laatste tijd wat schudt met zijn hoofd, ik had dus al even iemand ingevlogen om hem even los te maken en even te checken of hij daar discomfort had (hoofd/ atlas)... ze heeft hem verder ook nagelopen natuurlijk.

Nu zei mijn instructrice onlangs al dat het kopstuk wel net een beetje 'banketstaaf' valt tussen schedel en eerste halswervel.

Vanavond was ik een beetje aan de hand aan het werk en liet ik hem nog even los door de bak stuiteren voor zijn dolle 5 minuten.... weer echt zeer bijzonder schudden en zwaaien met dat hoofd, zoals een arabier dat soms kan doen.
Dus ik heb het hoofdstel afgedaan en toen deed hij het vervolgens niet meer. Helemaal rustig met zijn hoofd.
Enfin... lekkere boel, hartstikke duur ding :-P Hij vind hem overduidelijk 'stom'.

Komt wel vaker voor bij "anatomisch gevormde" of normale hoofdstellen.
Ligt een beetje aan de vorm van het hoofd van je paard en wat hij/zij prettig vind qua druk.

Anatomisch gevormd is dus correct van vorm naar de vorm van het hoofd... Maar welk hoofd? En welke anatomie?
Bijvoorbeeld een egyptisch arabiertje heeft een hele andere vorm hoofd dan een Groninger.
Je kan het afstellen, maar de breedte van de banden kan je niet veranderen.. dus wat op het ene hoofd past qua ruimte, zenuwplaatsingen e.d. hoeft niet op een ander hoofd fijn te passen.
Vriendin van mij had ook een paard wat heel raar reageerde op de micklem, maar heel fijn liep op een harry's horseje van 20 eurie :')
En een ander paard loopt juist weer heel fijn op de micklem.
Micklem, anatomisch van Stübben en ook schockemölle zijn op de bovenkant vrij breed. Heeft het paard daar minder ruimte of is het gevoeliger op die wervels kunnen die kopstukken juist heel erg gaan irriteren.
Dan heeft je paard vaak meer baat bij een zacht smal kopstuk.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 11:56

Ninx schreef:
Avalanche81 schreef:

oeps....

Nou, denk dat ik mijn antwoord dus heb....
Met wat googelen ben ik nog meer van dit soort ervaringen tegengekomen.....

Paard = de baas he? Dus Micklem gaat de deur uit

Ik heb de Stubben Limerick en die heeft een gedeeld kopstuk. Volgens de anatomische hoofdstellen verkopers niet fijn, maar mijn (sensibele) paarden vinden hem heerlijk en hij laat prachtig alle gevoelige stukken vrij, ook niet dicht achter de ogen en zo.

De paarden vinden hem top :D en yep, paard mag kiezen :j

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 12:28

Ik had een Micklem met bit voor mijn merrie, onder het zadel word ze op ong L nivo getraind (maar voor de wagen ZZ uitgebracht, dus er zit wel iets meer in). We kwamen geen bocht meer door, nauwelijks te sturen, niet nagevelijk en echt niet happy.

Ik er af, Micklem er af, oude hoofdstel van 2 tientjes (echt kartonnen troep waar we na het zadelmak maken redelijk lang mee door gereden waren :') ) er om en ze ging weer als de brandweer.
Dus daarna maar een mooi basic Anky hoofdstel gekocht, de zelfde als waar haar moeder altijd mee gelopen heeft, dat was een beter plan volgens haar :j .

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 12:34

Hm, hier ook een tevreden Micklemgebruiker maar naar aanleiding van dit topic ga ik toch eens kijken of er ook andere mogelijkheden zijn, zeker voor het rijden.
Voor het longeren, al dan niet met dubbele longe lijkt het mij juist wel fijn dat het bit zo stabiel in de mond ligt maar altijd als ik het hoofdstel in doe, moet mijn arabierig typje even met haar hoofd schudden. Bij de oren en frontriem vind ik het wat krap dus ik ga er nog eens goed naar kijken.

Stubben Limerick ... paard is wel sensibel ...

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 12:42

Top hoofdstel. Bij Zadelmakerij den Bosch nog te koop. Niet goedkoop, maar super goede kwaliteit.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 12:47

Ik vind de frontriem van de micklem altijd erg kort en heb die ook vervangen voor een ruimer exemplaar, toen zat het hoofdstel ook gelijk beter. Het werd niet meer zo tegen de oren en ogen aan getrokken.

Overigens, het ene paard vind “anatomisch” gevormde kopstukken super en de ander vind het weer niets. Maar hetzelfde geldt voor neusriemen en bitten. Het is soms even zoeken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-22 13:04

Ik heb de hele frontriem eraf gehaald, bij beide hoofdstellen.... dat past bij beide niet goed.

Ik gebruik geen bit, dus moet sowieso op zoek naar een nieuw bitloos hoofdstel. Ik heb een leuke passervice gevonden, dan kan ik echt verschillende hoofdstellen testen.
Dat wordt weer de portemonnee trekken :-P

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 13:06

Mijn sensibele merrie vindt de de micklem (competition) juist wel fijn. Ze is wel wat kwalijk nemend in de mond, en de micklem heeft maar hele korte "bakstukken" waardoor het bit veel stiller en stabieler in de mond ligt. Mijn merrie vindt dat fijner.

Geen problemen met het kopstuk hier. Ligt goed.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 13:07

Wil je per se bitloos?

En begrijp me goed he, ik ben niet pro of anti.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-22 13:14

Avalanche81 schreef:
Wil je per se bitloos?

En begrijp me goed he, ik ben niet pro of anti.

Ja.... Ik heb al zolang geen bitten meer gebruikt dat ik de meerwaarde ervan zelf ook niet meer ervaar/ kan bedenken.
Ik begrijp dat dat heel persoonlijk is, maar het is grappig dat als je maar lang genoeg zonder bit rijdt, je niet eens meer nadenkt over bitten.
Er ligt nog ergens een tas achter in de kast met bitten.... die moesten ook maar eens op zoek naar een nieuw baasje.

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 13:18

De meeste van mijn paarden maakt het niet uit wat voor hoofdstel ze om hebben, die lopen toch wel. Maar MeneertjeKruidjeRoerMeNiet die al krankzinnig wordt als er een klontje modder in zijn voorplukje zit als hij moet werken, wordt een soort van rodeobronco op de Micklem. Geen idee wat hem er zo aan stoort, maar ik ga d'r niet meer op met dat hoofdstel. En verder overal mee te rijden he, gewoon hoofdstel, stalhalster, touwhalster, bit, bitloos, stang&trens, maakt niet uit. Maar Micklem = *\%/*

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 13:19

c_alsemgeest schreef:
Ninx schreef:

Komt wel vaker voor bij "anatomisch gevormde" of normale hoofdstellen.
Ligt een beetje aan de vorm van het hoofd van je paard en wat hij/zij prettig vind qua druk.

Anatomisch gevormd is dus correct van vorm naar de vorm van het hoofd... Maar welk hoofd? En welke anatomie?
Bijvoorbeeld een egyptisch arabiertje heeft een hele andere vorm hoofd dan een Groninger.
Je kan het afstellen, maar de breedte van de banden kan je niet veranderen.. dus wat op het ene hoofd past qua ruimte, zenuwplaatsingen e.d. hoeft niet op een ander hoofd fijn te passen.
Vriendin van mij had ook een paard wat heel raar reageerde op de micklem, maar heel fijn liep op een harry's horseje van 20 eurie :')
En een ander paard loopt juist weer heel fijn op de micklem.
Micklem, anatomisch van Stübben en ook schockemölle zijn op de bovenkant vrij breed. Heeft het paard daar minder ruimte of is het gevoeliger op die wervels kunnen die kopstukken juist heel erg gaan irriteren.
Dan heeft je paard vaak meer baat bij een zacht smal kopstuk.

Ik kwam hier om dit te lezen inderdaad. Hoe kan het dat mensen verwachten dat dit hoofdstel bij elk paard fijn zou moeten zijn omdat het de term anatomisch heeft. Dat denken we bij zadels toch ook niet, als dat niet bij de vorm van het paard past zoeken we iets anders wat wel goed past. Lijkt me met een hoofdstel toch niet anders werken, anatomisch wil nog niet zeggen dat het voor elk paard lekker past. Dan kan het ook nog zijn dat het ene anatomische hoofdstel beter past dan het andere anatomische hoofdstel. Want op wie z’n lichaam is dat anatomische gemaakt?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 13:20

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 13:29

Avalanche81 schreef:

Denk vooral dat het erg aan het paard ligt. Mijn paard was opeens een heel ander paard (in positieve zin) met rijden toen ik overstapte van een normaal hoofdstel naar de micklem. Ze kon veel makkelijker ontspannen en nam makkelijker het bit aan. Zij vindt de micklem overduidelijk fijner dan een normaal hoofdstel.
Nu overgestapt naar een ander anatomisch hoofdstel en heb toch het idee dat ze de micklem nog iets fijner vindt. Maar het verschil is niet heel groot en vind de micklem zo lelijk :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 13:58

Zoals niet ieder zadel op iedere rug past, niet iedere schoen bij iedere voet, past ook niet ieder hoofdstel op ieder hoofd.
Ik heb ook wel een met een dure singel gehad dat het ene paard er fantastisch mee opknapte en het andere paard er naar sloeg.

Ik heb ooit een kopstuk zelf voor mijn paard uitgesneden, voor dat paard prima, maar absoluut onpassend voor mijn huidige.