Hulsebos zadel gescheurd - wel of niet repareren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Karlijnxxx

Hulsebos zadel gescheurd - wel of niet repareren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-21 10:14

Al sinds een paar jaar heb ik een Hulsebos zadel. Ik vind het zadel fijn zitten en mijn paard loopt er ‘prima’ onder. Waarom ‘prima’: het tussenkanaal zou wat breder mogen, maar ze kan er voldoende mee uit de voeten.
Het zadel is wat ouder, zo ook mijn merrie (18/19 jaar) en ik wil sowieso niet een volledig nieuw zadel meer aanschaffen.

Nu is mijn oude hulsebos aan het scheuren aan 2 kanten bij de zitting naar het zweetbad. Ik heb gehoord dat dit probleem vaker voorkomt.

Zie foto’s:

Deze kant is eerder doorgescheurd en kon gestikt worden:
Afbeelding
Afbeelding

De andere kant is ook gaan scheuren:

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb geruchten gehoord dat dit regelmatig bij Hulsebos zadels gebeurt? Ook na reparatie? Wat zijn jullie ervaringen?

Aangezien ik niet in NL/EU woon gaat reparatie met verzending en in/export kosten mij ongeveer 1000 euro en 3-4 maanden zonder zadel kosten. Dit is redelijk veel geld en kan ook geïnvesteerd worden in een tweedehands zadel. Wat zouden jullie doen?

Ik hoor graag jullie mening!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 10:15

Onze zadelmaker vroeger, plakte hierheen reepje dun leer overheen.

Ania

Re: Hulsebos zadel gescheurd - wel of niet repareren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 14:08

Zoveel geld voor een lapje leer eroverheen te plakken? Of wil je de hele zitting laten vervangen?

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 14:27

Ik heb ditzelfde bij een kieffer zadel gehad, heel veel jaren geleden. Hier wilden ze bij de zadelmaker geen stukjes leer overheen zetten ivm kans op wrijving op je bil/been/wat daar ook moge zitten. Het mooiste is idd de hele zitting vervangen maar dat is erg prijzig. Ik heb het opgelost met een bont zitting eroverheen :) Scheelde heel veel geld en ik zag het niet meer.

Dandelion2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 14:54

Ik heb dit idd ook gehad en hier is het ‘gelijmd’. Lokale zadelmaker heeft de scheur opgevuld. Niet prachtig om te zien maar in het rijden niet zichtbaar en de schade was niet voelbaar en verergerde niet. Nog 5 jaar mee gereden. Geen idee meer van de kosten want zadel werd ook gelijk opgevuld maar zal maximaal enkele tientjes zijn geweest en ik vermoed minder.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 15:25

Daar moet om hem netjes te krijgen een nieuwe zitting op. Maar dat is duur. Wat veel zadelmakers doen is idd een lapje leer erop plakken maar dat ziet er niet uit en voelt vind ik niet fijn. Als je er met rijden geen last van hebt en je wilt niet een nieuwe zitting zou ik er gewoon zo mee doorrijden. Evt lijm onder smeren dat het niet open gaat staan maar met een oud paard en oud zadel snap ik dat je geen heel nieuw zadel wilt kopen en als je er geen last van hebt is het niet erg. Het zadel blijft even veilig met gaten op deze plek.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 15:34

Stukje leer er over idd, ik zou er niet zo'n groot bedrag aan uitgeven.

Of.. zwart ducttape B-)

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 15:35

Kan deze kant niet ook gewoon gestikt worden bij een plaatselijke ondernemer?

Anton90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 20:37

Voordat je het zadel opstuurt misschien toch een lokale schoenmaker vragen of die hier een stuk leer overheen kan plakken?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 20:48

Lijmen en/of stikken.
Meestal houdt dat nog jaren, indien niet dan kun he altijd nog nadenken over een andere oplossing.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-21 00:23

Sizzle schreef:
Lijmen en/of stikken.
Meestal houdt dat nog jaren, indien niet dan kun he altijd nog nadenken over een andere oplossing.

Weet jij een goede hier in de buurt? Ik hoor om mij heen vreemde verhalen van zadelmakers en 2 die ik sprak (Kiefer dealers) konden mij niet verder helpen :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 00:40

Ah, nu zie ik wie je bent!
Ik ben eigenlijk gestopt maar kan het eventueel wel voor je doen, is een redelijk klein klusje. Aan echte leerbewerkers is er overigens geen gebrek (in tegenstelling tot goede passers).
Wühthrich is een goede geloof ik en niet te ver weg.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-21 12:41

Sizzle schreef:
Ah, nu zie ik wie je bent!
Ik ben eigenlijk gestopt maar kan het eventueel wel voor je doen, is een redelijk klein klusje. Aan echte leerbewerkers is er overigens geen gebrek (in tegenstelling tot goede passers).
Wühthrich is een goede geloof ik en niet te ver weg.

Hi! Je aanbod neem ik heel graag aan. Idd wat je zegt over zadelpassers: ik begreep dat het hier mensen (zadelpassers) bij je langskomen en je zadel meenemen om te laten opvullen door stagiaires in een atelier en dan per post terugsturen? En dat dit normale gang van zaken is?

Ik zal even wat nieuwe foto’s maken en naar je opsturen zodat je kan inschatten wat nog mogelijk is? Dan kunnen we keertje koffie doen in het nieuwe jaar :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 17:35

Ja, er zijn verschrikkelijke goede zadelmakers met de nadruk op maken. Echt ontzettend goed met leer en handwerk. Maar passen en vullen %)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 10:11

De zitting van je zadel is in feite gewoon af. En die vernieuwen kost veel geld. Overigens vind ik 1000 euro heel veel geld, bij een kent en masters was het 350 uit en thuis (bijrijder had mijn paard in het zitvlak laten kauwen en tja, dat werd een verzekeringskwestie).

Zulke zadels met zweetscheurtjes zijn geen drol waard, maar met een simpel leertje er over geplakt gaan ze nog wel jaren mee. Het komt bij veel meer merken voor, vooral als er soepel leer in de zitting gebruikt is. Dus dat zou ik doen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 10:49

Afgezien van de schade en de kosten, zou ik bij een ouder paard serieus denken over een (tweedehands) zadel met een ruimer tussenkanaal. Als het nu al aan de krappe kant is, wordt dat alleen maar vervelender, want bij oudere paarden komt de ruggengraat (door vet- en bespieringsverlies) vaak hoger te liggen en heeft dan meer breedte en hoogte nodig.

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 11:30

Ik heb het wel eens laten doen bij Hulsebos, dat kostte toen 350 euro. Het resultaat was mooi.
. 1000 euro daar heb je een goede tweedehands voor.
Ze zeggen wel eens dat je het zitvlak niet moet invetten maar bij de randen is dit juist belangrijk.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 11:39