Naar welk bit zijn we op zoek?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke93

Naar welk bit zijn we op zoek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-21 13:02

Hoi!

Ik rijd mijn 5 jarige paard momenteel met een trust inno sense flexi soft bitje. Ik heb het bit nu een jaar, mijn paard heeft vorig jaar een aardige tijd stil gestaan en wordt nu af en toe gereden, maar alsnog zit er inmiddels een aardig gat in het bit en ik ben bang dat hij straks doorgebeten wordt O:) (hij is trouwens pas door de tandarts gezien en die zag geen aparte dingen).

Ik had dit bitje gekocht omdat hij met inrijden/doorrijden moeite had het aannemen van de hand en ik heb het idee dat hij zijn simpele enkelgebroken metalen bitje (vooral in de winter, ook als ik hem warmer maakte) echt niet graag in deed. Ook als ik dit bit nu aanbied vind hij hem duidelijk niet heel fijn, met zijn kunststof bit is hij duidelijk een stuk blijer! Hij neemt mijn hand nu goed aan en loopt er ontspannen mee.

Nu kan ik natuurlijk weer hetzelfde bit voor hem halen, maar als ik hem wat regelmatiger ga rijden moet ik in dit tempo iedere paar maanden het bit vervangen en dit lijkt mij ook niet helemaal de bedoeling. Doordat hij nog in de doorrijd fase zit zoek ik wel iets van een D of knevel trens, daar loopt hij momenteel goed op.

Wie heeft er een goede tip voor een fijn bit die bij dit verhaal past?

Fillis

Re: Naar welk bit zijn we op zoek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 13:59

Hoe hoog heb je het bit hangen? Ik zie regelmatig mensen die het bit veel te hoog in de mond hangen waardoor ze er veel makkelijker op gaan kauwen/het tussen de kiezen komt, daar gaan ze natuurlijk van stuk.

Misschien eens een apple mouth proberen (want = goedkoper), hang hem iets lager en kijk of het dan nog beschadigt? Gezien hij hier goed op reageert zou ik namelijk niet echt de neiging hebben om van bit te veranderen ,de ophanging kan ook nog verschil maken.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 14:09

Br Combo Comfort? Beetje zelfde idee, maar stuk goedkoper.. 25,- geloof ik. Prijsje waarvoor je het iig kunt proberen :)

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Daphne__ op 12-12-21 14:34, in het totaal 2 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 14:11

Fillis schreef:
Hoe hoog heb je het bit hangen? Ik zie regelmatig mensen die het bit veel te hoog in de mond hangen waardoor ze er veel makkelijker op gaan kauwen/het tussen de kiezen komt, daar gaan ze natuurlijk van stuk.

Misschien eens een apple mouth proberen (want = goedkoper), hang hem iets lager en kijk of het dan nog beschadigt? Gezien hij hier goed op reageert zou ik namelijk niet echt de neiging hebben om van bit te veranderen ,de ophanging kan ook nog verschil maken.

Eens.
Ik zou niet verbaast zijn als het bit in dit geval te hoog zit; wat ook kan verklaren waarom hij een metalen bit niet apprecieert.

Maar sommige paarden willen de boel strak-vast hebben zitten en andere paarden maakt het niet uit, zolang er maar iets van signalering is.
Ik heb op mijn huidige paard een Myler level 2 hangen nadat ze duidelijk gemaakt had dat een simpel aurigan dubbel gebroken trensje niet gewaardeerd werd.

Toen dacht mijn bijrijdster eens "lief" te zijn door er een halster-hoofdstel in te hangen met zo'n appelbitje; nou de donderwolk boven Madam d'r hoofd was niet te missen! Ik zag meteen dat het niet naar mevrouw d'r zin was, terwijl ik nog niet gezien had wat ze erin gehangen had.

Mijn vorige paard was juist zielsgelukkig met die "losse zooi"

Houdt daar dus aandacht voor.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 14:23

Voor een sterker kunstof kan je kijken naar bijvoorbeeld Winderen bitten.

Behalve te hoog kan het bit ook te laag hangen. Sommige paarden werken het bit dan zelf tussen de kiezen en door de losse bakstukken kunnen ze er mee spelen en erop knabbelen.

Als het bijten echt speels gedrag is en geen aanleuningsprobleem (!!!). Kijk dan even naar je neusriem, als deze veel te los is kan het bit namelijk makkelijker worden kapot geknaagd.

Indien er een probleem is met je aanleuning of als je paard last heeft van iets anders fysieks en daarom kauwt. Dan is dat wel het onderzoeken waard.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 14:29

Maar je vergelijkt nu een ongebroken trens met enkel gebroken.
Groter kan naar mijn idee het verschil niet zijn. :)

Wat gebeurd er als je er nu een metalen ongebroken trens in hangt?

Simpele van Hh of duurdere myler al heeft die laatste ook weer een andere inwerking.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 14:34

Oh ik zag niet dat je kunstof bit nu ook ongebroken is. Dan is de suggestie van DuoPenotti inderdaad een goede.
Paarden kunnen soms echt meer gemak hebben als je simpelweg een (dubbel) gebroken bit vervangt door een recht bitje. Materiaal maakt dan niet veel uit.

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-21 19:58

Bedankt voor al het meedenken!

Kwa rijden is hij niet mega erg aan het kauwen heb ik het idee, nog wel op zoek naar een fijne houding t.o.v. de hand, dus dan weer laag, dan weer hoger, maar neemt het contact wel aan.
Osteopaat en zadelmaker zijn ook geweest, zadel moest iets aangepast worden, hierna liep hij ook weer wat fijner. Osteopaat had niet echt rare dingen gevonden, hij had haar nauwelijks nodig dus dat was meer een onderhoudsbeurt haha.

Denk niet dat ik hem te hoog heb hangen, 1 gaatje lager en dan klappert hij echt in de mond. Ook op dit gaatje zitten de bakstukken wat los als ik de neusriem dicht heb. Neusriem heb ik wel losser, 2 rechtopstaande dunne vingers, maar dat lijkt me normaal. Met hoofdstel in doen zit hij wel te knagen trouwens, maar neusriem eenmaal vast is dat ook klaar.

@ikke, die donderwolken zijn hier dus ook met het metalen bitje :') wel fijn dat ze het dan zo duidelijk aangeven. Het zal inderdaad kunnen liggen aan het stukje ongebroken! Vind dit bitje juist zo fijn dat hij wel wat mee buigt, metaal ongebroken is natuurlijk niet buigzaam.
Ik heb trouwens eerst een dubbelgebroken metalen bit geprobeerd (ipv enkelgebroken) voor deze maar daar reageerde hij ook niet lekker op. Die was kwa metaal en dikte hetzelfde, beide ook bustrens.

Hier 2 foto’s van het hoofdstel en bit, mochten jullie het anders zien dan hoor ik het natuurlijk graag :)
Afbeelding
Afbeelding

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 20:35

U
Laatst bijgewerkt door janna op 31-08-24 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-21 20:43

janna schreef:
En als je er een dubbelgebroken lock bit in hangt? Die beweegt wel iets maar zodra je de teugels aanneemt, wordt het een stangetje. Of van die bit- bandage om een metalen bit draaien? Als hij dat kapot knauwt, draai je er weer een nieuw stuk omheen.

Lock bit heb ik over na zitten denken, maar gezien hij voor dit bit moeite had met de hand op te zoeken durfde ik dat niet aan met zijn niveau en vertrouwen wat hij nog mistte. Bit- bandages heb ik nog nooit over gehoord, ga ik eens opzoeken!

Ik snap dat het lastig is en er 200 redenen kunnen zijn waarom een paard x of y reageert, maar ik ben blij met jullie (nieuwe) inzichten :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 20:46

Janntjuh schreef:
janna schreef:
En als je er een dubbelgebroken lock bit in hangt? Die beweegt wel iets maar zodra je de teugels aanneemt, wordt het een stangetje. Of van die bit- bandage om een metalen bit draaien? Als hij dat kapot knauwt, draai je er weer een nieuw stuk omheen.

Lock bit heb ik over na zitten denken, maar gezien hij voor dit bit moeite had met de hand op te zoeken durfde ik dat niet aan met zijn niveau en vertrouwen wat hij nog mistte. Bit- bandages heb ik nog nooit over gehoord, ga ik eens opzoeken!

Ik snap dat het lastig is en er 200 redenen kunnen zijn waarom een paard x of y reageert, maar ik ben blij met jullie (nieuwe) inzichten :)

Pas op dat je niet de denkfout maakt dat minder beweging in het bit betekend dat het een harder/strenger bit is. Dat is namelijk niet zo!

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-21 20:52

ikke schreef:
Janntjuh schreef:

Pas op dat je niet de denkfout maakt dat minder beweging in het bit betekend dat het een harder/strenger bit is. Dat is namelijk niet zo!

Nee dat klopt zeker! Ik heb t idee dat hij een “vaster” bit fijner vind dan eentje met veel beweging. Dubbelgebroken watertrens doe ik hem zeker geen plezier mee. Vandaar dat ik vooral kijk naar bus/D/kneveltrens.

Met het enkelgebroken metalen bit leek het alsof telkens dat hij de hand op zocht en dus zelf tegen het bit aan kwam, hij omhoog schoot met zijn hoofd als een soort schrik reactie. Ook dit bit lag naar mijn idee echt niet te hoog, daar probeer ik zo goed mogelijk op te letten!
Het zachtere, ongebroken kunststof bit nam hij dus wel vrij snel aan en deze reactie was ook snel verdwenen bij hem. Vandaar ook mijn beredenering dat hij het harde metaal niets vind, maar het kan dus idd ook met t stukje ongebroken te maken hebben.

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 20:57

T
Laatst bijgewerkt door janna op 31-08-24 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 20:59

Ik heb voor mijn paard een ongebroken Fager bit (Fager Sara). Het materiaal (titanium) is minder koud en warmt sneller op. De anatomische pasvorm is voor mijn paard heel fijn. Je kunt ze uitproberen via verschillende ruitersportzaken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 21:12

Janntjuh schreef:
ikke schreef:

Nee dat klopt zeker! Ik heb t idee dat hij een “vaster” bit fijner vind dan eentje met veel beweging. Dubbelgebroken watertrens doe ik hem zeker geen plezier mee. Vandaar dat ik vooral kijk naar bus/D/kneveltrens.

Met het enkelgebroken metalen bit leek het alsof telkens dat hij de hand op zocht en dus zelf tegen het bit aan kwam, hij omhoog schoot met zijn hoofd als een soort schrik reactie. Ook dit bit lag naar mijn idee echt niet te hoog, daar probeer ik zo goed mogelijk op te letten!
Het zachtere, ongebroken kunststof bit nam hij dus wel vrij snel aan en deze reactie was ook snel verdwenen bij hem. Vandaar ook mijn beredenering dat hij het harde metaal niets vind, maar het kan dus idd ook met t stukje ongebroken te maken hebben.

Yep, precies dat.

Ik had met Tante Taart precies hetzelfde. Die liep wel aardig op het dubbel gebroken trensje maar toen we, bij wijze van test, de Myler van, wijlen, onze Quarter erin hingen was het resultaat verbluffend!
Die mocht ze dus houden en daar is ze nog steeds erg blij mee.

Fillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 21:58

Wat bedoel je met 'klapperen in de mond', TS? Ik zou het wel aandurven hem lager te hangen hoor, bij de paarden die ik rijd hang ik het bit altijd zo dat het netjes in de mondhoek rust maar dat de lippen niet uitrekken. Nooit gehad dat het bit zou 'klapperen' - en ik gebruik ofwel geen neusriem, of een heeeele losse hoge neusriem.

Succes, de zoektocht naar een fijn bit kan echt lang duren weet ik uit ervaring... Het 'irritante' (lees: tijdrovende en dure) is dat het probleem hem zowel in het materiaal, het mondstuk, alswel de soort bitring kan zitten. Om deze reden zou ik zelf niet gauw allerhande hele dure bitten gaan proberen, maar gewoon de basis gaan proberen: ongebroken, dubbelgebroken, enkelgebroken, met verschillende ringen en verschillende mondstuk-diameters, en van daaruit verder kijken...

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-21 22:21

Fillis schreef:
Wat bedoel je met 'klapperen in de mond', TS? Ik zou het wel aandurven hem lager te hangen hoor, bij de paarden die ik rijd hang ik het bit altijd zo dat het netjes in de mondhoek rust maar dat de lippen niet uitrekken. Nooit gehad dat het bit zou 'klapperen' - en ik gebruik ofwel geen neusriem, of een heeeele losse hoge neusriem.

Succes, de zoektocht naar een fijn bit kan echt lang duren weet ik uit ervaring... Het 'irritante' (lees: tijdrovende en dure) is dat het probleem hem zowel in het materiaal, het mondstuk, alswel de soort bitring kan zitten. Om deze reden zou ik zelf niet gauw allerhande hele dure bitten gaan proberen, maar gewoon de basis gaan proberen: ongebroken, dubbelgebroken, enkelgebroken, met verschillende ringen en verschillende mondstuk-diameters, en van daaruit verder kijken...

Klapperen als in dat hij veel kan bewegen in de mond als hij hem pakt of erop kauwt :)
Ja het is een hele zoektocht en er lijken steeds meer variabelen bij te komen haha. Ik zal wel eens rondvragen of ik van mensen iets kan lenen om te proberen.