Aanpasbaar springzadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Farjen

Aanpasbaar springzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-21 11:07

Hoi iedereen,

Voor mijn vorige paard kocht ik een CWD springzadel over van een stalgenoot. Helaas is mijn paard vlak erna geblesseerd geraakt en heb ik maar een enkele keer met het zadel gereden. Nu had ik het op mijn huidige paard gelegd maar het leek me niet optimaal. Gisteren heeft de zadelpasser gecheckt en inderdaad, zadel past niet en kan niet aangepast worden.

Dus ik ben aan het oriënteren naar een nieuw/tweedehands springzadel maar ik ken helemaal niets van springzadel-merken :')
Mijn grootste vereiste is wel dat het zadel enigszins aanpasbaar is aangezien mijn paard 4 jaar is.
Want ik heb begrepen van de zadelpasser dat CWD latex kussens heeft en eigenlijk niet aan te passen is. Ik weet niet of dit bij alle CWD zadels zo is, maar ik heb dus geen zin (en geld :') ) om elk jaar een ander zadel te kopen :$

Welke zadels komen hiervoor in aanmerking? Ik weet dat Wintec gekend is hiervoor, maar ik wil geen Wintec :o

Oehlala

Re: Aanpasbaar springzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 11:09

CWD en andere latexzadels kunnen alleen bij de fabrikant aangepast worden geloof ik.

Zelf heb ik een Prestige Arezzo, met wolkussens. Heel erg fijn zadel.

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 11:38

Een wow springzadel. Bijna geheel aan te passen

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 12:06

Bates is aanpasbaar. Volgens mij kent en master en fairfax ook.
Maar het meest aanpasbaar is inderdaad de Wow..

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 12:10

Ikonic heeft ook verwisselbare kopijzers. Mooie degelijke zadels met wolvulling. Heb zelf een dressuur variant en daar ben ik heel tevreden over.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 12:13

In welke mate wil je het aanpasbaar hebben? Prestige kan je bijvoorbeeld sowieso in de pers 1 boommmaat groter of kleiner maken.

Als je het echt breed aanpasbaar zou willen hebben kun je beter kijken naar Bates (leren versie van Wintec), Kent&Masters of Fairfax, Divoza heeft Arturo zadels met wisselbaar kopijzer en ik geloof dat Acavallo ook aanpasbare springzadels voor een net bedrag verkoopt.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 12:18

Ik heb een Ikonic, goed aanpasbaar en heel fijn en betaalbaar zadel!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 12:32

Deuber heeft de Maxima jump. Die is zelfs traploos in de breedte verstelbaar en heeft een ultraflex boom. Helaas kom je die 2e hands niet echt tegen. Ik heb er 1 in bruin, een S3 (heet 18 inch) zit heerlijk en rijd fijn. Jammer genoeg zijn mijn paarden met pensioen, dus hij mag verkocht.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-21 12:40

Ikonic ben ik inderdaad tegengekomen en lijkt me inderdaad interessant!
Een Wow durf ik niet goed aan, je moet echt een goeie fitter hebben die kan werken met luchtkussens (en hier in mijn regio in België is zo iemand vinden erg lastig := )

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 13:41

Acavallo, traploos verstelbaar en keuze uit latex of wol gevulde kussens. Er zijn verschillende modellen. Prijs vanaf € 1500

Afbeelding

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 13:43

kent and masters, thorowgood, fairfax.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 23:43

Ik heb altijd Prestige springzadels en dan de wol gevulde. Die zijn goed aanpasbaar en ook tweedehands fijn te vinden.
De kwaliteit is ook goed!

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 23:58

Vivary! Geweldige zadels en perfect aan te passen. Ik gebruik zowel de spring-als de dressuurzadels op m’n jonge en oudere paarden. Altijd weer heel simpel aan te passen en de paarden lopen er echt top onder!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 08:53

Ik heb volgende week een afspraak met iemand die oa Ikonic verkoopt . Lijkt me een fijn zadel, en kopijzer kan gewisseld worden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 08:58

De meeste zadels zijn aan te passen.
Maar zelfs als dat kan is dat geen garantie dat je paard er niet uitgroeid. Je paard veranderd namelijk vaak ook in model als het volwassen wordt en dan kan een ander type boom nodig zijn.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 09:02

Zaldi zijn ook topzadels en zelfs nieuw heel betaalbaar!

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-21 09:06

Voorlopig ben ik vooral geïnteresseerd in Ikonic :j
Eerst moet ik proberen mijn CWD verkopen, de zadelpassers dat ik al heb gecontracteerd nemen het niet over. Behalve CWD zelf, maar :$ zelfs tweedehands bij hen is +2000

Sanne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 12:20

Toevallig is bij mij de zadelpasser van cwd geweest. En mijn kussens lagen ook niet helemaal fijn op mijn paard. Nu gaan ze dit wel aanpassen, met nieuwe kussens. Dus mij lijkt dat dit zeker mogelijk is

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 12:32

rina schreef:
Deuber heeft de Maxima jump. Die is zelfs traploos in de breedte verstelbaar en heeft een ultraflex boom. Helaas kom je die 2e hands niet echt tegen. Ik heb er 1 in bruin, een S3 (heet 18 inch) zit heerlijk en rijd fijn. Jammer genoeg zijn mijn paarden met pensioen, dus hij mag verkocht.

Hoe breed is daar het breedste? Kan ik dat in mijn achterhoofd houden.

Helaas nu geen centjes voor, maar dit lijkt me een heerlijk zadel.
Ik heb voor mijn andere paard ooit de dressuur variant gehad en die was ook erg fijn.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 12:39

Hier een Prestige zadel en een Schumacher. Beiden fijne zadels en ook goed aan te passen :-)

Laure

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 12:44

Aangezien je van Oost-Vlaanderen ben, kan je misschien eens bij https://www.ruitersport-hippique.be/ proberen.
Ik ken ze zelf niet, maar mijn zus heeft er haar Ikonic gekocht. Ze doen ook nog in aan- en verkoop van tweedehandszadels volgens de website.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 13:42

Zijn er hier toevallig al meer ervaringen met de Ikonic springzadels?

Ik heb half april een pas/test afspraak staan en ben erg benieuwd. Heb al jaren luxe italiaanse springzadels, maar geen eigen sportpaard meer dus dat laatste zadel verkocht. Nu rijd ik mijn moeder paard wat meer en richting springen ook en dat doet hij eigenlijk toch wel heel leuk en heb zelf nog een 2 jarige staan die uiteindelijk ook iets moet hebben voor het zadelmak maken dus vandaar toch maar die afspraak ingepland en dan even kijken of het past voor het paard en wat ik ervan vind :D

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 13:43

Ik had een tekna, vond het een prachtig zadel en lag goed. Aanpasbare kopijzer zat er in.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-22 22:16

Capriootje schreef:
Zijn er hier toevallig al meer ervaringen met de Ikonic springzadels?

Ik heb half april een pas/test afspraak staan en ben erg benieuwd. Heb al jaren luxe italiaanse springzadels, maar geen eigen sportpaard meer dus dat laatste zadel verkocht. Nu rijd ik mijn moeder paard wat meer en richting springen ook en dat doet hij eigenlijk toch wel heel leuk en heb zelf nog een 2 jarige staan die uiteindelijk ook iets moet hebben voor het zadelmak maken dus vandaar toch maar die afspraak ingepland en dan even kijken of het past voor het paard en wat ik ervan vind :D

Ik schop mijn eigen topic maar even omhoog :o
Ik heb uiteindelijk test gereden met een ikonic en paardlief liep er goed onder.
Dus een nieuw zadel besteld en ik kreeg in tussentijd een leenzadel gratis. Op die 2, 3 maanden wachttijd was paard al een boommaat gegroeid :D Dus heel blij met de aanpasbare boom!

Het leenzadel
Afbeelding

Mijn uiteindelijke zadel met extra forward wrong voor mijn lange benen :D
Afbeelding