tong over bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 16073
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: tong over bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 12:25

Heb je een filmpje van je rijden?

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-21 12:44

Avalanche81 schreef:
Heb je een filmpje van je rijden?


Ik heb een filmpje maar kan ik hier niet plaatsen, kan hem wel appen

Avalanche

Berichten: 16073
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: tong over bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 13:08

Je kan hem uploaden op youtube en dan de link plaatsen?

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 13:09

Mijn paard deed dit ook, alle mogelijke bitten geprobeerd en verder alles lichamelijk en rijtechnisch uitgesloten. Het enige bit waar het redelijk mee ging was een ongebroken bustrens, overigens voor veel paarden veel fijner dan gebroken of dubbelgebroken, maar ideaal was het niet. Het is eigenlijk heel simpel maar niet alle paardenmonden zijn geschikt voor een bit en bij sommige, zeer drukgevoelige paarden ( zoals die van mij) geeft een bit snel een probleem. Die van mij deed dan niet zozeer de tong over het bit maar deed wel heel veel, hele rare dingen met zijn tong ;-) zoals uitsteken en ermee flapperen. Ik rij hem nu hoofdzakelijk bitloos ( op bosal) of op een rechte stang met tonglepel met rolletjes in de tonglepel. Op de bosal reageert hij super en dit bit vind hij wel fijn en speelt ook altijd met de rolletjes maar zelfs met de bosal steekt hij soms nog zijn tong uit, niet omdat er iets mis is maar omdat hij erg beweeglijk is in zijn mond.
Dus alle goede tips ten spijt; sommige paarden zijn gewoon niet geschikt om met bit te rijden. Zeker paarden met een laag gehemelte, kleine mondspleet, dikke tong, wolfstanden, zeer gevoelige lagen, etc. etc. Dan is er maar 1 optie en dat is bitloos of eens kijken naar een recht of mullen mouth ongebroken bit met vaste tonglepel. Tonglepel is niks gemeen aan overigens, sterker nog daarmee wordt de druk van het bit beter verdeeld over lagen en tong en veel paarden vinden dit fijner. Daarbij kan een paard op een ongebroken bit met lepel nog wat invloed uitoefenen/ dragen met zijn tong. Een tongboog geeft alleen maar meer druk op de lagen en dat vinden de meeste paarden juist niet fijn. Ik ben alleen bang dat ongebroken bitten met vaste tonglepel lastig te vinden zijn; ik vond wel deze https://www.horsebitemporium.com/produc ... nded-plate ; ik kan alleen maar dubbelgebroken wiebeldingen vinden. Overigens heeft een paard ook meer dan genoeg ruimte in de mond voor die tonglepel ;-) Deze vond ik ook nog https://bitsnbridles.co.uk/product/open-spoon-bit/
Laatst bijgewerkt door ElCid op 10-12-21 13:19, in het totaal 2 keer bewerkt

liespr

Berichten: 282
Geregistreerd: 21-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 13:16

Sommige paarden trekken de tong op bij spanning. Je zegt dat het paard nagekeken is door een fysio, maar heeft deze fysio ook naar de tong gekeken? Ik vraag de fysio van mijn paard altijd om de tong los te maken, is tenslotte ook een spier. Volgens mij wordt dit vaak vergeten in een behandeling. Ik weet ook niet eens of elke fysio het kan/doet, maar misschien is het de moeite om het even na te vragen of een fysio te zoeken die het wel doet. Ik weet niet in welke regio je zit, maar je kan me PBen voor namen.

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-21 13:31

Avalanche81 schreef:
Je kan hem uploaden op youtube en dan de link plaatsen?

Dat lukt me niet helaas

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-21 13:33

ElCid schreef:
Mijn paard deed dit ook, alle mogelijke bitten geprobeerd en verder alles lichamelijk en rijtechnisch uitgesloten. Het enige bit waar het redelijk mee ging was een ongebroken bustrens, overigens voor veel paarden veel fijner dan gebroken of dubbelgebroken, maar ideaal was het niet. Het is eigenlijk heel simpel maar niet alle paardenmonden zijn geschikt voor een bit en bij sommige, zeer drukgevoelige paarden ( zoals die van mij) geeft een bit snel een probleem. Die van mij deed dan niet zozeer de tong over het bit maar deed wel heel veel, hele rare dingen met zijn tong ;-) zoals uitsteken en ermee flapperen. Ik rij hem nu hoofdzakelijk bitloos ( op bosal) of op een rechte stang met tonglepel met rolletjes in de tonglepel. Op de bosal reageert hij super en dit bit vind hij wel fijn en speelt ook altijd met de rolletjes maar zelfs met de bosal steekt hij soms nog zijn tong uit, niet omdat er iets mis is maar omdat hij erg beweeglijk is in zijn mond.
Dus alle goede tips ten spijt; sommige paarden zijn gewoon niet geschikt om met bit te rijden. Zeker paarden met een laag gehemelte, kleine mondspleet, dikke tong, wolfstanden, zeer gevoelige lagen, etc. etc. Dan is er maar 1 optie en dat is bitloos of eens kijken naar een recht of mullen mouth ongebroken bit met vaste tonglepel. Tonglepel is niks gemeen aan overigens, sterker nog daarmee wordt de druk van het bit beter verdeeld over lagen en tong en veel paarden vinden dit fijner. Daarbij kan een paard op een ongebroken bit met lepel nog wat invloed uitoefenen/ dragen met zijn tong. Een tongboog geeft alleen maar meer druk op de lagen en dat vinden de meeste paarden juist niet fijn. Ik ben alleen bang dat ongebroken bitten met vaste tonglepel lastig te vinden zijn; ik vond wel deze https://www.horsebitemporium.com/produc ... nded-plate ; ik kan alleen maar dubbelgebroken wiebeldingen vinden. Overigens heeft een paard ook meer dan genoeg ruimte in de mond voor die tonglepel ;-) Deze vond ik ook nog https://bitsnbridles.co.uk/product/open-spoon-bit/


Een bit met tonglepel vind ik echt ene uiterste maatregel. Ik ga liever eerst andere dingen proberen dan een bit met tong lepel...

Bowo
Berichten: 2822
Geregistreerd: 11-04-18

Re: tong over bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 14:22

En van die kunststof bitjes van Trust en dergelijke? Als je lijstje opgenoemde bitten aardig compleet is, dan is zo'n ongebroken kunststof wel een type bit dat je nog niet hebt geprobeerd? Ook omdat hij ongebroken is, maar wel buigzaam, dus dat voelt denk ik ook weer anders

Marie111
Berichten: 4675
Geregistreerd: 15-07-10

Re: tong over bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 14:34

Inderdaad al eens een ongebroken Trust Inno sende geprobeerd? Lang niet alle paarden vinden een gebroken bit prettig en ik denk dat paarden er meer last van kunnen hebben dan van een ongebroken bit. Hier deed ons paard het in elk geval veel beter op dan met een "gewoon" dubbelgebroken bit:
https://www.trust-equestrian.com/produc ... -flexibel/

Elisa2

Berichten: 37327
Geregistreerd: 31-08-04

Re: tong over bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 14:55

Dit kan echt heel veel verschillende oorzaken hebben..eigenlijk moet er beeldmateriaal bij van de bouw van het paard en je rijden. Daarnaast kan het inderdaad ook een uiting van spanning zijn, of als ze iets moeilijk vinden en een beetje onder de aanspanning uit willen komen. De oorzaak hoeft helemaal niet in het bit te zitten.

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-21 15:41

Bowo schreef:
En van die kunststof bitjes van Trust en dergelijke? Als je lijstje opgenoemde bitten aardig compleet is, dan is zo'n ongebroken kunststof wel een type bit dat je nog niet hebt geprobeerd? Ook omdat hij ongebroken is, maar wel buigzaam, dus dat voelt denk ik ook weer anders

Ik ga er vanavond even naar kijken! Zijn er verschillende diktes?

Bowo
Berichten: 2822
Geregistreerd: 11-04-18

Re: tong over bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 15:57

Voor zover ik weet heeft Trust maar 1 dikte, maar andere merken ken ik eigenlijk helemaal niet en Trust weet ik ook vrij weinig over eigenlijk.
Ik heb 1 paard met Trust gereden omdat zijn vorige eigenaar die ook gebruikte en we wilden niet teveel 1x keer veranderen, maar dat matchte eigenlijk voor geen meter omdat dat paard weinig speeksel aanmaakt en dan zijn het geen fijne bitten.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 16:16

Al eens een leren bit in gehad? Ik heb er zelf totaal geen ervaring mee maar een vroegere stalgenoot had ook zo'n tongacrobaat... Met tonglepel was hij nog steeds onrustig in de mond, met het leren bit alleen de eerste 5 minuten.

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-21 16:47

Zamba schreef:
Bowo schreef:
En van die kunststof bitjes van Trust en dergelijke? Als je lijstje opgenoemde bitten aardig compleet is, dan is zo'n ongebroken kunststof wel een type bit dat je nog niet hebt geprobeerd? Ook omdat hij ongebroken is, maar wel buigzaam, dus dat voelt denk ik ook weer anders

Ik ga er vanavond even naar kijken! Zijn er verschillende diktes?

Zie dat er alleen 20mm is, dit past niet in zijn mond

Avalanche

Berichten: 16073
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 16:55


Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-21 17:55

Avalanche81 schreef:
https://www.dochorse.nl/acavallo-bit-fl ... QkQAvD_BwE

16 mm. Prima te vinden in minder dik.

En nogmaals, het is helemaal niet gezegd dat het aan het bit ligt.

Dit is een ander bit ...
Dat het kan zijn dat het andere oorzaken heeft die nog niet gevonden zijn sluit ik ook niet uit. Maar ik wil wel kijken of er misschien bitten zijn die het voor hem optimaliseren

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 17:59

Zamba schreef:
Een bit met tonglepel vind ik echt ene uiterste maatregel. Ik ga liever eerst andere dingen proberen dan een bit met tong lepel...


Mag ik vragen waarom? Een tonglepel zie ik nl. absoluut niet als een probleem omdat het de druk beter verdeeld over de tong en de lagen ( oppervlakte vergroting!) i.c.m. een rechte, niet beweeglijk, bit wat veel ruis geeft. Een bit wat stil in de mond ligt ( dus ongebroken) met een wat groter oppervlak is voor het paard vele malen prettiger dan een wiebelend eind metaal wat heftig op tong, lagen en gehemelte inwerkt. Jammer dat men denkt dat een dun stuk metaal wat ook nog eens alle kanten op beweegt voor een paard prettiger is. Ik denk dat je je paard te kort doet door niet naar deze mogelijkheid te kijken want een dubbelgebroken bit is vele malen scherper, pijnlijker en gemener dan een bit met een vaste tonglepel.

Avalanche

Berichten: 16073
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: tong over bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 18:06

Mee eens idd :j de meeste paarden lopen daar ook fijn op en zijn veel rustiger met de mond.

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-21 18:12

ElCid schreef:
Zamba schreef:
Een bit met tonglepel vind ik echt ene uiterste maatregel. Ik ga liever eerst andere dingen proberen dan een bit met tong lepel...


Mag ik vragen waarom? Een tonglepel zie ik nl. absoluut niet als een probleem omdat het de druk beter verdeeld over de tong en de lagen ( oppervlakte vergroting!) i.c.m. een rechte, niet beweeglijk, bit wat veel ruis geeft. Een bit wat stil in de mond ligt ( dus ongebroken) met een wat groter oppervlak is voor het paard vele malen prettiger dan een wiebelend eind metaal wat heftig op tong, lagen en gehemelte inwerkt. Jammer dat men denkt dat een dun stuk metaal wat ook nog eens alle kanten op beweegt voor een paard prettiger is. Ik denk dat je je paard te kort doet door niet naar deze mogelijkheid te kijken want een dubbelgebroken bit is vele malen scherper, pijnlijker en gemener dan een bit met een vaste tonglepel.


Ik ben van mening dat een paard iets wil vertellen in dit geval. Door een tonglepel aan het bit te maken kan hij dit niet meer en lijkt het probleem opgelost te zijn. Ik wil eerst weten wat hij doet bij minder druk op de tong

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Re: tong over bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-21 18:13

Ik heb een filmpje weten te uploaden, voor wie wil kan pb doen

DuoPenotti

Berichten: 29722
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 18:15

Zamba schreef:
Ik ben van mening dat een paard iets wil vertellen in dit geval. Door een tonglepel aan het bit te maken kan hij dit niet meer en lijkt het probleem opgelost te zijn. Ik wil eerst weten wat hij doet bij minder druk op de tong

+:)+
Wat een fijne beredenering :j


Naar het filmpje ben ik ook wel benieuwd

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 18:29

Ik heb voorheen ook problemen gehad met mijn paard met tong over het bit. Ook van alles geprobeerd want het paard geeft een signaal aan!

Uiteindelijk bleek het ontzettend rijtechnisch te zijn en mijn paard uit balans te zijn. Toen zijn wij gaan rechtrichten (haar en mezelf!!) via de 4DimensionDressage methode van Karin Leibrandt. Na les 1; nooit meer gedaan! Ze heeft nog de neiging om te rommel in momenten van stress, maar dit is nu super te begeleiden en gedurende de 2/3 jaar hoe wij nu rijden is dit op 1 hand te tellen en duidelijk te herleiden naar stress of een momentje van onbalans.

Ik ga even kijken of ik het filmpje kan opsnorren hoe het er bij mij uit zag.

Absoluut geen tonglepel gebruiken! Het paard maakt iets duidelijk aan je en dat is niet gedragstechnisch om jou te pesten oid maar het is een symptoom van ongemak!

Nicky1963

Berichten: 1990
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 18:43

Zamba schreef:
ElCid schreef:


Mag ik vragen waarom? Een tonglepel zie ik nl. absoluut niet als een probleem omdat het de druk beter verdeeld over de tong en de lagen ( oppervlakte vergroting!) i.c.m. een rechte, niet beweeglijk, bit wat veel ruis geeft. Een bit wat stil in de mond ligt ( dus ongebroken) met een wat groter oppervlak is voor het paard vele malen prettiger dan een wiebelend eind metaal wat heftig op tong, lagen en gehemelte inwerkt. Jammer dat men denkt dat een dun stuk metaal wat ook nog eens alle kanten op beweegt voor een paard prettiger is. Ik denk dat je je paard te kort doet door niet naar deze mogelijkheid te kijken want een dubbelgebroken bit is vele malen scherper, pijnlijker en gemener dan een bit met een vaste tonglepel.


Ik ben van mening dat een paard iets wil vertellen in dit geval. Door een tonglepel aan het bit te maken kan hij dit niet meer en lijkt het probleem opgelost te zijn. Ik wil eerst weten wat hij doet bij minder druk op de tong


Deze reactie , Zamba, petje af. Heel verstandig om hier heel voorzichtig mee om te gaan.

Earth

Berichten: 7930
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: tong over bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 19:18

Fijn inderdaad. De tong over het bit vind ik altijd een manier van communiceren van een paard. Want de tong over het bit doen is helemaal niet zo comfortabel voor een dier, dus zal die het niet doen omdat het perse prettiger is, maar omdat er iets aan de hand is. Wat dat is, is aan de mens om dat uit te vinden. Een tonglepel verplaatst enkel maar de manier van communicatie.