mavantos schreef:Dit is dus Dé reden dat ik tweedehands zadels koop die vaak een jaar of 3-5 oud zijn. Een goede tweedehands via een gerenommeerde zadelmaker is niks mis mee en je weet exact hoe het zit/ligt als je koopt. Grootste pluspunt is dat het niet ingereden hoeft te worden. Kwalitatief goede zadels gaan met goed onderhoud tientallen jaren mee, dus ook om die reden hoef je het niet te laten. Pluspunt is ook dat ze vaak goedkoper zijn, maar dat is voor mij nog niet eens de allerbelangrijkste reden. 
Overigens hoeft niet ieder model zadel ook altijd lekker te zitten op elk paard. Ik heb twee dezelfde zadels (zelfde merk en type), waarbij ik op het ene paard zit als gegoten en bij de andere het zadel verschrikkelijk vindt. Nogmaals, het zijn exact(!) dezelfde zadels en liggen goed op het paard waarvoor ze zijn aangemeten.
Maar in dat geval maakt het aanmeten van het zadel op het paard dan verschil? Dat dat stiekem toch invloed heeft op het model? Ik heb tenminste jaren op hetzelfde zadel en veel verschillende paarden gereden waarbij het alleen werd aangepast voor het paard, maar qua zitten was dat altijd hetzelfde gelukkig!