KN zadel - zitting vervangen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bielsje

KN zadel - zitting vervangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-21 00:47

In het kader van niet geschoten is altijd mis....

Ik heb een KN Allegro zadel waar een ongelukje mee is gebeurd toen mijn paard in training stond. Alle essentiële dingen zijn nog heel maar het leer is op de bovenkant van de lepel gescheurd en dat gaat verder scheuren en begint om te rollen.

Ik weet dat ik er leer overheen kan laten zetten maar aangezien het zadel verder na al die jaren trouwe dienst nog bijna in nieuwstaat is, doet me dat wat pijn. Ik ben naar een zadelmaker geweest en die had KN zittingen in de opslag liggen, helemaal top! Kon alleen op dat moment niet in de opslag, half jaar later nog niet, nog een half jaar later nog niet en na nog een half jaar komt hij erachter dat ie niets kan vinden.

Is er een kans dat er nog een zadelmaker is met nieuwe zittingen misschien? Die zomaar toevallig iets in een hoekje heeft liggen? :')

Als iemand een idee heeft, ik hoor het enorm graag!

boemel

Re: KN zadel - zitting vervangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 07:29

Ik heb dit een keer met Passier gehad.
Moest toen echt via de fabriek en de kosten waren eur 450,00.
Daarbij verzendkosten en zadel weken weg.
En dat is echt al even geleden.

De gebruikte KN's doen weinig qua marktwaarde. Wellicht ben je wel goedkoper uit met een tweedehands zadel.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 09:37

Een goede zadelmaker kan je zitting opnieuw overtrekken, en dat wordt zo mooi gedaan dat je er niets van ziet. De kosten zijn echter vergelijkbaar met wat hierboven genoemd wordt en hoe lang je je zadel kwijt bent hangt af van de agenda van de zadelmaker.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 10:30

Ik weet niet wat voor ongelukje er is gebeurd, maar voor je de zitting laat vervangen is het wel verstandig je boom te laten controleren. Stel dat de schade is veroorzaakt door bijvoorbeeld rollen met het zadel op, is de kans aanwezig dat je boom ook een tik heeft gehad.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-21 10:34

boemel schreef:
Ik heb dit een keer met Passier gehad.
Moest toen echt via de fabriek en de kosten waren eur 450,00.
Daarbij verzendkosten en zadel weken weg.
En dat is echt al even geleden.

De gebruikte KN's doen weinig qua marktwaarde. Wellicht ben je wel goedkoper uit met een tweedehands zadel.

Ik hou het al een hele tijd in de gaten want een ander zadel was ook een beetje mijn idee.... Het nadeel is alleen dat ik er nog geen een ben tegengekomen die vergelijkbaar is qua staat :(

dianaw33 schreef:
Een goede zadelmaker kan je zitting opnieuw overtrekken, en dat wordt zo mooi gedaan dat je er niets van ziet. De kosten zijn echter vergelijkbaar met wat hierboven genoemd wordt en hoe lang je je zadel kwijt bent hangt af van de agenda van de zadelmaker.

Ik wacht nu al 1,5 jaar dus een tijd weg is het probleem niet :')
Mocht je een zadelmaker weten die het kan, dan hoor ik dat graag! Ik heb die nog niet gevonden...

Flevolander schreef:
Ik weet niet wat voor ongelukje er is gebeurd, maar voor je de zitting laat vervangen is het wel verstandig je boom te laten controleren. Stel dat de schade is veroorzaakt door bijvoorbeeld rollen met het zadel op, is de kans aanwezig dat je boom ook een tik heeft gehad.

Er heeft nooit druk op de boom gestaan maar die had ik voor de zekerheid al laten checken. Gelukkig is die nog intact!
Laatst bijgewerkt door C_arola op 12-11-21 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 11:20

Bielsje schreef:
Ik wacht nu al 1,5 jaar dus een tijd weg is het probleem niet :')
Mocht je een zadelmaker weten die het kan, dan hoor ik dat graag! Ik heb die nog niet gevonden...

Ik denk dat een echte "ouderwets" opgeleide zadelmaker dit zou moeten kunnen. Dus geen zadelpasser die voor komt rijden met allemaal fancy zadels, kleurtjes en lakleertjes en vervolgens jouw "maatwerk" zadel bij een fabriek besteld. En die zijn helaas zeldzaam geworden.
Je zou eens rond kunnen bellen bij de ledenlijst van de Vereniging van zadel- en tuigdeskundigen:
https://www.vztd.nl/leden/

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 13:40

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 14:02

In welke regio zit je? Er zijn meerdere zadelmakers die dit kunnen. Prijs zal inderdaad zo rond de € 450 liggen.

Moossie90Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 15:01

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-21 17:41

Moska schreef:
In welke regio zit je? Er zijn meerdere zadelmakers die dit kunnen. Prijs zal inderdaad zo rond de € 450 liggen.

Utrecht/amersfoort. Maar voor vakwerk nooit beroerd een stuk te rijden!

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-21 17:44

Moossie90 schreef:
https://zadelmakerij-bruinsma.nl/

De man kan en doet het zeker.

Grappig, ik kom oorspronkelijk uit Dedemsvaart en laatst nog wat laten fixen daar maar dan bij de schoenmaker ondat die altijd goed werk aflevert :')
Ik had geen idee dat daar een echte zadelmaker zit!

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 18:10

Dan zou ik Tom van den Brink aanraden, aan ambachts vakman.

Moossie90Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 18:46

Bielsje schreef:
Moossie90 schreef:
https://zadelmakerij-bruinsma.nl/

De man kan en doet het zeker.

Grappig, ik kom oorspronkelijk uit Dedemsvaart en laatst nog wat laten fixen daar maar dan bij de schoenmaker ondat die altijd goed werk aflevert :')
Ik had geen idee dat daar een echte zadelmaker zit!

Het duurt soms wat langer maar echt een vakman en een autist. Oud leerling van van triest. Aan mijn zadels is ook nooit te zien dat de kussens zijn losgeweest en weer vastgemaakt. Hij snijdt altijd de zadels los waar ik bij ben en heeft hier ook weleens een avond drie zadels vermaakt. 3 paarden dus dat is even wat meer werk. Zitting van een stubben heeft hij voor mij vervangen en was laatst toen ik mijn zadel ophaalde voor vervanging van de stoten een nieuw kussen aan het maken voor onder een dameszadel. Dus echt helemaal nieuw dus zelf van leer gemaakt enz. Ik ben elke keer weer verbaasd over zijn zicht op hoe een zadel hoort te liggen en ik heb hem nog nooit horen zeggen, dat kan ik niet.
En de afweging voor je zadel moet je zelf maken. Is het een fijn zadel en ligt en zit het goed en is het mij de zitting vervangen waard?

eshz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 19:37

Als je uiteindelijk besluit het niet te doen, ik zoek nog een Allegro zadel voor onderdelen om mijn andere zadels op te knappen. Wie weet kunnen we het dan eens worden kwa prijs. Al hoop ik voor je dat het gewoon goedkoop ergens gemaakt kan worden natuurlijk ;)

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 20:00

Bielsje schreef:
Moska schreef:

Utrecht/amersfoort. Maar voor vakwerk nooit beroerd een stuk te rijden!

Ik weet dat Hulsebos het doet en Stoker uit Dronten.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 20:02

Heleen Klumper van Saddlefitservice kan dit ook :j

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-21 20:40

elynevb schreef:
Als je uiteindelijk besluit het niet te doen, ik zoek nog een Allegro zadel voor onderdelen om mijn andere zadels op te knappen. Wie weet kunnen we het dan eens worden kwa prijs. Al hoop ik voor je dat het gewoon goedkoop ergens gemaakt kan worden natuurlijk ;)

Het is het eerste zadel dat ik zelf heb gekocht en zooo fijn dat ik niet denk dat ik er ooit afstand van kan doen :')

Heb je niet gewoon een Allegro liggen die helemaal kapot is maar de zitting nog als nieuw? _O-

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 20:49

Zou Hans Zuidweg van Bestfit zadelservice uit Hilversum niet voor je kunnen doen? Hij heeft ook veel samengewerkt met KN ;-)

bestfit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 00:07

Hebben KN zitleer liggen ( Denk hoofdzakelijk Symphoni) en of kunnen normaal besteld worden.

Charmaine schreef:
Zou Hans Zuidweg van Bestfit zadelservice uit Hilversum niet voor je kunnen doen? Hij heeft ook veel samengewerkt met KN ;-)