Ervaringen met Bucas Smartex?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Ervaringen met Bucas Smartex?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-21 23:38

Jullie ervaringen met de Bucas Smartex? Kan hij echt voor het hele seizoen?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 23:41

Ja, wel ervaring, maar ik vind ‘m niet het hele seizoen kunnen. Mijn merrie is niet geschoren, wel op leeftijd en niet meer waterdicht. Voor 5-10 graden vind ik de deken te warm, met 0-5 graden en zon ook. Met de sneeuw en -15 vorig jaar vond ik ‘m te koud.
Dus ongeschoren vind ik ‘m geschikt voor -5 tot 5 ongeveer, tenzij de zon schijnt.
Ze heeft ook een Freedom (0 gram en 150 gram) en een Irish (50 gram), daar zou ik het ook mee kunnen redden.

Edit: wel lekker dat je ‘m op een nat paard kunt leggen :j Ik probeer haar droog te houden en als ze toch nat regent er niet kletsnat onder te zetten, maar het zou kunnen.

Avalanche

Re: Ervaringen met Bucas Smartex?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-21 23:45

Ok ik vroeg me af of het een goede aankoop zou zijn, want ik heb wat veel dekens, iets minder mag ook :') Maar dan ga ik 'm niet aanschaffen, want dit kan ik met de andere dekens ook prima oplossen.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 00:24

Mijn ervaring.. Nee. Deken is niet warm genoeg als je scheert en het is onder de 10 graden. Als je niet scheert zou ‘ie warm genoeg moeten zijn. Deken is niet waterdicht, beste is alleen gebruiken bij droog weer. Na een middag regen woog die van ons meer dan 20 kg, compleet volgezogen met water. Deken is nieuw gekocht overigens.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-21 00:33

Hmmmm duidelijk. Zonde van het geld dus.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 00:33

Van de Smartex wordt toch ook niet beweerd dat hij het hele seizoen kan? Er zijn drie varianten. De rain, medium en extra als ik me niet vergis en voor elke dikte kan je van bucas een indicatie vinden voor welke temperatuur ze geschikt zijn, al is dat natuurlijk ook paardafhankelijk.
Ik ben heel tevreden van mijn Smartex die ik tweedehands heb. Het is echt een heel stevig deken, volledig waterdicht (ook nog na wassen en opnieuw waterdicht laten maken) en paard komt er mooi droog en warm vanonder zelfs als hij nat was. Dat het deken zwaar wordt bij regen kan ik niet ontkennen maar dat is waarschijnlijk eigen aan het systeem.

Als je een deken wil dat bij alle temperaturen kan bekijk je denk ik beter de Bucas Power Turnout. Of je moet de quilts onder je Smartex leggen, dat zijn onderdekens met de eigenschappen van de Smartex.

Rainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 00:37

Mijn ervaring is dat de deken uitstekend waterdicht is, ook bij 24/7 gebruik. De temperatuur range die gegeven wordt (0-14 graden) klopt bij een ongeschoren paard is mijn ervaring. Voor het hele seizoen kan je beter de power turnout hebben. Ik vind de deken zeker niet zonde van het geld, maar mijn paard wordt geschoren dus ik wist dat het geen deken voor het hele seizoen zou zijn, daarvoor heb ik ook de smartex extra en voor geval van nood nog een aantal liners, al gebruik ik die maar zelden.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 00:46

Ik heb de rain en de medium jaren gebruikt heel de winter door. De medium heb ik 2e hands gekocht en 7 winters gebruikt, jaarlijks gewassen.

Die was perfect waterdicht. De rain heb ik later gekregen en gebruikt ik vooral als regendeken en als de medium net te warm werd. Ze ademenen veel beter dan mijn ongevoerde regendeken, dus had liever de smartex rain erop liggen, als het net wat warmer was maar wel regen voorspeld.

Medium had ik er de rest van de winter opliggen, met extreme temperaturen (onder -5, of wanneer het overdag ook niet boven 0 kwam), had ik er tijdelijk een deken onderliggen.

Mijn paard was altijd geschoren.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 00:53

Ze geven ook aan dat het van vele omstandigheden afhangt of hij effectief voldoende warm gaat zijn bij pak'm beet -15. Dit is getest in de meest ideale situatie natuurlijk. Staldeken eronder kan altijd nog voor extra warmte. Had hem hiervoor voor mijn oude paard en daar was hij prima voor. Deed het hele jaar met 1 deken. Soms met hele koude nachten deed ik er een 50/100 gram deken onder geloof ik. Ging prima. Maar kende ook iemand waarbij het standaard dec/jan te koud was.
Wanneer mijn jaarling is uitgegroeid kool ik er weer eentje :j

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 01:18

Vind het een top deken.
Je hebt 3 varianten plus de mogelijkheid om met liners te werken.

Voorheen had ik de rain en de medium voor koude dagen.
Tegenwoordig de rain in combinatie met liners. Tot en met 0 graden alleen de rain
Tot -5 met de 50 gram eronder en bij kouder de 300 grams liner.
Mijn paard is niet geschoren maar staat in een half open buiten stal.

Pasvorm vind ik uitstekend en de deken is oersterk. Deze is inmiddels aan z’n 2 paard toe en nog steeds niet versleten.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 08:48

Ik heb 2 soorten Bucas dekens en kom het hele jaar rond. Voor warmer weer de Power Turnout Lite en voor kouder weer de Smartex Extra. Beide paarden staan daar fijn en warm onder :j

De temperatuur range die erbij aangegeven wordt vind ik best kloppen voor onze ongeschoren paarden.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-21 15:26

Ok super bedankt weer. Dit helpt wel gewoon echt. Ik geef met liefde geld uit aan goede dekens, maar dan moeten ze het geld wel waard zijn.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 15:44

Mijn twee paarden staan dit jaar voor het eerst zonder, maar afgelopen jaren heb ik de extra en een regendeken als enige dekens gebruikt.
Boven de 10 graden en met flinke regen kregen ze dan de regendeken op.
Eronder altijd onder de smartex extra. Daaronder deed mijn merrie het zowel geschoren als ongeschoren prima. Wel staan ze de nachten in een stal met open luiken en bij heftige vries krijgen ze de nek eraan.
Oerdegelijke dekens, mega waterdicht. Ik wissel dus niks meer behalve het echte voorjaar en najaar.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 15:45

Ik vind het ideaal dat je ze er nat onder kan zetten. moet zeggen dat ik de range wel wat groot vind, en mijn vorige paard had het onder de smartex medium onder de 5 graden wel echt koud (en die zou volgens mij tot -10 kunnen.

Voor mijn huidige pony heb ik het slim aangepakt. Ik heb de Smartex Medium (150 gram) gekocht, en een smartex onderdeken van 150 gram gekocht, en daar ben ik tot nu heel blij mee.
Zo kan ik als het echt tussen de 10 en 15 graden is alleen de waterdichte (150 grams) op doen....en als het onder de 5 komt, doe ik ze beide op.
Mocht het dan overdag een keer wat warmer worden, dan gaat het tot nu toe toch nog goed omdat die dekens wel echt goed afvoeren zeg maar.
Ik vergelijk het dan een beetje met die 300 grams die ze ook hebben, maar die vind ik in het begin van het seizoen weer te warm. Door deze 2 dekens te kopen, hoop ik heel de winter door te komen, maar we zullen het zien of de praktijk net zo mooi werkt als mijn theorie. Tot nu toe in ieder geval wel tevreden.

Overigens voor mijn paard was de pasvorm waardeloos. Maar ik vond de stay dry voering wel echt een uitvinding.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 15:47

Ik heb de rain liggen voor mijn dames. Heerlijk als ik met vies weer terug kom van wedstrijd met een zijknatte pony. Dan wil ik ze niet zo in de regen gooien, en op drogen duurt echt uren. Op deze manier zijn ze de volgende dag droog en gaat de deken weer af.
Mijne zijn half geschoren en lopen normaal zonder deken. Als ik een deken pak om schoon te blijven voor een wedstrijd pak ik altijd mijn horseware dekens, die liggen echt enorm veel beter dan de bucas.

Dus het op een nat paard gooien van de smartex is super, pasvorm voor mijn pony's niet fijn.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 15:53

Dennis schreef:
Ik heb de rain liggen voor mijn dames. Heerlijk als ik met vies weer terug kom van wedstrijd met een zijknatte pony. Dan wil ik ze niet zo in de regen gooien, en op drogen duurt echt uren. Op deze manier zijn ze de volgende dag droog en gaat de deken weer af.
Mijne zijn half geschoren en lopen normaal zonder deken. Als ik een deken pak om schoon te blijven voor een wedstrijd pak ik altijd mijn horseware dekens, die liggen echt enorm veel beter dan de bucas.

Dus het op een nat paard gooien van de smartex is super, pasvorm voor mijn pony's niet fijn.

Dat van die pasvorm herken ik. Op mijn paard ligt de bucas goed. Schuift ie teveel dan heb je meer een rhino/horseware model paard..
De merken lijken in dat opzicht complementair aan elkaar te zijn.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 16:44

Ik heb m'n smartex medium (150gr) al 5 jaar inmiddels, doet het nog steeds perfect. Gebruik hem als het wat kouder wordt (zo beneden de 5 graden denk ik). Wanneer mijn paard geschoren is heb ik een reserve 300 grams maar ga 'm dit jaar met een 150 grams liner gebruiken. Daarvoor gebruikte ik de hele winter lang de Medium. Vind het echt een ideale deken.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 16:52

ik heb voor beide paarden een Smartex Rain en een Smartex Extra. De Rain is zonder vulling. Deze hebben ze eigenlijk de hele winter op. Pas als het overdag vriest, dan doe ik de Smartex extra op. En een hals eraan vast. Paarden zijn niet geschoren. Bij een volledig geschoren paard zou ik kiezen voor de Smartex medium (150 gr vulling, dacht ik).

Een paar weken geleden, toen het overdag opeens een graad of 16 was, stonden ze te zweten. Ik houd zelf aan dat het gaat tussen 0 en 14 graden.

Dekens zijn waterdicht. Ik was ze altijd zelf, 1 x per jaar. En spray ze daarna zelf in. Belangrijk bij zelf wassen is dat je de dekens niet laat weken. Daar kan de coating niet tegen.

Pasvorm, tja dat ligt aan je paard. Bij mijn paarden passen ze perfect.

oja, en ze zijn erg sterk. Ik heb nog nooit een kapotgetrokken deken gehad.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 16:59

Ik heb nu voor 2e paard achter elkaar de smartex medium. Vorig jaar een nieuwe gekocht, de andere was 8? Jaar oud oid. Vanaf 10 graden gaat die op, daarboven dunne regendeken. Ik heb wel een onderdeken erbij, want de mijne redt het niet de hele winter met de medium. Maar dat ligt meer aan haar, rug wordt snel stijf en strak met kou. Ongeschoren.

Ik vind ze ideaal. Goed waterdicht, past goed en ik herken het zware niet eigenlijk?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 17:11

Ik had de Smartex Rain (0g) vorig jaar aangeschaft voor mijn pony. Lag als een huis, super waterdicht (24/7 buiten). Door de stay dry kon ie ook gewoon op als pony wat nat geregend was of nog licht bezweet. Ideaal. Hij is ongeschoren en heeft enorm veel haar. Hij heeft het geen moment warm of koud gehad en heeft er van oktober tot het voorjaar mee gestaan. Alleen toen het gevoelstemperatuur -15 was heeft hij die week een liner van 100g erbij gehad. Helaas paste de hoge sluiting echt niet bij hem en kreeg hij wondjes bij de schoft. Nu een andere deken met V sluiting en dat probleem is weg. Toch mis ik die deken nog steeds! Enige nadeel (naast de hoge sluiting, maar dat ligt aan de bouw van mijn pony) vind ik het gewicht. Het is best een zware deken.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 22:04

Mijn jonkie heeft zijn smartex rain vorig jaar praktisch altijd op gehad, enkel bij -8 heb ik er een dikker deken opgelegd. Mijn andere paard had ik bij -8 de smartex medium + liner opgelegd en die stond toen 24/7 buiten.