Zadel wat kan meegroeien, maakt het zijn belofte waar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mrie

Zadel wat kan meegroeien, maakt het zijn belofte waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-21 19:41

Verschillende merken zadels propageren een aanpasbaar zadel te hebben die zodoende met het paard mee kunnen groeien. Ik vraag mij af of degelijke zadels hun belofte waarmaken of loop je na een jaar toch weer naar de zadelmaker?
Er zijn allelei mogelijkheden, verwisselbare kopijzers, bomen die in een andere vorm geperst kunnen worden, ect. Wat werkt nou wel en wat niet?

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 19:49

Ik heb een Bates gehad met verwisselbare boom voor mijn toen 4 jarige.
Hij is tijdens het volwassen worden 2 boommaten gegroeid.

Voor ons heeft het destijds dus goed uitgepakt.

har166

Re: Zadel wat kan meegroeien, maakt het zijn belofte waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 19:53

Een jaarlijks bezoek van de zadelpasser is sowieso niet verkeerd. Vergeet niet dat je een boom zelf kunt verwisselen ( al moet je er natuurlijk wel kijk op hebben wanneer dat moet gebeuren en welke maat erin moet ) maar ook kussens moeten aangepast worden en dat kunnen weinigen zelf. Vergeet ook niet dat ruitergewicht ook veel met een zadel doet.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 20:47

Ik vind het echt een uitkomst. Mijn merrie is al 14 maar veranderd door de seizoenen heen enorm qua omvang, mede door haar EMS/insuline resistentie. Ik heb een deuber en kan deze zelf aan de voorkant wat wijder of smaller zetten. De mijne is een Spaans model maar ze hebben ook Engelse zadels. Ik vind dit systeem, met inbussleutel, ideaal. Maar inderdaad, de jaarlijkse check bij de zadelmaker blijft natuurlijk altijd belangrijk.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 21:03

Ik heb momenteel een zadel met een leren boom zonder metalen onderdeel (een Prince Orion), deze vormt dus mee met de rug van je paard. Voor mij ideaal omdat mijn paard nog wel eens wisselt in gewicht en hij geen harde onderdelen verdraagd :')
Mijn zadel is nu nog geen jaar uit maar zal deze wel voldoende laten checken, daarnaast is mijn paard heel kieskeurig dus weigert te lopen zodra er iets maar een mm verkeerd zit.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 21:34

Ik heb voor mijn paarden Vivary zadels. Beide paarden helemaal van niks, 3-jarige, naar Z-dressuur opgeleid, ze hebben altijd hetzelfde zadel gehouden, het kon steeds aangepast worden, van krielkip naar uiteindelijk gespierde bodybuilders. En dit geldt voor zowel mijn dressuur- als springzadels. Voor onze zelfgefokte jaarling hebben we ook al een Vivary zadel gekocht, kon hem voor een mooie prijs van een vriendin overnemen en ik weet toch 100% zeker dat hij gemakkelijk passend gemaakt kan worden! Regelmatig worden de zadels weer even bekeken en zonodig aangepast, ik vind dat superbelangrijk de paarden veranderen gewoon steeds als ze in training zijn, en hoe fijn is het dan dat het zadel altijd aangepast kan worden en je er zeker van bent dat je niet over hoeft naar een ander zadel!

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 21:38

Op internet lees ik dat voor het passen van een zadel verstandig is om eerst een kale zadelboom te passen. Dat zal bij een verwisselbare boom ook ter controle wel kunnen. Maar hoe zie je dan of het past zonder die dikke complex gevormde kussens eronder?

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 21:39

mijn boomloos komt binnen 2-3 maanden uit Italië aan, ik heb een 5 jarige en hoop dat die er toch wel een tijd mee kan groeien qua bespiering. Ik heb een ghost.
Mening erover kan ik nog niet geven, maar proefrijden ging goed, fijn zadel. Mijn voorkeur gaat persoonlijk gewoon uit naar boomloos. Zadelpasser 1-2 keer in het jaar laten komen is wel gewoon heel belangrijk, blijf dat dan ook doen ondanks een ''wonder'' zadel.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 21:50

axel_1997 schreef:
Op internet lees ik dat voor het passen van een zadel verstandig is om eerst een kale zadelboom te passen. Dat zal bij een verwisselbare boom ook ter controle wel kunnen. Maar hoe zie je dan of het past zonder die dikke complex gevormde kussens eronder?

In 90% van de gevallen word dit met een niet-verwisselbaar-kopijzer-zadel ook niet gedaan.
Een aantal passers kan wel zo werken(bijvoorbeeld Ninon Schutte) maar het is zéker niet de standaard.

Wat er verwisseld kan worden is het kopijzer, dus de maat van de schoft, bij sommige is dat echt een verwisselbaar kopijzer wat je er zo uit kan halen.
Of het zadel kan goed in de pers waardoor je de maat van het kopijzer groter of kleiner kan maken.
Tegenwoordig heb je ook nog treeclicks waarmee je een "gewoon" zadel met houten boom kleiner kan maken in het kopijzer.

In principe werkt dit wel degelijk, er is alleen wel een aantal "maren" :Als je paard voorheen met een wat meer holle rug liep, meer bespiering krijgt, sterker word, en hiermee de rug rechter word in de training kan het zijn dat alsnog de curve van de boom niet meer past bij je paard.(en andersom ook weer, als je bijv. na de dracht, blessure of met ouderdom er mee te maken hebt dat die ruglijn anders word)
Of als de bespiering van de schoftaanzet zelf ook veel breder word waardoor daar ook meer ruimte nodig is(of minder)
Zo zijn er altijd nog andere variabelen dan alleen het kopijzer.

Daarbij vind ik persoonlijk zelf ook dat als je een een paard hebt waarvan je mag verwachten dat hij in bespiering zal veranderen het heel verstandig is om minimaal elke 6 maanden de zadelpasser langs te laten komen, liever nog elke 3.
Verschil met een zadel met "meer mogelijkheden" door het kunnen veranderen van het kopijzer is dat de kans groot is dat je met de vulling en het veranderen van de maat van het kopijzer nog steeds hetzelfde zadel kan houden.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 23:15

Ik heb een ikonic die ook in de kussens aanpasbaar is, ook in boom. Mijn paard is van een xs naar een M gegaan, andere rug gekregen en elke keer kan het zadel weer passend worden gemaakt. Heb een spring en dressuur zadel ervan. Vind het top

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 23:19

Wintec ook zo'n zadel die handig aan te passen is aan een paard. Mijn paard is nu geblesseerd en is ingeteerd in de bespiering, als ik weer ga opbouwen laat ik deze weer aanpassen aan haar huidige bespiering. En over 2/3 maanden weer laten checken en aanpassen.
Ik heb de Isabell Werth, heerlijk zadel!

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 23:33

Het bericht van siskeh is zeer compleet als je het mij vraagt.

Het aanpassen van de wijdte van de boom kan in veel gevallen ervoor zorgen dat een zadel jarenlang op een paard kan passen, máár, als de vorm van de rug van het paard verandert ipv de breedte rond de schouderpartij, dan gaan verwisselbare bomen etc weinig effect hebben. Dat deel van de boom kun je namelijk niet veranderen.

Daarbij zit er ook verschil in de mate en frequentie van aanpassen die mogelijk is. Een verwisselbaar kopijzer kun je in principe ongelimiteerd aanpassen. Maar het persen van de boom wil je niet te vaak doen, omdat je dan de boom verzwakt waardoor die kan breken.

Dus het is de vraag welke veranderingen is het paard worden verwacht. Ga je aan de slag met een paard dat altijd met een holle rug is gereden en ga je niet nu met een correcte bolle rug rijden, dan ben je in een paar maand een zadel nodig met een andere vorm (dus niet wijdte, maar echt vorm) boom, dan hebben die verwisselbare kopijzers etc dus geen nut. Bij een jong paard dat verder correct gespierd is, zou je theoretisch heel lang met een aanpasbaar zadel kunnen doen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-21 21:30

Dat zijn goede tips Bowo. Mijn paard is jong, maar heeft een weke rug, hij moet nog leren dat hij ook kan bollen. Dan lijkt me een heel nieuw zadel over een poosje geen luxe. Het is niet voorspelbaar hoe hij uitgroeit en of er varandering komt in het weke van zijn rug.
Dank je!