Zadel voor arm bespierde 3-jarige, help!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

Zadel voor arm bespierde 3-jarige, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-21 19:43

Onze 3,5 jarige merrie (1,65m) wordt momenteel beleerd, zij is nog erg arm bespierd en er mag zeker nog wat vetjes bij. Ze heeft een vrij rechte rug en genoeg schoft.

We hebben laatst een zadelmaker gehad en daar blijkt dat ze een smal/medium boom nodig heeft.

Gelijk een Fairfax geprobeerd met verwisselbare boom, maar zadel schoof en paard reageerde erg heftig. Zadel schoof naar voren.

Ons oude zadel (18 inch, medium boom) schoof ook, was te lang. Maar gaf minder reactie dan de Fairfax.

Heeft voorheen met een wintec gelopen die ook wel wat schoof, maar waar ze wel braaf en ontspannen onder was. Dit terwijl dit zadel 3 boommaten te groot was.

Mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar een Fairfax in de toekomst, maar ze is gewoon nog te schraal lijkt wel. Komende maanden rustig aan doen, bijvoeren maar wel licht aan het werk houden. Wil daar wel graag een zadel voor.

Iemand een tip naar wat voor zadels ik kan kijken als tijdelijke oplossing? Liefst wel met verwisselbare boom en kussens voor een rechtere rug.

Ben benieuwd!

upendo

Re: Zadel voor arm bespierde 3-jarige, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 19:48

Ik moet helaas mijn Fairfax ook de deur uit doen omdat het zadel niet geschikt is qua kussen voor een rechte rug.

Ik ben bang dat als hij nu niet fijn ligt dat de kans klein is dat dat over een tijd anders is.

De vorm van de boom is erg belangrijk.. Een Wintec paste wel op mijn paard, maar daar zat ik zelf niet fijn in. Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij een Prestige.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 19:49

Heb je een foto hoe ze eruit ziet op dit moment?

Zelf zou ik bij een dergelijke smalle wachten met beleren onder het zadel tot er wat spieren opzitten.

Wel zul je rekening moeten houden dat je vaak van zadel zult moeten veranderen als ze breder wordt. Soms kan dat sneller dan je verwacht. Mijn tinker toch een spierbonk (platte schoft, iets overbouwd naar achter, zeer brede schouders, platte brede rug) toen ging heel rap van medium boom, via boommaat 36/38/44 naar onmogelijk breed in pakweg 1,5 jaar. Ik heb 5 zadels "versleten" voor hij in de breedte uitgedijt was.

Bij hem was Kieffer dressuur vreemd genoeg de beste optie als smalletje, daarna via een tweede kieffer, een thorowgood en een westernzadel uiteindelijk bij een boomloze Tuend terecht gekomen

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Zadel voor arm bespierde 3-jarige, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 19:52

Ik zou wachten tot volgend jaar. Dat gaat waarschijnlijk zoveel maken in zijn bespiering.
Misschien kun je nu met dubbele longeerlijn aan de gang.

Mocht je dat perse niet willen zou ik eens kijken naar een 3 vaks prolite.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-21 19:53

Ze is al erg bijgetrokken en als het kan willen we er straks iig 1x per week op, om het ritme erin te houden. Verder 24/7 buiten, onbeperkt hooi en aan de hand bezig zijn.

Hier een foto van haar:

Afbeelding

Net uit de opfok 4 maanden geleden:

Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 19:55

Zo lijkt ze bijna veel te iel en te jong om al iets mee te doen. Nog even deze winter wegzetten is misschien een beter idee. Dubbele lijnen kun je inzetten als basis voor je dressuur zonder belasting van een mens en een misschien niet echt ideaal liggend zadel. Iets meer spieren laten kweken, meters maken door desnoods wandelen. En dan in het voorjaar nog eens kijken

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 19:57

Ik zou op dit moment vnl kijken naar wat nu past en niet teveel geld kost.
Ik heb in de eerste 1,5 jaar geloof ik 4 zadels gehad, voordat meneer een figuur had wat wat meer blijvend was. En na nog eens een jaar nogmaals van zadel gewisseld.

Eerst werd hij breder en breder en daarna weer smaller toen de schoft eruit kwam groeien.

Die van mij is overigens pas met 4,5 beleerd en daarna weggezet en ben ik met 5,5 pas echt op gaan pakken, voor die tijd was die echt niet goed genoeg ontwikkeld om er al structureel op te gaan zitten.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-21 19:58

Ik dacht hetzelfde karuna haha, dus even foto toegevoegd van 4 maanden geleden.

En filmpje onder het zadel:

Marije_jiplover schreef:
Ik zou op dit moment vnl kijken naar wat nu past en niet teveel geld kost.

Dat is dus ook waar ik aan zit te denken. En we gaan echt nog niet veel doen onder het zadel, maar wil het wel blijven mee pakken.
Laatst bijgewerkt door Cardy op 02-11-21 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 19:58

Leuk dier :j
Ik zou deze echt laten staan.
Ze weet nu wat het is. Die pak je zo in april weer op.

Bij de hanfelstal waar ik reed deden we dat ook vaak.
De iele begonnen we helemaal niet aan. De wat meer uitgegroeide een keer of 10 erop. Dan snappen ze wat de bedoeling is. En dan half jaar weg zetten. En dan kon je daarna zo fijn aan de gang.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 19:59

eerst spieren om te kunnen dragen, dan pas laten dragen, andersom is vragen om problemen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 20:04

speurneusc schreef:
eerst spieren om te kunnen dragen, dan pas laten dragen, andersom is vragen om problemen

Mee eens.
Leuk dier, maar die zou ik nog zeker een half jaar de tijd geven.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 20:39

Even heel wat anders, wat gaaf dat je al zonder hoofdstel rijdt!

Maar verder vind ik hem ook nog te puppy denk ik...misschien ff over een half jaartje verder kijken.