Laat ik één ding voorop stellen. Ik ben niet van plan om met mijn 4,5 jarige ruin te gaan springen voordat hij is uitgegroeid, dus dit plan zal nog wel 1,5/2 jaar duren.

Ik ben sinds een tijdje aan het rondkijken voor een springzadel/eventingzadel/vzhzadel(?) om in de toekomst te gaan gebruiken voor springen/crossen en/of buitenrijden. Dit omdat wij voornamelijk dressuurmatig rijden en hierom een dressuurzadel hebben liggen, maar geen fijn zadel waar je ‘gek’ in kan doen.
Echter heb ik echt 0,0 verstand van deze zadels. Als kind heb ik uiteraard wel eens in een veelzijdigheidszadel gereden op maneges en eens met springzadel dressuurmatig gereden op een springpaard die ik bijreed. Meer dan dat niet, dus wat nou fijne kenmerken zijn aan zo’n zadel? Schiet mij maar lek.
Dit topic is dus bedoelt om alvast rond te struinen naar merken en te kijken naar de kenmerken van zadels met korte wrongen en lage lepels.
Wat ik graag zou willen?
- plat, maar niet te hard;
- kunstleer of echt leer;
- 17/17,5 inch (er vanuit gaande dat mijn paard niet nóg een groeispurt neemt

- zadel geschikt voor paard met rechte (gladde) schouders, rechte rug en flinke schoft;
- zadel fijn voor twee verschillende ruiters;
- niet té, over de top, duur
Bruin is echt een must!

Uiteraard hebben wij een zadelmaker/passer die tegen die tijd meekijkt, naar ik zou graag wat opties bij haar voorleggen wanneer het zo ver is.
Wat ik tot nu toe een beetje heb gevonden, is Eric Thomas, Wintec (wij heb een 500 dressuur 17’ Wintec die fijn op ons paard ligt met medium boom), Tekna en Norton Pro.