Nu, bijna 8 maanden later, was er bij ons op stal een andere zadelmaker. Het leek mij een goed idee om mijn zadel even te laten controleren en eventueel bij te laten vullen. Deze mevrouw voelt aan mijn paard haar rug, kijkt naar het zadel. En zegt gelijk: dit zadel mag niet eens meer verkocht worden. Wat blijkt: het kussenkanaal is veel te smal, er passen nog geen 2 vingers tussen. Er moet veel meer ruimte zijn. Tegenwoordig worden ze zo ook niet meer gemaakt zei ze, dus het is echt een oud zadel. Zulke zadels liggen bij haar op zolder te verfstoffen zegt ze... en ik heb daar dus 850 euro voor betaald. Daarnaast was de vulling ook nog eens keihard en zaten er allemaal bobbels in, terwijl het was opgevuld toen ik het heb gekocht! Tijdens het voelen aan de rug van mijn paard, zagen we dat ze duidelijk last had van de plek waar het zadel op haar ruggengraat drukt.
Samen met deze nieuwe zadelmaker hebben we gezocht naar een nieuw zadel en iets gevonden, waarbij ik gelijk al merkte dat mijn paard veel fijner liep. Ze was makkelijker te buigen, omdat haar ruggengraat nu niet meer geblokkeerd wordt door de smalle kussens.
Maar nu.... wat moet ik met mijn oude zadel. Ik heb contact opgenomen met de zadelmaker waar ik dat zadel vandaan heb. Natuurlijk wil hij niet toegeven dat het zadel niet goed is. Volgens hem is er niks mis met de smalle kussens (terwijl ik toch ook nu op andere forums tegenkom dat het slecht is). Hij gaf me 2 opties:
- Hij komt langs om het zadel nogmaals te bekijken. Ik ben eerlijk gezegd het vertrouwen erin kwijt, dus dat heb ik afgeslagen.
- Hij had ook nog als aanbod het zadel terug te nemen, het te verkopen en dan krijg ik dat bedrag ervoor -15% voor hun. Dus stel hij verkoopt hem voor 800, dan krijg ik 680.
Opzich vind ik de tweede optie niet heel raar. Maar aan de andere kant... hij heeft slecht werk geleverd en eigenlijk zou ik gewoon mijn volledige geld moeten terugkrijgen vind ik.
Nu mijn vraag: wat vinden jullie van deze situatie? Hoe vinden jullie dat de zadelmaker dit moet oplossen? En wat vinden jullie van het smalle kussenkanaal? (Zie foto's)

Ben erg benieuwd!