winterdeken voor oud paard met ingezakte rug en hoge schoft

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Enzo_Ollie

Berichten: 777
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Re: winterdeken voor oud paard met ingezakte rug en hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 13:56

Ik vind Master ook fijn, zijn nu rond de €80 bij Hypostore. Zijn alleen niet in 200grams, alleen 150 en 300.
Zit kussens rond de schoft waardoor die niet zo drukt op de schoft. En idd niet te groot kopen, dat gaat alleen maar meer trekken

Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 13:59

Ik heb veel verschillende dekens gehad voor mijn paarden. De Nika dekens regenen beide door. Ik ben geen fan. Bucas heb ik nu opliggen en met de gigantische buien van de afgelopen weken zijn ze beide perfect droog. Daar ben ik onwijs blij mee want ik maak me altijd een beetje ongerust met een flinke bui. Wil absoluut mijn paarden niet met een nat dek hebben.

Ik heb 2 simpele Epplejeck dekens en die zijn best oké. 1 ( grijze met sterren ) heb ik ondertussen 3 jaar en die begint nu iets minder te worden. Maar voor die prijs vond ik het heel netjes.

Zelf kies ik nu alleen nog bucas dekens. Die liggen op al mijn dieren perfect. Het is duurder, maar ik heb ze nu altijd droog en geen enkel haartje is afgeschuurd. De Nika en de Epplejeck gaven wel schuurplekken oo de schouders en boeg.

Bij mij op stal heeft iemand haar oudere paard een horseware opliggen. Die is ook altijd droog en staat 24/7 buiten. De horsegear daarintegen was na 1 bui nat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 13:59

Geen advies wat betreft type deken, maar wel wat betreft maat: koop gerust een 195 of houd een goede passessie :j Mijn pony (een wat stevig maar wel kort type) van rond de 155 past echt geen dekens van 185, die komen te krap rond de borst en/of hij heeft blote billen :))

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 14:02

Je kan ook naar 2e hands kijken. Er wordt altijd zat aangeboden.

Onze merrie is 28 en rug wordt wat minder, maar is een quarter, dus heeft wel flinke deken nodig. Staat pas voor 2e winter weer onder dekens.
Wij hebben verschillende merken. Niet voor haar, maar voor mn ruin had ik een NIka met halve hals deken. Fijne deken, maar bij een hoge schoft, blijft het altijd iets trekken. Dan heb ik liever een deken die wat hoog sluit bij de hals.
Voor vliegendekens neem ik altijd met een stuk lycra. Een aparte lycra schoft beschermer kan er ook nog onder evt. Kosten ook niet veel.

Maar wij voeren al vanaf de dagen korter worden flink bij. Gras en 's nachts voordroog is echt niet voldoende. Schep biks doet verder niks.

Paard zou echt wel wat aanvulling moeten; sp, fibrebeet, speedibeet, nuggets/wiesencobs, merrie brok, gras mix, lucerne en evt sojaschroot bijvoorbeeld.
Alleen een deken gaat het niet opvangen als er te weinig in komt.

Rianne1807
Berichten: 696
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 14:04

Spenk schreef:
Ja want bij álle paarden schuurt de schoft kapot bij Bucas natuurlijk :j

Dat is toch dikke kolder? Een deken moet bij het paard passen. Genoeg paarden waarop Bucas goed ligt en Amigo ruk en andersom om.


Mee eens, ik zweer bij bucas bij mijn merrie met gevoelige huid, normale schoft, ligt perfect, de enige valkuil is dat mensen de deken vaak te groot kopen, waardoor ie schuift, naar achteren trekt en dan krijg je idd schuur plekken.

Plus wat je zegt, niet elk merk past bij elk paard.

Maar om een bepaald merk nou meteen weg te zetten van " het is niks" is een beetje kort door de bocht, t kan voor jouw paard niks zijn maar voor een ander weer ideaal.

Er zijn gelukkig in alle budgetten dekens te koop, wat bij de ene wel past en bij de ander weer niet.

Jaren geleden een paard met hoge schoft gehad, daar kocht ik dekens voor met halve hals van horze, pastte hem heel goed.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 14:05

Een randje blote billen zien is juist goed voor de pasvorm.
Veel mensen kopen te lange dekens en dan krijg je problemen bij de schoft omdat de deken daarop valt.

Daar was ergens een mooi filmpje over te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 16:03

Kelly_ann schreef:
Een randje blote billen zien is juist goed voor de pasvorm.
Veel mensen kopen te lange dekens en dan krijg je problemen bij de schoft omdat de deken daarop valt.

Daar was ergens een mooi filmpje over te zien.


Als dit een reactie op mij is:
Een randje bloot is wel oké maar Pony kreeg nu schuurplekken van een te korte deken, met een maat groter (zelfde merk/type delen) was het meteen over.

Vandaar mijn advies om echt aandacht te besteden aan een goede passessie :j

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 16:05


ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 16:15

Afbeelding

mijn oudje van 33 heeft nog steeds geen deken op.
Hij houdt zich nog prima zelf warm.
Ik geef wel al een maand extra voer om hem voor te bereiden op de winter zodat niet alle energie in zijn opwarming en verharing gaat zitten.

manumol

Berichten: 682
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 19:59

kimmie261 schreef:
Ik ben juist super tevreden met Nika, echt super waterdicht en fijne dikke dekens...


Ja ben ik met je eens.

Hier ook alleen maar positieve ervaringen met Nika.

Mijn oudje is 25 en staat er dag en nacht mee. Ik heb er 2 per de hoeveelheid grams.

Mocht het heel langdurig regenen, wissel ik de deken zodat de deken goed kan drogen.

Zwaar wordt de deken echt niet. Tenminste dat heb ik nooit ervaren, net als door lekken.

Anoniem

Re: winterdeken voor oud paard met ingezakte rug en hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 20:49

Merk deken is giga verschillend per paard, breed of smal gebouwd etc.
Ik had voor mijn oudje met hoge schoft en doorgezakte rug amigo met liner systeem.
Neem zeker geen maat te groot want die trekken achter de schoft.
En persoonlijk zou ik niet voor een 200 grams gaan, maar voor een ongevoerde/fleecegevoerde 0 grams waar je een onderdeken/liner onder kan doen, zo kan je op en afbouwen naarmate het kouder of warmer word.
Met deze temperaturen en wintervacht + 200 grams is vrij heftig in ene hoor

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 20:54

Ik ben voor mijn oudje van 35 met hoge schoft fan van halve hals dekens. Ik heb nu de Busse Raindear op, heerlijke deken met V sluiting en sluit mooi aan zonder over de schoft te trekken. Pony staat 24/7 buiten. Helaas nog geen eigen fotoAfbeelding

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: winterdeken voor oud paard met ingezakte rug en hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 21:29

Over de horsegear en shires dekens ben ik op het moment ook echt tevreden. En heb nog een felix buhler van kramer en die gaat nu ook zen vierde seizoen in en is goed waterdicht.

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 22:06

germie schreef:
Zo, daar zie je ook echt tekenen van ouderdom. Deze merrie heeft het wel wat minder.

De eigenaar heeft nog een deken op zolder gevonden van een eerder paard, we gaan zaterdag kijken of die past en of die ook waterdicht is (want dat wist de eigenaar niet). Ik heb alleen maar 205 hier liggen. De kleinere zijn al tijden terug verkocht. Dus dat zal echt te groot zijn voor een merrie van nog geen 1.60m

Er zijn best wel wat betaalbare opties, maar ik vrees dat het toch proberen wordt.


Vergis je er niet in, hier op mijn quarter van 144 ook een 195 liggen

Master dekens liggen fijn door de schoftkussens en zijn ook goed waterdicht.

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: winterdeken voor oud paard met ingezakte rug en hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-21 14:05

Het paard heeft van de eigenaar een Amigo turnout medium 250 grams gekregen. Zelf vind ik de deken iets kort op de rug en wat strak rond de schoft (borst is niet verstelbaar), maar het paard draagt de deken nu 4 dagen en ik kon gisteren nog geen schuurplekken vinden. Dus het lijkt allemaal goed te gaan.
Paardje staat er in ieder geval warm bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 14:08

germie schreef:
Het paard heeft van de eigenaar een Amigo turnout medium 250 grams gekregen. Zelf vind ik de deken iets kort op de rug en wat strak rond de schoft (borst is niet verstelbaar), maar het paard draagt de deken nu 4 dagen en ik kon gisteren nog geen schuurplekken vinden. Dus het lijkt allemaal goed te gaan.
Paardje staat er in ieder geval warm bij.


Je kunt borststukjes kopen, waarmee je de voorkant iets ruimer maakt.
Horseware dekens zijn fijne en goede dekens. Mijn oude merrie van 35 had altijd de amigo bravo met liner systeem en losse hele hals.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: winterdeken voor oud paard met ingezakte rug en hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 17:11

Poeh, 250 gram terwijl het overdag nog 12-15 graden is.... dat is erg warm hoor! Zeker als het dier nog geen dekens gewend was.

Staat ze er niet onder te zweten overdag?

Qimm

Berichten: 15162
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: winterdeken voor oud paard met ingezakte rug en hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 17:22

Oef ja, die van mij zou zeker weten smelten, maar nou is die ook wel heel warmbloedig geloof ik :') Ik meen me te herinneren dat 10-15 graden (bij overwegend droog weer dan) voor paarden een lekkere temperatuur is.

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-21 20:23

Dees schreef:
Poeh, 250 gram terwijl het overdag nog 12-15 graden is.... dat is erg warm hoor! Zeker als het dier nog geen dekens gewend was.

Staat ze er niet onder te zweten overdag?

Valt mee gelukkig. De mijne staat ook sinds gisteren onder een 200 grams deken.

Anoniem

Re: winterdeken voor oud paard met ingezakte rug en hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 08:46

Wow ik vind dit wel bizar veel grams met deze temperaturen, ik hoop dat er wel gerealiseerd word dat te warm staan heel slecht is voor een paard?

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 09:01

germie schreef:
Dees schreef:
Poeh, 250 gram terwijl het overdag nog 12-15 graden is.... dat is erg warm hoor! Zeker als het dier nog geen dekens gewend was.

Staat ze er niet onder te zweten overdag?

Valt mee gelukkig. De mijne staat ook sinds gisteren onder een 200 grams deken.

Wat bizar.

Het is 18 graden! Dan zet je een paard toch niet onder 200 grams?
Hier staan ze onder een vliegendeken met waterdichte rug en dat is het.

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-21 09:06

Ja natuurlijk. De eigenaar woont er bij. Dus die kijkt wel. Ik kom er niet elke dag.
Het valt wel weer op dat het altijd meteen als verkeerd of negatief gelezen wordt. Er wordt ook gevoerd, als het echt te warm is, dan haal je de deken er even weer een dagje af. Zondag heb ik zelf gekeken en was alles goed. Het is nu ietsjes warmer, maar het paard komt nog wel gewoon dagelijks in handen hoor. Dus controle is er wel.
Het is hier overigens GEEN 18 graden, maar 2 graden kouder, vorige week was het hier rond de 10 en 's nachts nog frisser. Zondag ook niet boven de 12-13 geweest, grootste gedeelte van de dag kouder. Maar goed, zoals gezegd, er is wel controle. Niet meteen overal het slechte achter zoeken. Dat is namelijk wel typisch bokt. Ik zit al langer in de paarden dan menig bokker, dus weet echt wel waar je op moet letten. En waar de paarden staan wordt er echt wel om gedacht. Elke dag komen ze in handen.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: winterdeken voor oud paard met ingezakte rug en hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 09:13

Hier had ons paard met hoge schoft een deken van Sectolin. Die lag als een huis.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: winterdeken voor oud paard met ingezakte rug en hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 12:37

Ik heb ze echt 's nachts wel al onder 150gr gehad, maar zoals gister; veel wind, maar echt warm dus gaan ze echt af. Vannacht ook 0gr op gedaan.

En hoezo weer typisch bokt? Mensen stellen zelf een vraag, krijgen advies, vertellen wat ze doen en dan mogen mensen daarop reageren.

Mijn merrie van 28 stond vorige week wel een keer te zweten 's ochtends onder de deken. Had ik die op gelaten, was ze 's avonds vast en zeker weer droog geweest als warmste uren weer over zijn. Maar dat wil je niet. Dus dan of een stuk eruit scheren, of een dunnere deken, of op tijd wisselen.

Belmera

Berichten: 280
Geregistreerd: 27-01-09

Re: winterdeken voor oud paard met ingezakte rug en hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 09:13

Die van mij staat ook onder een 200grams en ik ben van deken op is deken op.
Een wintervacht kan een paard ook niet even uitdoen en daar staat de pony van mn zus soms ook in te zweten. Als hij echt nog teveel vacht heeft voor de tijd van het jaar, wordt er onder zn hals en op zijn borst geschoren. Maar dat doen we niet als t eens n dagje of 2 lekker weer is in een verder koude natte gure periode.
En temperatuur zegt ook niet alles. 18 graden met gure wind voelt kouder dan 12 met een zonnetje en windstil.
Verzorgpaard van ts had deken nodig en nu heeft paard een deken, prima toch.
Fijn dat je nog geen schuurplekken ziet.