Tekna VS Thorowgood zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Darliiing7

Tekna VS Thorowgood zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-21 08:58

Hoi allemaal,

Ik heb momenteel een Tekna veelzijdigheidszadel (16 inch) voor mijn lieve paardje, maar zadelpasser raadt toch een 17,5 inch zadel aan.
Nu kan ik ergens een Thorowgood Maxam zadel kopen in 17,5 inch.
Zelf vind ik het Tekna zadel wel aangenaam rijden, alleen heeft deze wel een extreem lage zit en is hij enorm moeilijk aan te singelen. Van wat ik kan zien heeft de Maxam wel al een iets diepere zit, maar ik ben dus niet 100% zeker.

Heeft iemand ervaring met de Thorowgood Maxam zadels? Of iemand ervaring met beide zadels, zodat je deze kan vergelijken?

Foto van mijn knappe man met het Tekna zadel op! <3
Afbeelding

maralyn

Re: Tekna VS Thorowgood zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 09:02

Maxam zou ik zelf niet doen. Is niet aanpasbaar en daardoor of niet geschikt. Of voor een zeer korte periode.

Heb liever de T4.
Overal aanpasbaar. Verschillende modellen, waardoor de kans dat er één passend model bij zit, groter is dan bij de maxam

Darliiing7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-21 09:09

maralyn schreef:
Maxam zou ik zelf niet doen. Is niet aanpasbaar en daardoor of niet geschikt. Of voor een zeer korte periode.

Heb liever de T4.
Overal aanpasbaar. Verschillende modellen, waardoor de kans dat er één passend model bij zit, groter is dan bij de maxam

Hoe bedoel je dan voor zeer korte periode? Als het past past het toch? Of ben ik daar zo verkeerd in?
Ik mag het zadel wel eerst passen, als het niet past mag het gewoon terug :)

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 09:11

Een paard kan breder of smaller worden doordat de bespiering veranderd door training of stilstaan. Ik heb zelf de thorowgood t4 met verwisselbare boom, mocht m'n paard veranderen in de breedte hoef ik alleen een andere boom aan te schaffen en niet een ander zadel te kopen. Ideaal dus.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 09:11

Aanpasbaar is ideaal als je paardje nog verandert qua bv bespiering etc.

Maar ik ga met Maralyn mee, dan liever voor een T4 model

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 09:30

Is dit het paard met een 16 inch zadel? Ik zou dan wel sterk twijfelen of een 17,5 er op gaat passen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 09:36

Darliiing7 schreef:
maralyn schreef:

Heb liever de T4.

Hoe bedoel je dan voor zeer korte periode? Als het past past het toch? Of ben ik daar zo verkeerd in?

Was het maar zo makkelijk.

Elke periode kan een paard enorm veranderen, spieren komen er bij, spieren komen er af, paard kan in gewicht aankomen, afvallen.
En als het paard afvalt en spieren terug krijgt, is dat op andere plekken dan dat ze vetjes weg zijn.

Door goede training, kan de rug ook veranderen, waardoor je soms een beetje vulling er bij moet hebben, of er af. Soms zelfs een geheel ander zadel met andere pasvorm.

Nee, het is echt niet zo, als het past, dat het blijft passen. Anders zouden er niet zoveel zadels op marktplaats te koop staan!

Darliiing7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-21 10:36

siskeh schreef:
Is dit het paard met een 16 inch zadel? Ik zou dan wel sterk twijfelen of een 17,5 er op gaat passen.

Sorry net gekeken is nu een 16,5 inch en zou volgens de zadelpasser naar een 17 of 17,5 moeten gaan...

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 12:20

Scheelt echt per type zadel qua lengte, de ene is langer/korter dan de andere.
Het Endurance zadel Thorowgood is maar 42cm lang, maar met dan wel weer net passen bij je paardje natuurlijk

Darliiing7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-21 12:24

maralyn schreef:
Darliiing7 schreef:

Was het maar zo makkelijk.

Elke periode kan een paard enorm veranderen, spieren komen er bij, spieren komen er af, paard kan in gewicht aankomen, afvallen.
En als het paard afvalt en spieren terug krijgt, is dat op andere plekken dan dat ze vetjes weg zijn.

Door goede training, kan de rug ook veranderen, waardoor je soms een beetje vulling er bij moet hebben, of er af. Soms zelfs een geheel ander zadel met andere pasvorm.

Nee, het is echt niet zo, als het past, dat het blijft passen. Anders zouden er niet zoveel zadels op marktplaats te koop staan!

Sorry, zo zie je dus maar dat ik hier nog echt een leek in ben... is de eerste keer dat ik alles zelf zoek en doe voor mijn paard, voorheen werd ik altijd geholpen door mensen met veel meer kennis :9
Maar bedankt voor de tips, ik ga dus verder op zoek naar een aanpasbaar zadel :D

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 13:21

Geeft helemaal niks!!

En super goed dat je die vragen stelt <3 +:)+ *\o/*

Had ik dat maar gedaan toen in de tijd!
Dat had ik nooit rodeo gereden met mijn fries.

Die is van boommaat 31 naar boommaat 36 gegaan |( echter heeft de passer mij dat nooit verteld dat het in een halfjaar, met training en goed voer en leeftijd (uitzwaren) zo mega kon veranderen.

Gelukkig... Puft even uit... Haalde ik daarna een zadelmaker er bij die haar een thorowgood op leggen deed. Toen de medium whrither (midden hoge schoft) en elk voorjaar en najaar haalde ik de zadelmaker er bij. :)

Ik kreeg handvatten waar ik naar moest kijken, en wanneer ik twijfelde kon ik haar gewoon bellen.

Met mijn ierse merrie nu, haal ik er soms wel drie x per jaar mijn zadelmaker er bij :') beter het zekere voor het onzekere.
Daarnaast vind ik het ook een super toffe vrouw en kletsen we bij _O-

Komt goed met jullie :+: