Hoe stijbeugels bevestigen aan Zaldi Cumbre

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laibadji

Hoe stijbeugels bevestigen aan Zaldi Cumbre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-21 17:14

Gisteren heeft mijn vriend een Zaldi zadel gekocht voor zijn jonge Freiberger.
Het zadel is een paar dagen eerder gepast door een zadelpasser. Echter tijdens het passen waren er geen stijbeugels aanwezig. (Toch gereden want wie heeft nu stijbeugels nodig :') )

We zijn het zadel gaan ophalen in de winkel want we kregen er nog stijbeugels en riemen bij. Top!

Klopt het dat deze onder het zweetblad moeten bevestigd worden? Als we dit zo doen komt er wel op de onderkant druk van de sluiting van de stijgbeugelriem. Of zijn wij heel blind en moet het nog anders bevestigd worden.

Aangezien het zondag is kunnen we de winkel niet bellen ;)

Laibadji

Re: Hoe stijbeugels bevestigen aan Zaldi Cumbre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-21 09:47

Niemand die een Zaldi zadel Cumbre heeft die mij even kort kan zeggen hoe de stijbeugels te bevestigen?

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 10:09

Wat gebeurt er als je ze boven het zweetblad bevestigd? Dat is volgens mij ook veiliger.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 10:15

Je kan de gesp van de stijgbeugelriemen ook aan de onderkant, bij de beugels doen. Dan is een hoesje wel fijn. Je zou voor snel ook gebruik kunnen maken van een stukje fietsbinnenband.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-21 12:39

carika schreef:
Wat gebeurt er als je ze boven het zweetblad bevestigd? Dat is volgens mij ook veiliger.

Er lijkt ons enkel een bevestingsmogelijkheid te zijn onder het zweetblad. Ik heb dit ook al gezien bij sommige dressuurzadels.
Het lijkt eerder gek. Ik zou het idee hebben dat het zweetblad de stijgbeugel dan hindert.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 13:19

wat foto's zouden misschien helpen, mij lijkt het logisch om de sluiting van je stijgbeugels onderaan te doen(wat heel veel ook al doen om druk van de gesp bovenaan te voorkomen.
Of voor bijvoorbeeld barefoot-mono-beugelriemen te kijken.
(ik meende in de beschrijving te zien dat het gesloten beugelhaken waren, maar misschien heb ik het mis?) Want als ze wel gewoon open zijn kan je met gewone mono/webber beugelriemen werken.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-21 15:48

siskeh schreef:
wat foto's zouden misschien helpen, mij lijkt het logisch om de sluiting van je stijgbeugels onderaan te doen(wat heel veel ook al doen om druk van de gesp bovenaan te voorkomen.
Of voor bijvoorbeeld barefoot-mono-beugelriemen te kijken.
(ik meende in de beschrijving te zien dat het gesloten beugelhaken waren, maar misschien heb ik het mis?) Want als ze wel gewoon open zijn kan je met gewone mono/webber beugelriemen werken.

Siskeh: bedankt voor je aanvulling. Ik zal straks ook eens foto's maken om het duidelijker te maken. Het zijn inderdaad gesloten beugelhaken. Dit is een endurance zadel aangekocht voor leuke bosritten. Mijn man en ik zijn spring en dressuurmutsen dus geen kaas gegeten van een endurance zadel.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 15:49

Geen verstand ook van endurance zadels, wat wel ff vermelden waard is dan: zorg ajb voor goede veiligheidsbeugels, endurance rijden vaak met korfjes, das hartstikke veilig, met gesloten beugelhaken zou ik alleen met écht veilig beugels willen rijden. Dus of korfjes of met openklap mechanisme.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 15:54

Ik denk dat ik weet wat je wil zeggen.
Er zit in het zweetblad bovenaan geen uitsparing voor de stijgbeugelriem als ik het mij goed herinner ?
Inderdaad de beugels moeten dan onder het zweetblad en de gesp boven de stijbeugel.
Ellende dit :') Ik kon er niet mee rijden.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-21 16:09

siskeh schreef:
Geen verstand ook van endurance zadels, wat wel ff vermelden waard is dan: zorg ajb voor goede veiligheidsbeugels, endurance rijden vaak met korfjes, das hartstikke veilig, met gesloten beugelhaken zou ik alleen met écht veilig beugels willen rijden. Dus of korfjes of met openklap mechanisme.

Siskeh we hebben veiligheidsstijgbeugels. Vriend heeft nu de hele tijd gereden met een westernzadel en daar heb je ook geen veiligheidsbeugels nog riemen die los kunnen komen. Hij is nu met dit zadel veel veiliger.

Pandora2: het is inderdaad een gekke manier ivm de stijgbeugels. Het is denken gewoon een klik maken. Mijn vriend is een zeer goed ruiter en heeft als kind leren paardrijden zonder zadel. Die mag ik op alles zetten en vindt overal zijn weg op. Ik hou het bij mijn dressuurzadel. Hier rij ik ook de dagwandelingen mee. Voel ik mij het beste op.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 16:44

Gewoon vast maken met gesp bij de stijgbeugel.