Na jaren met dressuurzadel hebben gereden terwijl ik eigenlijk helemaal geen dressuur meer rijd ben ik opzoek naar het allerfijnste veelzijdigheidszadel. Zal voornamelijk gebruikt worden voor buitenritten. Eisen: - fijne zachte zit (voor die lange ritten!) - veel steun (heb een beperking aan mijn rechterbeen dus heb zeker een zadel nodig die alles enigzins netjes op zijn plek houdt). - waar ook (mocht de dressuurhobby weer opgepakt willen worden) een fijne proef mee te rijden en een hindernisje mee kan worden gesprongen. - voor paard met hoge schoft
Ik ben altijd heel blij geweest met mijn Euroriding Diamant. Die is er in dressuur- en veelzijdigheidsmodel. Het veelzijdigheidsmodel neigt sterk naar dressuur: relatief diepe zit en vrij lange zweetbladen. Je hebt vooral wat meer beenruimte/knievrijheid dan bij het dressuurmodel, wat meer ontspannen zit bij lange ritten. De zitting valt vrij ruim uit dus kun je meestal een halve maat kleiner gaan dan van een dressuurzadel. Het model wordt al erg lang gemaakt en er worden regelmatig gebruikte versies tegen hele redelijke prijzen aangeboden. De boom van de Diamant heeft behoorlijk wat curve en past daarom niet op paarden met een hele rechte rug, maar is zeker wel geschikt voor een hoge schoft.
DuoPenotti
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.
Geplaatst: 30-09-21 10:32
Kieffer Venedig. Tegenwoordig heet deze Zürich. Hij paste hier helaas niet meer op mijn zeer brede paarden. Maar wat zit dat zadel goddelijk zacht En veel steun.
Al moet ik zeggen dat ik die Kentaur hierboven er ook fijn uit vind zien.
Ik heb zelf ook de Massimo trail gehad, maar ik vond die persoonlijk te veel naar dressuur zitten. Maar dat is uit proberen. Het zitvlak was zeker ook erg fijn.