Welk merk dressuurzadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Soof1978

Welk merk dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-21 08:46

Hoi,

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Ik ben op zoek naar een dressuurzadel, voorheen heb ik altijd Wintec gereden, super tevreden over maar er is natuurlijk meer.

Welk merk vinden jullie fijn en waarom? :o

Annem84

Re: Welk merk dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 08:48

Dat is heel persoonlijk. Wil je stevig gedwongen zitten of juist vrijheid hebben. En wil close contact en of juist een standaard zadel. En natuurlijk het belangrijkste wat past goed op je paard.

Je kunt het beste eennzadelmaker laten komen die diverse merken op je paard past en jou laat proefrijden om te voelen wat je fijn vindt.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 09:07

Je heb ontzettend veel zadels, maten, typen enz enz.. en iedereen heeft zo zijn voorkeuren maar als je van Wintec komt dan is misschien Kent&Masters een optie. goeie betaalbare zadels en goed aanpasbaar voor vele paarden ook door de wisselbare boom.

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 13:02

Ik zou zelf ook gewoon wat zadels proberen bij een zadelmaker. Zelf ben ik enorm blij met mijn Skyway zadel van Country Mill afkomstig. Daar kun je ook heel veel zadels proberen. :)

Afbeelding

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 13:17

Wat ik fijn vind kan jij vreselijk vinden. Welk zadel bij je past is hangt van een aantal factoren af en dan hebben we het nog niet eens over jouw paard gehad.

Ik weet niet of je op een pensionstal staat, maar als dat zo is zou je zadels van je stalgenoten kunnen proberen en zo uitvogelen wat je fijn vind en dan een zadelmaker laten komen die dat merk ook verkoopt.

Het fijnste is als je een zadelmaker kan vinden die zadels zo kan samenstellen zodat jij fijn zit en het perfect op je paard ligt. Daar zijn er echt veel van tegenwoordig. Over allen is wel iets negatiefs te vinden, informeer dus ook bij de mensen die je kent en vertrouwd naar ervaringen.

Echter hangt aan maatwerk een prijsje, als je uitgaat van de wintec prijzen dan valt het vies tegen. Reken dus op een fors hogere prijs.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 13:20

Het is persoonlijk...
Persoonlijk wat jij lekker vind zitten maar ook heel persoonlijk voor je paard wat er op de rug past en wat hij/zij graag heeft qua drukverdeling.

Als je een nieuwe koopt zou ik dat meteen doen bij een goede zadel maker die genoeg aanbod heeft.
Een aantal hebben zelfs tweedehands, zo kan je soms aan een top merk zadel komen met minder budget.

eukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 14:41

Dat is heel persoonlijk.
Ook binnen 1 merk zijn vaak weer verschillende modellen die compleet anders zitten!

Ik wil zelf bv absoluut geen zadel met wrongen die óp het zweetblad liggen.
Ook kun je bij sommige merken dan soms nog kiezen voor hele of halve wrongen, al naar gelang je beenlengte maar je zit daardoor al anders in je zadel.

Belangrijk is dat er natuurlijk zelf goed in kunt zitten maar dat het ook bij je paard past!
En dat kan soms een wereld van verschil maken kan ik je vertellen.

Bij mijn zoektocht naar een passend zadel voor een paard, had ik bv een zadel van Schutte dat perfect zou liggen volgens het boekje (en de zadelmaker).
Alleen toen ik het zadel 2 weken op proef had, ging het paard staken...
Hij vond het helemaal niks!
Albion SLK erop, heerlijk zadel overigens, maar toen wilde hij niet meer galopperen.
Toen maar Hulsebos gebeld omdat hij altijd met die zadels gereden was.
Ook diverse modellen uit mogen proberen gedurende een half jaar.
Die zaten voor de ruiter ook allemaal anders overigens en uiteindelijk het juiste model gevonden waarmee hij de sterren van de hemel loopt.
Zadel is zowel voor het paard als voor mij op maat gemaakt.

Dus bedenk wat je er precies mee wil doen en wat je wensen zijn en probeer zo veel mogelijk zadels uit.
Fijnste vind ik altijd iemand die veel merken kan aanbieden zodat je goed kunt vergelijken.

Ook de prijsklasse kan natuurlijk een rol spelen.
Ik vind zelf de type zadels van Hulsebos, Schutte, Albion en Ideal/Crown/MSFC erg fijn om mee te rijden.
Maar ik heb ook een hele fijne Anatomica Orion gehad.
Niet de meest belachelijk dure zadels om nieuw aan te schaffen en tweedehands ook wel goed verkrijgbaar voor redelijke prijzen.

Succes, ik vind het altijd een heel gedoe om een fijn passend zadel voor zowel ruiter als paard te vinden!