Zadel VZ voor rondgebouwde pony met smalle twist

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xSCWx

Zadel VZ voor rondgebouwde pony met smalle twist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-21 16:48

Ik zoek een veelzijdigheid zadel voor mijn rondgebouwde Connemara maar met een smalle twist voor mezelf. Ik heb een Albion SLK boommaat 34cm geprobeerd die lag als een huis (zowel voor pony als mijzelf), maar dat was helaas een dressuur zadel.
Ik heb nu wel een zadel in bestelling maar dat duurt zo lang dat ik ondertussen nog even verder oriënteer... (Euroriding diamant VZ). Want er bestaat natuurlijk een kans dat die niet goed past en dan zit ik nog steeds zonder zadel... Nu al 2,5 mnd en ik wil ondertussen wel eens gaan lessen.
Wintec is ook altijd nog een optie maar ik heb liever een leren zadel.
Gebruiksdoel: veel buitenritten, beetje dressuur en klein sprongetje. Budget tot €3000. Evt voor de perfecte fit kan dat nog iets opgerekt worden.
Shoot :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 17:00

Ik rij met een Massimo veelzijdig op mijn ronde paarden. Bevalt me goed.

Ik heb ook een trail van massimo gehad maar zat mij teveel als dressuur.

MyChoice

Re: Zadel VZ voor rondgebouwde pony met smalle twist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 17:10

Bij een smalle twist gaan de beugelophaningen in de rug van je paard drukken. Dat moet je niet willen.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-21 17:25

@DuoPenotti bedankt! Heb je misschien een foto van hoe je er op zit? (Heb ook al even in je profiel gespiekt).

@MyChoice, hoe moet ik dat zien? De beugelophanging zit toch boven de kussens, daar heeft je paard geen last van?

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 18:10

Ik heb ook een paard met boommaat 34, vond persoonlijk Massimo vz helemaal niks. Ik heb het er een paar jaar mee gedaan bij gebrek aan beter maar vond het veel te glad en het is niet echt een zadel dat je goed in balans positioneert. Ook bleef het altijd schuiven. Ik heb nu een Hastilow veelzijdigheid, en dat is een wereld van verschil. Wat een fijn zadel! Er zit een fairfax boom in, met als bijkomend voordeel dat je daar Thorowgood kopijzers in kunt doen, dus verwisselbaar. Een goede balans voor de ruiter, fijne pasvorm voor je paard, het ligt als een huis en makkelijk aanpasbaar, aanrader.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 18:25

De twist van het zadel moet passen bij de rug van je paard, een te smalle twist op een brede rug zal niet werken.
Als je budget tot 3000 is dan kan je eens naar Wow kijken, hierbij heb je namelijk losse onderdelen, waardoor dit weer wel kan. (en het hoeft zeker niet altijd op lucht, maar kan ook met foam en wol)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 18:33

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het is een open zadel met geen dikke knie wrongen. Je moet dus zelf wel in balans kunnen zitten.
Blijft goed liggen. Alles schoof en heb heel wat merken geprobeert. Met boom en (semi) boomloos.
Voor mijn zwart bonte eerst ook nog wat anders geprobeerd maar ook voor haar een Massimo gekocht.

Ik weet overigens niet of het zadel echt een smalle twist heeft. Maar heb geen last van mijn heup meer wat ik met andere zadels wel had.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 20:07

xSCWx schreef:
@DuoPenotti bedankt! Heb je misschien een foto van hoe je er op zit? (Heb ook al even in je profiel gespiekt).

@MyChoice, hoe moet ik dat zien? De beugelophanging zit toch boven de kussens, daar heeft je paard geen last van?

Klopt, maar alles wat te smal is zal door de kussens heen toch drukplekken veroorzaken. Mijn zadelmaker liet het me zien op mijn rondgeribte paarden, een kale boom met een smalle twist en gaf er uitleg bij. De boom zelf raakte op het punt van de beugelophanging de rug van m’n paarden niet. Ze prikten in de rug. En dan kun je er kussens tussen stoppen, er komt toch druk daar.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-21 20:26

Ik heb inderdaad bij een brede zit dat mijn heupen uit elkaar getrokken worden en daar krijg ik lage rugpijn van. Zodanig dat ik niet normaal meer kan lopen ook. Wat is dan de oplossing MyChoice?

Heeft iemand ervaring met een wow zadel op een rond geribd paard?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 20:40

Ik ben zelf erg enthousiast over mijn Sella zadel met snel bekken problemen en een ronde Fries.

Maar, weet niet of daar een VZ van is. Afbeelding
Afbeelding

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 21:09

xSCWx schreef:
Ik heb inderdaad bij een brede zit dat mijn heupen uit elkaar getrokken worden en daar krijg ik lage rugpijn van. Zodanig dat ik niet normaal meer kan lopen ook. Wat is dan de oplossing MyChoice?

Een monoblad zadel geeft al een smallere zit. Maar ik zou gewoon een goede zadelmaker bellen. Ik ben erg tevreden over Kifrahorse.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 21:09

boemel schreef:
Ik ben zelf erg enthousiast over mijn Sella zadel met snel bekken problemen en een ronde Fries.

Maar, weet niet of daar een VZ van is. [ [url=m/PZM1K2.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/pxy5oO.jpg]Afbeelding[/url] ]

De Mölti van Sella is VZH. En waarschijnlijk als je die nieuw bestelt ook met monoblad te krijgen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 21:18

MyChoice schreef:
xSCWx schreef:

Een monoblad zadel geeft al een smallere zit. Maar ik zou gewoon een goede zadelmaker bellen. Ik ben erg tevreden over Kifrahorse.

Ja, wij zijn ook tevreden over Kifrahorse. Mijn 2e paard heeft een zadel van haar. Erg kundig en enthousiast persoon.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 21:21

MyChoice schreef:
boemel schreef:

Maar, weet niet of daar een VZ van is. [ [url=m/PZM1K2.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/pxy5oO.jpg]Afbeelding[/url] ]

De Mölti van Sella is VZH. En waarschijnlijk als je die nieuw bestelt ook met monoblad te krijgen.

Het voordeel bij Sella vind ik dat de boom erin komt, die bij je paard past. U-vorm, V-vorm, flexibel of niet flexibel. Tevens is het kopijzer op de koudpers aanpasbaar. Handig als je paard/pony veranderd.