zodra bit in, heel onrustig

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koekie73

zodra bit in, heel onrustig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-21 14:46

Zodra 1 van mijn pony's een bit in krijgt, gaat hij enorm druk doen met zijn hoofd. Niet een klein beetje, maar heel erg. Enorm kauwen op het bit, maar vooral heel erg op en neer met zijn hoofd met kleine bewegingen. Hij schudt dus niet, maar echt met kleine bewegingen op en neer.
Soms doet hij het met rijden daarna ook heel erg en is hij amper te rijden daardoor en soms doet hij het helemaal niet.

Hij is naar de tandarts geweest, 5 maanden geleden en vanwege dit probleem ook 3 maanden geleden nog eens door haar gecontroleerd; niets te zien aan het gebit.

We hebben al 3 verschillende bitten geprobeerd; enkel gebroken watertrens, dubbelgebreken watertrens (beiden van Trust) en nu een BR soft contact bustrens, 16mm. Met alle 3 de bitten hetzelfde effect.

Het zou een gedragsdingetje kunnen zijn, maar zeker weten doe ik het niet. Ik ga er altijd vanuit dat als een pony zich zo gedraagt, er iets niet in orde is.
We hebben ook een ander hoofdstel geprobeerd; ook geen verandering.

Ik twijfel nu of ik een Myler bit level 1 zal proberen. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Pony is overigens 5 jaar, 1,5 jaar ongeveer onder het zadel maar dressuurmatig nog best groen. Wij hebben de pony bijna een half jaar.

HopeDreamer

Re: zodra bit in, heel onrustig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 14:50

Misschien eens bitloos proberen? Kan natuurlijk ook gewoon zijn dat dit paard een bit in de mond gewoon niet fijn vindt...

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 15:02

Voordat je heel veel bitten gaat aanschaffen is het ook een idee een bitfitter langs te laten komen. Kan je van alles uitproberen zonder alles te moeten aanschaffen.

Wel natuurlijk dat eventuele lichamelijke klachten uitgesloten zijn. Doet ie het ook aan de longeerlijn met alleen een hoofdstel?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 15:09

Evt een andere tandarts erbij?
Paard van mijn vriendin was ook erg aan het schudden met het bit, haar tandarts gaf aan: niks aan de hand.

Mijn tandarts: ontstoken eerste kies (proces was al heel lang bezig) en de kies zat al los.
Omdat het bit daartegen aan lag, gaf dat veel pijnklachten.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-21 15:20

Rena100 schreef:
Voordat je heel veel bitten gaat aanschaffen is het ook een idee een bitfitter langs te laten komen. Kan je van alles uitproberen zonder alles te moeten aanschaffen.

Wel natuurlijk dat eventuele lichamelijke klachten uitgesloten zijn. Doet ie het ook aan de longeerlijn met alleen een hoofdstel?

Ja dan doet hij het ook. Sterker nog, het begint al op de poetsplaats zodra hij het bit in heeft.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 15:20

Heeft de tandarts ook een röntgenfoto gemaakt? Want zonder dat kan je pijn of een probleem in die regio niet uitsluiten.
Dit klinkt absoluut als pijn. Ik zou naar een goede kliniek gaan, waar ze een foto maken van het gebit en het paard onder verdoving goed in de mond onderzoeken.
Laatst bijgewerkt door sanne83 op 15-08-21 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-21 15:22

Brainless schreef:
Evt een andere tandarts erbij?
Paard van mijn vriendin was ook erg aan het schudden met het bit, haar tandarts gaf aan: niks aan de hand.

Mijn tandarts: ontstoken eerste kies (proces was al heel lang bezig) en de kies zat al los.
Omdat het bit daartegen aan lag, gaf dat veel pijnklachten.

Ja dat is inderdaad niet zo'n gek idee. Hij heeft een een buitje tussen zijn kaaktakken, daar heeft de tandarts toen naar gekeken maar er was dus in zijn gebit niets te zien dat dat kon veroorzaken. Ook compleet bloedbeeld liet niets zien en droes is toen ook uitgesloten.
Nu vraag ik me toch af of er niet toch iets in het gebit zit.

Wel de vorige eigenaar even gevraagd, daar werd hij gereden op een wat dikker, enkelgebreken bit. Wij hebben er idd wat dunnere bitten in, dus dat kunnen we ook nog proberen.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-21 15:23

sanne83 schreef:
Heeft de tandarts ook een röntgenfoto gemaakt? Want zonder dat kan je pijn of een probleem in die regio niet uitsluiten.
Dit klinkt absoluut als pijn. Ik zou naar een goede kliniek gaan, waar ze een foto maken van het gebit en het paard onder verdoving goed in de mond onderzoeken.

Nee, geen röntgen gedaan, wel gesedeerd alles onderzocht.
Ik moet over 3 weken toch met hem weer naar de kliniek voor controle vanwege kreupelheid (hij wordt nu ook niet gereden) en dan nemen we dat ook meteen mee.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 15:25

Hangt je bit niet te laag?

Maar zou eerst bovenstaande wat je aangeeft laten controleren :j

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 15:27

Een bult onder de kaak kan een ontstoken kieswortel betekenen. Dat zie je met een foto. Succes op de kliniek!

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-21 15:46

@duopenotti nee het bit hangt gewoon goed.

@Sanne en de bult is ook nog steeds niets weg. Voor hij bij ons kwam is hij ook nog nooit bij de tandarts geweest. Dat was dus de 1e keer. Daarom liet ik de tandarts laatst ook terug komen, zij gaf aan dat het vanzelf weg zou trekken en echt niet met zijn gebit te maken had.
Maar aangezien die bult niet weg is en hij zo doet met het bit , ga ik toch op de kliniek goed laten kijken idd. Goede tip!

Hij was vóór de tandarts ook wel erg druk met zijn bit, maar zo alle kant op met zijn hoofd zodat het bit er in gaat deed hij niet.

Ruitert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 15:47

foto laten maken inderdaad. Mijn paard bleek ontstoken en zelfs gebroken kiezen te hebben die de tandarts met het blote oog niet kon zien :\ Een ontstoken kies kwam zelfs pas aan het licht bij het trekken van de gebroken kies.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-21 15:48

Ruitert schreef:
foto laten maken inderdaad. Mijn paard bleek ontstoken en zelfs gebroken kiezen te hebben die de tandarts met het blote oog niet kon zien : Een ontstoken kies kwam zelfs pas aan het licht bij het trekken van de gebroken kies.

Dat is ook sneu. Had jouw paard ook klachten of kwam je er bij toeval achter bij de tandarts?

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 16:57

Sinds wanneer bestaat dit probleem?
Ook al eens een ander hoofdstel geprobeerd?

En een second opinion is ook geen verkeerd idee, sommigen gebitsproblemen zijn moeilijk te vinden

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 17:09

Naast nog eens verder kijken medisch.

Heb ik goede ervaringen met een ongebroken bustrens. Dit is heel stabiel in de mond en vinden veel paarden daarom prettig.
Is ook niet het duurste om even te proberen.

En hoe zit je hoofdstel/neusriem. Te losse of te strakke riempjes (denk ook aan je bakstuk) zitten ook niet prettig!

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-21 17:11

Als ik er over nadenk, eigenlijk sinds die bult er zit. (die wel kleiner is geworden) Of vrij snel na de 1e tandarts behandeling.
Maar het gekke is, dat hij het niet altijd zo erg doet, dat hij amper te rijden is. Het lijkt echter wel te verergeren. Ook al een ander hoofdstel geprobeerd inderdaad, nu met anatomisch kopstuk en onderlegde sperriem.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-21 17:13

Kelly_ann schreef:
Naast nog eens verder kijken medisch.

Heb ik goede ervaringen met een ongebroken bustrens. Dit is heel stabiel in de mond en vinden veel paarden daarom prettig.
Is ook niet het duurste om even te proberen.

En hoe zit je hoofdstel/neusriem. Te losse of te strakke riempjes (denk ook aan je bakstuk) zitten ook niet prettig!

OK, dat hebben we nog niet geprobeerd inderdaad.
Het hoofdstel zit volgens mij prima, ook instructrice mee laten kijken. Neusriem kan 2 vingers tussen.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 17:22

Koekie73 schreef:
Als ik er over nadenk, eigenlijk sinds die bult er zit. (die wel kleiner is geworden) Of vrij snel na de 1e tandarts behandeling.
Maar het gekke is, dat hij het niet altijd zo erg doet, dat hij amper te rijden is. Het lijkt echter wel te verergeren. Ook al een ander hoofdstel geprobeerd inderdaad, nu met anatomisch kopstuk en onderlegde sperriem.

Dan zou ik zeker nog eens naar die bult laten kijken. Dat het soms erger is, zou ook kunnen liggen aan externe invloeden, temperatuur buiten, net gegeten waardoor het extra geïrriteerd is etc.

Ruitert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 22:37

Koekie73 schreef:
Dat is ook sneu. Had jouw paard ook klachten of kwam je er bij toeval achter bij de tandarts?

Mijn paard maakte wel proppen met eten. Bitloos reed ik al. Ondanks de proppen kon de tandarts geen oorzaak vinden...tot de fotos gemaakt werden.