Veilig vastzetten “ hulpmiddel”.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muze

Veilig vastzetten “ hulpmiddel”.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-21 09:38

Wist even niet hoe ik het anders kon omschrijven.
Mijn jonkie van 2 kan keurig stilstaan en is over het algemeen best relaxed hiermee.
Alleen vind ik het zelf altijd erg spannend als ze het toch voor elkaar krijgen hun hoofd onder t touw door te steken en dan een soort van “ hangen”.
Uiteraard zet ik hem kort vast, maar het is me bij mijn vorige pony toch weleens gelukt en dat geeft mij toch een beetje een naar gevoel, aangezien de boel dan zo op spanning staat dat je aardig moet trekken wil je alles los krijgen.

In t kader van veiligheid en voorkomen van blessures aan de nekwervels zoek ik dus iets waardoor,
Mocht dit voorvallen, ik sneller in kan grijpen of het touw bijvoorbeeld los raakt/ losser gaat.

Nu zag ik deze.
Mensen die dit gebruiken? Werkt het echt?

Andere tips?
Heb dus geen pony die constant hangt of wat ook.

https://www.kramer.nl/Paard/Halsters-to ... anbindhulp

lies_sparkle

Re: Veilig vastzetten “ hulpmiddel”.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 09:39

Halstertouw met veiligheidssluiting is je beste optie denk ik :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 09:50

Wat wij altijd deden was gewoon een strotouwtje er tussen. Als daar te veel kracht op komt dan breekt het.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 10:03

De reden dat wij hier ze aan twee touwen zetten :) Moet je alleen wel ruimte voor hebben.

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 10:10

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 10:20

Even een andere insteek, maar ik heb slechte ervaringen bij paarden die leren dat ze loskomen als ze gaan hangen. Zo blijven ze dus hangen...en blijven er continu gevaarlijke situaties ontstaan.

Een stevig koehalster om die niet kan knappen en gewoon een keertje laten hangen, dan doen ze het nooit meer.

Altijd een veiligheidsknoop gebruiken met vastzetten zodat je die snel kan lostrekken in geval van echte nood.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 10:33

Behalve dat ze met gaan hangen dan wel even hun eigen lichaam aan girt trekken... het is niet zomaar dat ze het daarna niet meer doen. Er zijn andere manieren...

Die idolo is ook gevaarlijk door z'n eigen werking. Touw wordt langer, maar komt niet los. Paard loopt weer naar voren. Over het touw. Kan hoofd niet meer omhoog doen, maar een hoek in de verbinding met idolo, dus werkt niet meer...

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 10:40

Als een paard echt paniekerig hangt helpt een veiligheidsknoop helemaal niks. Je komt er niet (of niet snel genoeg) bij en kunt niet hard genoeg trekken om hem los te krijgen. Met het koehalster advies zou ik heel voorzichtig zijn. Ze kunnen zich lelijk bezeren. Die van mij liet zich letterlijk op zijn zij vallen als hij niet los kwam, die had z'n nek wel kunnen breken. Gelukkig brak de ketting uit de muur... (Stond tussen twee kettingen want dat zou wel werken volgens de stalbaas :o)
Ligt vast ook aan het paard, die van mij was echt blinde paniek. Inmiddels kan hij wel vast staan, maar blijft een beetje oppassen. Zorg altijd dat hij makkelijk los kan, dus een dun stro touwtje ertussen ofzo. Heb hem in het aanleren juist altijd los gehad, touwtje los over een balk of los door een ring. Hij rende namelijk niet weg maar raakte alleen in paniek als er iets 'engs' was in combinatie met dat zijn hoofd ergens aan vast zat. Dan was het hangen tot hij los kwam en dan bleef hij snuivend staan kijken. Dat aanbind hulpje hierboven ziet er best practisch uit. Is eigenlijk wat ik deed alleen ik moest zelf het einde van het touw blijven vasthouden om wat tegendruk te geven.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-21 10:41

Caily schreef:
Behalve dat ze met gaan hangen dan wel even hun eigen lichaam aan girt trekken... het is niet zomaar dat ze het daarna niet meer doen. Er zijn andere manieren...

Die idolo is ook gevaarlijk door z'n eigen werking. Touw wordt langer, maar komt niet los. Paard loopt weer naar voren. Over het touw. Kan hoofd niet meer omhoog doen, maar een hoek in de verbinding met idolo, dus werkt niet meer...

Ik snap wat je zegt, maar ik ben nooit langer dan enkele
Minuten weg bij een aangebonden paard.

Overigens hierboven genoemde opmerking over het hangen en een koeienhalster heeft niets te maken met de vraag waarom ik dit topic geopend heb.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 10:48

DGL schreef:
Als een paard echt paniekerig hangt helpt een veiligheidsknoop helemaal niks. Je komt er niet (of niet snel genoeg) bij en kunt niet hard genoeg trekken om hem los te krijgen. Met het koehalster advies zou ik heel voorzichtig zijn. Ze kunnen zich lelijk bezeren. Die van mij liet zich letterlijk op zijn zij vallen als hij niet los kwam, die had z'n nek wel kunnen breken. Gelukkig brak de ketting uit de muur... (Stond tussen twee kettingen want dat zou wel werken volgens de stalbaas :o)
Ligt vast ook aan het paard, die van mij was echt blinde paniek. Inmiddels kan hij wel vast staan, maar blijft een beetje oppassen. Zorg altijd dat hij makkelijk los kan, dus een dun stro touwtje ertussen ofzo. Heb hem in het aanleren juist altijd los gehad, touwtje los over een balk of los door een ring. Hij rende namelijk niet weg maar raakte alleen in paniek als er iets 'engs' was in combinatie met dat zijn hoofd ergens aan vast zat. Dan was het hangen tot hij los kwam en dan bleef hij snuivend staan kijken. Dat aanbind hulpje hierboven ziet er best practisch uit. Is eigenlijk wat ik deed alleen ik moest zelf het einde van het touw blijven vasthouden om wat tegendruk te geven.

Dus hij heeft nog steeds niet geleerd goed vast te staan O:)

https://www.bitmagazine.nl/gedrag-artik ... ngt/29165/

Hier worden goede tips genoemd, en verder zal ik er niet op in gaan omdat de vraag van de TS inderdaad ergens anders over gaat.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 10:56

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 11:16

Bowo schreef:
https://www.agradi.nl/kerbl-trailerlijn ... lUQAvD_BwE

Wij gebruiken deze. Die geeft namelijk wel mee, maar ze kunnen zich niet lostrekken. En uiteraard ook met een paniekhaak eraan voor wanneer hij wel los moet komen

Wij hadden ook deze in combi met veiligheidssluiting. Zowel op poetsplaats als op de trailer.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 11:18

Elisa2 schreef:
Even een andere insteek, maar ik heb slechte ervaringen bij paarden die leren dat ze loskomen als ze gaan hangen. Zo blijven ze dus hangen...en blijven er continu gevaarlijke situaties ontstaan.

Een stevig koehalster om die niet kan knappen en gewoon een keertje laten hangen, dan doen ze het nooit meer.

Altijd een veiligheidsknoop gebruiken met vastzetten zodat je die snel kan lostrekken in geval van echte nood.

Ook meegemaakt dat een nieuwe pony op dag 1 schrok van een ander paard naast zich, achteruittrok, halstertouw brak en loskwam. Nee, geen zere nek voor die pony, maar die had dus sindsdien de gewoonte recht achteruit te gaan zodra hij vastzat, omdat ie wist dat je toch wel loskomt als je maar hard genoeg trekt. Pony stormde echt achteruit, en dat leer je dus niet even af...

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 13:12

Bowo schreef:
https://www.agradi.nl/kerbl-trailerlijn ... lUQAvD_BwE

Wij gebruiken deze. Die geeft namelijk wel mee, maar ze kunnen zich niet lostrekken. En uiteraard ook met een paniekhaak eraan voor wanneer hij wel los moet komen

Die heb ik al eens dwars door midden zien gaan, met een paard wat daarna een koprol achterover deed :oo

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 13:16

Alles kan natuurlijk kapot, maar voordat deze door midden gaat, moet je toch wel hard trekken. Of hij was gewoon versleten door ouderdom

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 14:00

Muze schreef:

Ik weet niet hoe het in werkelijkheid werkt, maar ik vond het grappig dat de vos die blijkbaar al vaak los is gebroken in tweede instantie keek 'ok, ik kan wel naar achteren gaan, maar ik weet eigenlijk niet of dat helpt?'

Dat lijkt me wel een goeie reactie :)

Ik vind het alleen in het gebruik toch nog net een beetje omslachtig lijken.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-21 14:04

Ik zag nog een andere, een “ aussie tie ring “.
Geen idee of ze echt fijn zijn in gebruik.

Beebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 14:22

Heb je weleens nagedacht over hoog aanbinden? Maak een ring op 1,5-1,7 m en maak daar je paard aan vast. Geen probleem met touwen die over het hoofd komen en ook gaan hangen lukt niet heel goed, omdat dat met een hoog hoofd gewoonweg biomechanisch niet wil.

Rosje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 14:26

hoog vastbinden (bv hoog aan je stal, let op nooit alleen aan je deur die kunnen ze er soms uit trekken). Liever nog aan een paal.
Zoek maar op you tube (iets met tie horse van clinton anderson).

Ik zet ze hoog en aan een lang touw dat ze er zelf een rondje onder kunnen draaien, maar zo kunnen ze zich nooit ophangen, werkt perfect!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 14:27

Zoolgangster schreef:
Elisa2 schreef:

Ook meegemaakt dat een nieuwe pony op dag 1 schrok van een ander paard naast zich, achteruittrok, halstertouw brak en loskwam. Nee, geen zere nek voor die pony, maar die had dus sindsdien de gewoonte recht achteruit te gaan zodra hij vastzat, omdat ie wist dat je toch wel loskomt als je maar hard genoeg trekt. Pony stormde echt achteruit, en dat leer je dus niet even af...

Dat is precies wat ik bedoel met paarden die leren dat ze loskomen als ze maar hard genoeg trekken..
Heb er een hoop moeten (her)opvoeden en het is prima af te leren mits je goed weet wat je doet.

Liever natuurlijk dit soort situaties voorkomen in eerste instantie en ze goed voorbereiden/ leren met druk om te gaan etc. aan de hand.

In het geval wat TS beschrijft zou ik voor een panieksluiting gaan aan het halstertouw, of vastzetten aan twee touwen dan heb je het probleem niet.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 14:33

Stro touwtje ertussen doen wij ook vaak en een paniek sluiting sowieso. Ze schieten altijd los en we hebben gelukkig geen 1 paard die dat als een ‘trucje’ ziet.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 15:04

Nou hier dan iemand die hem heeft. Ik gebruikte hem eerst overal maar later alleen bij het vastzetten aan de trailer. Ik vind het een fijn ding, het voorkomt de paniek reactie. Ik heb er een lang touw bij. Het paard kan het touw er wel uittrekken. Eerst had ik een knoop in het eind om dat te voorkomen maar dan hing ze aan een langer touw. Dus toch maar zonder. Ik kon haar dus niet alleen laten ermee want dan dacht ze even na, liep terug en wandelde gewoon weg. (Wat op zich ook wel positief was, ze had in ieder geval geen stress O:) ) Maar zo voor even opzadelen was het prettig. Je kan ze er ook makkelijk weer mee naar voren leiden. Inmiddels heb ik hem niet meer nodig maar hij heeft gedaan waar ik hem voor had.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-21 17:36

Oké! Ja in de toekomst voor aan de trailer wellicht ook wel handig.
Heb jij die van kramer?

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 17:57

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 18:08

Ik leer ze als een van de eerste dingen los staan. Om de doodeenvoudige reden omdat ik er een hekel aan heb als dingen stuk gaan. `Uiteraard moeten ze ook vast leren staan. Dat is dan wel simpeler om te leren als ze al kunnen stilstaan. Ik gebruik een longeerlijn die twee keer door de ring zit en het uiteinde in mijn hand. Dan kan je meegeven en kunnen ze niet lostrekken. Als hangen geen succes heeft is het ook niet leuk.