Zadel voor ronde, overbouwde pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BrechtCarlos

Zadel voor ronde, overbouwde pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-21 17:43

Hoihoi,

Ik ben op zoek naar een zadel voor een pony dier rond is, overbouwd staat en weinig schoft heeft. Zadelpassers die hier handig mee zijn mogen ook aangeraden worden. Echt alle zadels die ik geprobeerd heb schuiven heel erg naar voren… ik heb er een daaleman, 3 hidalgo’s, heather moffett en een wintec op gehad. Ik ben opzoek naar een 17 inch dressuurzadel waar mensen met lange benen goed in zitten. (Semi) boomloos mag dus ook maar ben na al die zadels een beetje bang dat er daar niks voor ons tussen zit… ze is ook wat te vet en daar wordt aan gewerkt.
Foto van pony:

Afbeelding

Afbeelding

Hier zie je goed dat het zadel na het rijden te ver naar voren ligt:

Afbeelding

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 17:54

Ik zou (tijdelijk) voor een (tweedehands) boomloos zadel gaan zodat je eerst aan een gezond gewicht voor paardlief kan werken. Anders krijg je straks mss weer problemen als je paard op het juiste gewicht zit. Ik had voor mijn pony die wat maten kleiner is, maar wel wel rond en bol een barefoot kids. Met een elastische singel blijft dat zadeltje netjes liggen zonder staartriem in alle gangen. Volgens mij is dat voor grotere maten de cheyenne? Een voordeel is dat je een testservice hebt, zodat je verschillende modellen eerst een week kunt proberen

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-21 18:22

capopjekop schreef:
Ik zou (tijdelijk) voor een (tweedehands) boomloos zadel gaan zodat je eerst aan een gezond gewicht voor paardlief kan werken. Anders krijg je straks mss weer problemen als je paard op het juiste gewicht zit. Ik had voor mijn pony die wat maten kleiner is, maar wel wel rond en bol een barefoot kids. Met een elastische singel blijft dat zadeltje netjes liggen zonder staartriem in alle gangen. Volgens mij is dat voor grotere maten de cheyenne? Een voordeel is dat je een testservice hebt, zodat je verschillende modellen eerst een week kunt proberen

Daar heb je een goed punt !!
Ik heb zelf ook 2 barefoot kids voor de kleintjes. Ik pas daar nog wel in. Zou het zinvol zijn om eens te kijken of die blijft liggen en dan eventueel een grotere lenen/kopen voor de afvalperiode?

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 18:30

bij mij op stal zijn veel mensen weg van het merk edix, is dat misschien een optie voor jou?

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-21 20:27

JoellaLoves schreef:
bij mij op stal zijn veel mensen weg van het merk edix, is dat misschien een optie voor jou?

Ja heb er wel eens van gehoord, maar weet niet of het goed blijft liggen op overbouwde pony’s?

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 20:33

Ik ben met zo'n type pony goed geholpen door flevohorsesupport... thorrowgood cob hebben wij er op liggen en dat gaat goed. Is altijd een zoektocht met die ronde ponies

Benfan

Re: Zadel voor ronde, overbouwde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 20:54

Ik had voor die van mij een van Kent en Masters (HDR, Sline, 17.5 inch) en die bleef goed liggen. Een goeie singel is wel aan te raden! Had er een van proline, erg fijn!

Nu over op Western, heb de kent en masters nu te koop liggen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 20:57

Als je zadel te ver naar voren komt kán dit ook komen door de singelgroeve die verder naar voren ligt, wanneer je geen singel hebt die dit verschil "overbrugd" zal elk zadel naar voren worden getrokken.

Ella van zadelwijzer heeft zowel boom als boomloze zadels en zit in havelterberg, niet al te ver van zwolle. Mogelijk heeft ze nu nog vakantie, maar die is dit probleem zeker vaker tegengekomen!

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-21 21:12

Bedankt voor de tips en info!
Ik heb idd verschillende singels geprobeerd, ook banaan en anatomisch. Het maakt wel iets verschil maar niet voldoende.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 10:50

Je zou ook Raisa van Zadel Logisch eens kunnen vragen, zij is ook heel handig met niet zo handig gebouwde paarden

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-21 19:08

Maartje_M schreef:
Je zou ook Raisa van Zadel Logisch eens kunnen vragen, zij is ook heel handig met niet zo handig gebouwde paarden

Heeft zij ook een beetje betaalbare merken?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 19:21

Wat vind je betaalbaar? Ik weet dat ze in ieder geval wintec en bates en een eigen (betaalbaar) merk heeft

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 19:22

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb hier 2 wintecs.
Voorheen Sella gehad. Dat ging ook goed ivm u kopijzer.

Paard is nu ivm dieet minder buikig.
Maar kopijzer xxw

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 20:02

Massimo, alleen heb ik geen lange benen maar korte pootjes dus kan ik daar niks over zeggen

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 20:07

Hier ook Massimo fan bij mijn brede paarden. Maar ik rij met veelzijdigheidszadels. Maar betreft ligging fijn.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 20:13

Bij mij komt een boomloos zadelpasser, ook voor mijn brede haflinger die nog spieren mag gaan kweken en wat afvallen is in zijn geval mooi meegenomen. Ben erg benieuwd, misschien kun je een zadelpasser informeren over je wensen en is boomloos een optie voor je. Moet zelf nog kijken dus kan geen zekerheid geven.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 21:33

Ik heb nog een JC zadel liggen, die aangepast is op een paard die overbouwd was. Kom zelf uit Hoogeveen. (Voldoet verder ook aan je eisen) weet alleen niet wat voor boommaat je paard heeft.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 21:35

siskeh schreef:
Als je zadel te ver naar voren komt kán dit ook komen door de singelgroeve die verder naar voren ligt, wanneer je geen singel hebt die dit verschil "overbrugd" zal elk zadel naar voren worden getrokken.

Ella van zadelwijzer heeft zowel boom als boomloze zadels en zit in havelterberg, niet al te ver van zwolle. Mogelijk heeft ze nu nog vakantie, maar die is dit probleem zeker vaker tegengekomen!

Ella heeft de hele maand augustus vakantie

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 21:55

Hoe groot is de pony? Ze oogt erg klein/ fijn. Het zadel op de foto lijkt erg groot voor haar dus ik vraag me af of een 17" wel gaat passen?

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-21 22:23

scrabbel schreef:
Ik heb nog een JC zadel liggen, die aangepast is op een paard die overbouwd was. Kom zelf uit Hoogeveen. (Voldoet verder ook aan je eisen) weet alleen niet wat voor boommaat je paard heeft.

Zou je me een pb willen doen met meer informatie?

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-21 22:24

estja schreef:
Hoe groot is de pony? Ze oogt erg klein/ fijn. Het zadel op de foto lijkt erg groot voor haar dus ik vraag me af of een 17" wel gaat passen?

145 cm. 17 inch past wel. Dat is door meerdere passers vastgesteld

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 22:35

Wij hebben na een laaaaaaange zoektocht de combi ijslander zadel (Prydi) met maansingel/banaansingel voor ons gevonden, perfect!