Info gezocht over Australische stock- en Westernzadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anno1978

Info gezocht over Australische stock- en Westernzadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-21 21:21

Hi,

Ik ben al heel wat tijd aan het rondkijken voor duidelijke info over stock- en western zadels...ik kom geen steek verder haha. De topics die ik hier vond zijn al erg oud.

Voor mijn redelijk rondgebouwde Mérens merrie van 1.50 met niet heel lange rug ben ik op zoek naar een mooi zadel.
Ze heeft nu een witte boom/ extra breed in een wintec vzh zadel
Het zadel wat ik zoek zou het liefst hieraan voldoen;
- liefst lichtgewicht zadel, iig niet zwaar
- een zadel wat veel stevigheid en comfort biedt, zodat ik bij wegspringen/ bokken ed niet snel val
- geschikt voor lange buitenritten
- veel comfort voor mijn paard
- het liefst ook met verwisselbare boom...maar dat zal vast lastig worden vrees ik.
Een zadelknop spreekt me ook wel aan, maar of het in praktijk fijn is...geen idee.

De Wintec stockzadels vind ik niet echt interessant. Zo'n stockzadel mag best wat apart zijn vind ik. Verder zie ik best veel stockzadels die gewoon bij alibaba.com wegkomen, die hoef ik niet....
Western vind ik al snel niet zo mooi qua verhoudingen, en die zijn in mijn idee vaak zwaarder en langer?

Weet iemand een dealer van goede Australische stockzadels/ westernzadels?
Ik woon in Noord Holland

Of hebben jullie suggesties voor een ander type zadel wat bij mijn wensen past?
Alvast veel dank!

Groetjes

Kimberley_

Re: Info gezocht over Australische stock- en Westernzadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 21:27

Mocht je openstaan voor boomloos dan misschien kijken naar een startrekk zadel? Aan je eigen wensen aan te passen.

Anno1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-21 22:03

Kimberley_ schreef:
Mocht je openstaan voor boomloos dan misschien kijken naar een startrekk zadel? Aan je eigen wensen aan te passen.

Wanneer ik zelf <60 kg zou wegen zou dit een overweging zijn, maar ik vind goede drukverdeling erg belangrijk omdat ik dus >60 weeg ;-)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 22:12

Een goed semi-boomloos zadel kan prima omgaan met een wat hoger gewicht. Maar dat zijn ook de duurdere, reken rond 1500 nieuw + 200 voor een pad.

Reguliere westernzadels zijn zwaarder, reken zo 15kg. Op maat gemaakt kan het lichter maar dan zit je zo op 2000 euro. Kan een goede keuze zijn als je het hebt natuurlijk!

Reken voor een gebruikte (als je de mazzel hebt dat je 1 vindt voor je niet-standaard western gebouwde paard) rond de 600-1200 euro. Op het westernforumdeel vind je zat topics over goede passers. Verwisselbare boom bestaat trouwens niet binnen de western.

Ik heb weinig kennis over stock zadels

Anno1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-21 20:37

troi schreef:
Een goed semi-boomloos zadel kan prima omgaan met een wat hoger gewicht. Maar dat zijn ook de duurdere, reken rond 1500 nieuw + 200 voor een pad.

Reguliere westernzadels zijn zwaarder, reken zo 15kg. Op maat gemaakt kan het lichter maar dan zit je zo op 2000 euro. Kan een goede keuze zijn als je het hebt natuurlijk!

Reken voor een gebruikte (als je de mazzel hebt dat je 1 vindt voor je niet-standaard western gebouwde paard) rond de 600-1200 euro. Op het westernforumdeel vind je zat topics over goede passers. Verwisselbare boom bestaat trouwens niet binnen de western.

Ik heb weinig kennis over stock zadels

Ja 2000€ is wel erg duur dan idd haha.
Mijn voorkeur ligt denk ik toch bij de stockzadels...
Hopelijk weet iemand daar wat meer over

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 20:45

Word toch passen allemaal denk ik. Niet elke boomloos zadel is geschrikt voor elk paard. Je hebt lichtere vesies. Ik heb bv een extra korte, extra lichte zadel van Red River. Super fijn zadel, niet al te zwaar met een gel zitting. Maar je moet er echt net tegenaan lopen. Op facebook heb je wel wat 2dehands western-pagina's, en daar staan op het moment ook een paar boomloze, korte, lichte zadels op. Zeker het kijken waard.

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 20:48

Ik had ooit informatie opgevraagd bij Ronald Kappelle van Zadelmakerij Kappelle. Ik had ergens goedkoop een stockzadel op de kop getikt maar had er ook 0 verstand van. Persoonlijk vindt ik stockzadels van geen meter rijden dus na 1 rijden ook weer verkocht.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 20:52

hiphorse schreef:
Ik had ooit informatie opgevraagd bij Ronald Kappelle van Zadelmakerij Kappelle. Ik had ergens goedkoop een stockzadel op de kop getikt maar had er ook 0 verstand van. Persoonlijk vindt ik stockzadels van geen meter rijden dus na 1 rijden ook weer verkocht.

Ik had dat met westernzadels, ze trekken mij elke keer weer in een stoelzit. Probleem heb ik ook met zadels van barefoot. Maar geluk was aan mijn zijde toen ik 'Henk' vond! Henk is mijn westernzadel. Heeft iemand ooit Henk in gekrast, vandaar de naam. Maar Henk laat mij in mijn waarde, en trekt mij niet in een stoelzit. Is het eerste westernzadel waar ik wel lekker in zit.. dus die gaat voor geen goud meer weg :P

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 07:21

Stockzadels zijn zeldzaam, 90% wat er in nederland op Mp etc staat is gewoon meuk, leuk ter decoratie.
Wintec maakt "goede" zadels, daarvan heb je ook meteen het Bates model(duurdere leren versie)
Daarmee heb je meteen het probleem dat je geen keuze hebt, geen passers hebt en je portomonee mag opentrekken.

Een goed zadel kost nieuw al gauw 1500+ euro

Waar je naar zou kunnen kijken nog:
Trekkingzadels
en in de endurance hoek (bijv. greendistance en goedhard hebben een aantal endurance zadels op hun site staan)
er is een ander merk, waarvan ik nu de naam niet weet, die ook érg mooie endurance/trekkingzadels maakt.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 07:55

Hmmm, en niet misschien toch een westernzadel ? Ik was mijn hele ruiterleven ( en dat is errrug lang) compleet anti. Mooi om te zien maar voor mij te log, te groot,te breed ,kon mijn zit niet vinden... tot 2 of 3 jaar geleden.
Toen kwam Arthur bij ons om het zadel van mijn man te controleren. "Toevallig" had hij een zadel voor mij en mijn Fries bij... en wat zal ik zeggen ? Perfect. Een ranchzadel.
Klein maar fijn, geen rompslomp, diepe zit, dicht bij het paard.
Ik zat en zit er zalig in.
Zadel beviel zo goed dat manlief zijn zadel ingeruild heeft voor dezelfde een maat groter.
Afbeelding

Heb even geen betere foto.
Hier had ik mijn zadel even op manliefs merrie gelegd ( voordat hij dezelfde kocht)

Anno1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-21 15:46

siskeh schreef:
Stockzadels zijn zeldzaam, 90% wat er in nederland op Mp etc staat is gewoon meuk, leuk ter decoratie.
Wintec maakt "goede" zadels, daarvan heb je ook meteen het Bates model(duurdere leren versie)
Daarmee heb je meteen het probleem dat je geen keuze hebt, geen passers hebt en je portomonee mag opentrekken.

Een goed zadel kost nieuw al gauw 1500+ euro

Waar je naar zou kunnen kijken nog:
Trekkingzadels
en in de endurance hoek (bijv. greendistance en goedhard hebben een aantal endurance zadels op hun site staan)
er is een ander merk, waarvan ik nu de naam niet weet, die ook érg mooie endurance/trekkingzadels maakt.

Ja dat het meeste goedkope meuk van Wish/ AliExpress is had ik gezien idd... Zal eens kijken ook naar die zadels die je noemt, thanks!

Anno1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-21 15:48

sasja0705 schreef:
Hmmm, en niet misschien toch een westernzadel ? Ik was mijn hele ruiterleven ( en dat is errrug lang) compleet anti. Mooi om te zien maar voor mij te log, te groot,te breed ,kon mijn zit niet vinden... tot 2 of 3 jaar geleden.
Toen kwam Arthur bij ons om het zadel van mijn man te controleren. "Toevallig" had hij een zadel voor mij en mijn Fries bij... en wat zal ik zeggen ? Perfect. Een ranchzadel.
Klein maar fijn, geen rompslomp, diepe zit, dicht bij het paard.
Ik zat en zit er zalig in.
Zadel beviel zo goed dat manlief zijn zadel ingeruild heeft voor dezelfde een maat groter.
[ [url=m/CER0ma.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heb even geen betere foto.
Hier had ik mijn zadel even op manliefs merrie gelegd ( voordat hij dezelfde kocht)

Dat is inderdaad een mooierd! En niet zo log/ groot! Weet je welk merk het is?

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 17:26

Ik heb dit weekend een gekocht van het mwrk Ortoflex. Een westernzadel. Slechts 63cm! Word opgeknapt en dan kijken of ik hem verkoop, of dat ik hem zelf ga gebruiken. Als je marktplaats goed in de gaten houd kom je genoeg tegen, soms voor echt een goeie prijs.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 17:46

Anno1978 schreef:

Is een Billy Cook , nr 2194

Weet niet of jij ver weg woont, maar als je n keer in de buurt van Garderen bent, kun je ze in "real life" zien :)

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 19:00

Heb je al eens gekeken naar de Freemax western zadels? Die hebben een verwisselbare fork en zijn dus aanpasbaar. (Semi)boomloos maar de looks en feel van een regulier westernzadel. Ook zijn ze niet zo zwaar, zeker de buffellederen variant niet. Zelf heb ik de cow, die is een paar kg zwaarder.

Ik heb een zeer korte en rondgeribte D pony met weinig schoft dus heb best een zoektocht gehad maar dit gaat super.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 19:14

Je zou eens bij deuber en partner kunnen kijken voor een fijn zittend zadel.
Stockzdels zijn doorgaans niet echt gebouwd voor brede paarden met korte ruggen en daarnaast, zoals eerder gezegd, niet veel verkrijgbaar. Dan zul je al iets moeten importeren of in duitsland kijken.
Er staat nu wel een stock te koop van de Horseman Outfitter, dat was destijds een van de betere maar zelf zweer ik bij Syd HIll.

Anno1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-21 18:26

sasja0705 schreef:
Anno1978 schreef:

Is een Billy Cook , nr 2194

Weet niet of jij ver weg woont, maar als je n keer in de buurt van Garderen bent, kun je ze in "real life" zien :)

Ah thanks wat aardig! Ik woon in Haarlem dus iets te veel uit de richting helaas. Maar nu kan ik iig even op merk en type kijken!

Anno1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-21 18:28

Leo schreef:
Heb je al eens gekeken naar de Freemax western zadels? Die hebben een verwisselbare fork en zijn dus aanpasbaar. (Semi)boomloos maar de looks en feel van een regulier westernzadel. Ook zijn ze niet zo zwaar, zeker de buffellederen variant niet. Zelf heb ik de cow, die is een paar kg zwaarder.

Ik heb een zeer korte en rondgeribte D pony met weinig schoft dus heb best een zoektocht gehad maar dit gaat super.

Ah dat klinkt idd dan ook als een goede optie! Thanks

Anno1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-21 18:29

Nou, zo heb ik aardig wat mooie suggesties om te gaan bekijken,
Helemaal fijn :-)

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 19:12

Als je toch eens in de buurt bent, van harte welkom.

De 2197 is bijna hetzelfde- alleen iets anders bewerkt.

Als je een heleboel Billy Cooks wilt bekijken, kan ik je
Horsesaddleshop aanbevelen- zitten weliswaar in Amerika maar heel veel plaatjes en beschrijvingen.
Chattten met hun medewerkers ( Josh) is ook heel fijn.

Verder uiteraard Billy Cook zelf . Sinds het overlijden van Billy Cook runt nu Jody Ramer die zaak en die is ook uitermate behulpzaam.

Ook al ga je geen zadel uit USA laten komen, Josh en Jody helpen je graag.