Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
troi schreef:Een goed semi-boomloos zadel kan prima omgaan met een wat hoger gewicht. Maar dat zijn ook de duurdere, reken rond 1500 nieuw + 200 voor een pad.
Reguliere westernzadels zijn zwaarder, reken zo 15kg. Op maat gemaakt kan het lichter maar dan zit je zo op 2000 euro. Kan een goede keuze zijn als je het hebt natuurlijk!
Reken voor een gebruikte (als je de mazzel hebt dat je 1 vindt voor je niet-standaard western gebouwde paard) rond de 600-1200 euro. Op het westernforumdeel vind je zat topics over goede passers. Verwisselbare boom bestaat trouwens niet binnen de western.
Ik heb weinig kennis over stock zadels
hiphorse schreef:Ik had ooit informatie opgevraagd bij Ronald Kappelle van Zadelmakerij Kappelle. Ik had ergens goedkoop een stockzadel op de kop getikt maar had er ook 0 verstand van. Persoonlijk vindt ik stockzadels van geen meter rijden dus na 1 rijden ook weer verkocht.
siskeh schreef:Stockzadels zijn zeldzaam, 90% wat er in nederland op Mp etc staat is gewoon meuk, leuk ter decoratie.
Wintec maakt "goede" zadels, daarvan heb je ook meteen het Bates model(duurdere leren versie)
Daarmee heb je meteen het probleem dat je geen keuze hebt, geen passers hebt en je portomonee mag opentrekken.
Een goed zadel kost nieuw al gauw 1500+ euro
Waar je naar zou kunnen kijken nog:
Trekkingzadels
en in de endurance hoek (bijv. greendistance en goedhard hebben een aantal endurance zadels op hun site staan)
er is een ander merk, waarvan ik nu de naam niet weet, die ook érg mooie endurance/trekkingzadels maakt.
sasja0705 schreef:Hmmm, en niet misschien toch een westernzadel ? Ik was mijn hele ruiterleven ( en dat is errrug lang) compleet anti. Mooi om te zien maar voor mij te log, te groot,te breed ,kon mijn zit niet vinden... tot 2 of 3 jaar geleden.
Toen kwam Arthur bij ons om het zadel van mijn man te controleren. "Toevallig" had hij een zadel voor mij en mijn Fries bij... en wat zal ik zeggen ? Perfect. Een ranchzadel.
Klein maar fijn, geen rompslomp, diepe zit, dicht bij het paard.
Ik zat en zit er zalig in.
Zadel beviel zo goed dat manlief zijn zadel ingeruild heeft voor dezelfde een maat groter.
[ [url=m/CER0ma.jpg]Afbeelding[/url] ]
Heb even geen betere foto.
Hier had ik mijn zadel even op manliefs merrie gelegd ( voordat hij dezelfde kocht)
sasja0705 schreef:Anno1978 schreef:Dat is inderdaad een mooierd! En niet zo log/ groot! Weet je welk merk het is?
Is een Billy Cook , nr 2194
Weet niet of jij ver weg woont, maar als je n keer in de buurt van Garderen bent, kun je ze in "real life" zien
Leo schreef:Heb je al eens gekeken naar de Freemax western zadels? Die hebben een verwisselbare fork en zijn dus aanpasbaar. (Semi)boomloos maar de looks en feel van een regulier westernzadel. Ook zijn ze niet zo zwaar, zeker de buffellederen variant niet. Zelf heb ik de cow, die is een paar kg zwaarder.
Ik heb een zeer korte en rondgeribte D pony met weinig schoft dus heb best een zoektocht gehad maar dit gaat super.