Springschoenen en weinig kennis daarover.....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daan13

Springschoenen en weinig kennis daarover.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-21 20:53

Mijn paard staat (tijdelijk?) op ijzers en de smid heeft er echt een mooi kunstwerk van gemaakt maar ze presteert het alsnog om wel eens een ijzer te verliezen.

De smid raadde springschoenen aan voor tijdens het longeren of rijden.

Zo gezegd en gedaan maar pff wat een keus in merken ,kleuren en maten.

Heb de eerste 2 paar al geruild :+

En heb nu de eskadron XL.

Wat is jullie mening?

Zit dit goed? Het is net alsof links hoger zit dan rechts.
Past dit?
Of moet ik weer terug naar de winkel?

Ik heb geen speciale voorkeur voor merk,wel een beetje voor kleur... :o
Bont is niet nodig aangezien we regelmatig in het water rijden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tuittuit

Re: Springschoenen en weinig kennis daarover.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 20:57

Dit is veelste klein, ze moeten echt over het ijzer vallen bij de hoefballen. Nu kan ze er alsnog op staan. Om rijpaard schoenen te vinden die hier geschikt voor zijn is nogal lastig. Ik kom uit de drafsport en wij deden ze dan achter schoenen aan en deze zijn van rubber dus nemen geen water op en zijn hartstikke licht, je moet alleen bij deze handig worden want er zit geen klittenband aan, het is elastische en je trekt ze over de hoef aan, eigenlijk heel makkelijk en schuren ook niet, heb geen foto meer denk, of moet even zoeken als je wilt.

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 21:02

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 21:02

Dit past niet idd.

Ik heb het opgegeven om voor mijn haf passende springschoenen te vinden.
Ik denk dat ik serieus al meer dan 10 modellen en sommige ook nog in verschillende maten heb geprobeerd, maar het past echt nooit.
Als ze breed genoeg zijn voor zijn Koot en om goed over de hoef heen te vallen, zijn ze meestal veel te hoog en drukken ze als hij zijn voet in het zand zet, tegen de onderkant van z'n kogel aan.
En als ze niet te hoog zijn, dan passen ze of niet om z'n koot of ze zijn veel te smal om over de hoef te vallen.

Ponylief is gelukkig sterker geworden en *zoekt ongeverfd hout* heeft al heel lang geen ijzer meer afgetrapt of krom getrapt.

Maar om de een of andere reden heeft mijn haf blijkbaar heel afwijkende voeten/benen, want ik heb dus echt nog niet een paar gevonden dat wel past.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 24-07-21 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-21 21:03

Veelste klein,damn dat klinkt wel heel overtuigend _O-

Dit is al XL. ...

Dat wordt maandag weer terug brengen.

Over de hoef aantrekken , klinkt voor mij niet zo aantrekkelijk.
Ik zal gaan zoeken om een xxl of zelfs nog iets groters?

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-21 21:06

@Marije, bedankt voor je positieve bijdrage _O- _O-
Ohjee dat is echt balen!

Ik heb dan nog het voordeel dat EJ dicht bij m'n werk zit dus ik kan zo ff ruilen.

Maar goed,iets wat wel past zou wel fijn zijn.

Bravo,ze is ong 1.65 hoog.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 21:07

Dit zit niet goed, ze vallen niet over het ijzer dus zo helpt het niks tegen het aftrappen. Daarnaast vind ik de pasvorm niet relaxed, ze lijken zichzelf omhoog te duwen en dan krijg je sowieso plekken in je kootholte.

Eens met BravoT( grappig 2 drafsportmensen tegelijk over hetzelfde onderwerp :+ ) . Des te minder poespas, des te beter de pasvorm voor het aftrappen van de ijzers. Al die rijpaardmerken staan te bol, waardoor ze vaak niet goed over het ijzer komen.

Simpel werkt dan het beste

Afbeelding

Afbeelding

Mijn mening is dus niet perse groter, maar een andere pasvorm :) . Deze maat groter gaat niet perse goed zitten :)

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 21:09

Afbeelding

Afbeelding

Deze trapte zijn ijzers in het land wel af met zijn rare capriolen dus kreeg ie die schoenen aan. Deze vallen er ruim omheen ook in de kootholte, vind die rij paarden schoenen eigenlijk niks, die schuren aardig snel vind ik, zijn altijd aan de krappe kant naar mijn mening :o

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-21 21:10

Blij met jullie kennis.

Man zei al 'ga maar lekker rijden in de spartelvijver met die roze springdingen'

Toch maar niet gedaan want ja,dan kan ik ze echt niet meer ruilen.

@Ruitje, zijn die zwarte dezelfde dingen als die van de eerste foto en van Bravo haar link?

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 21:12

ruitje schreef:
Dit zit niet goed, ze vallen niet over het ijzer dus zo helpt het niks tegen het aftrappen. Daarnaast vind ik de pasvorm niet relaxed, ze lijken zichzelf omhoog te duwen en dan krijg je sowieso plekken in je kootholte.

Eens met BravoT( grappig 2 drafsportmensen tegelijk over hetzelfde onderwerp :+ ) . Des te minder poespas, des te beter de pasvorm voor het aftrappen van de ijzers. Al die rijpaardmerken staan te bol, waardoor ze vaak niet goed over het ijzer komen.

Simpel werkt dan het beste

[ [url=m/gFa6se.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/tGy3pE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn mening is dus niet perse groter, maar een andere pasvorm :) . Deze maat groter gaat niet perse goed zitten :)

Haha inderdaad grappig, zoals de onderste foto horen ze inderdaad te zitten, dan heb je er iets aan :D

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 21:14

Daan13 schreef:
Blij met jullie kennis.

Man zei al 'ga maar lekker rijden in de spartelvijver met die roze springdingen'

Toch maar niet gedaan want ja,dan kan ik ze echt niet meer ruilen.

@Ruitje, zijn die zwarte dezelfde dingen als die van de eerste foto en van Bravo haar link?

Die ruitje heeft geplaats zijn voorschoenen, maar deze moet je net als die ik zij over de hoef aantrekken, zit dus geen klittenband aan. ( en ze zijn wat zwaarder in gewicht en ietsje zwaarder is stugger dus iets zwaarder om aan te doen )

In de drafsport gebruiken wij alleen maar schoenen die je eroverheen trekt want anders irriteren ze en dat willen wij echt niet hebben en als je het kent is het 2 sec werk, veel sneller dan klittenband *\o/* . Los dat klittenband vies wordt en dan niet meer plakt :(

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 21:18

Ik had vroeger neopreen springschoenen van Action in maat XL, maar die bestaan volgens mij niet meer. Het merk Action (van de gelpads) bestaat ook niet meer dacht ik.

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 21:22

Ik heb deze voor mijn paard. Zij is een verschrikkelijke sloper en deze blijven nu al redelijk lang heel tov de plastic variant of andere goedkopere. Ze heeft in de wei XL (iets groot) op en met rijden L. Is een kwpn van 168m ong. Le mieux ballistic. Ze draaien in principe niet, alleen als je ze wat losjes doet of als ze heel lomp bezig is.

https://www.ej.nl/paard/beenbescherming ... r4EALw_wcB

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-21 21:23

BravoT schreef:
Die ruitje heeft geplaats zijn voorschoenen, maar deze moet je net als die ik zij over de hoef aantrekken

Domme vraag misschien, maar ik moet voor toch springschoenen omdoen?

Zit er in die horze link die je plaatste, zoveel verschil tussen voor en achter schoenen?

Even gauw gegoogeld maar ik kan niet veel vinden zonder klittenband.

Deze dan wel,moet nog even kijken of die naar Nederland wil verzenden maar zouden jullie dan de xxlof de xl aanraden?
https://www.smartpakequine.com/pt/kl-se ... oots--6613

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 21:40

Eskadron valt van zichzelf ook erg klein.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 21:45

Degene die ruitje plaatste zijn echt het beste. Ja ze zijn irritant met aan en uit doen maar met deze heb ik nog nooit een paard gehad die zijn ijzer uit trok terwijl met de normale dat helaas nog wel constant gebeurde.

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 21:47

Daan13 schreef:
BravoT schreef:
Die ruitje heeft geplaats zijn voorschoenen, maar deze moet je net als die ik zij over de hoef aantrekken

Domme vraag misschien, maar ik moet voor toch springschoenen omdoen?

Zit er in die horze link die je plaatste, zoveel verschil tussen voor en achter schoenen?

Even gauw gegoogeld maar ik kan niet veel vinden zonder klittenband.

Deze dan wel,moet nog even kijken of die naar Nederland wil verzenden maar zouden jullie dan de xxlof de xl aanraden?
https://www.smartpakequine.com/pt/kl-se ... oots--6613

Die ik heb neergezet gebruiken we oorspronkelijk voor achter als ze zich raken net iets onder de kogel waar de achtergoumars net niet komt. Je kan ze ook gewoon voor omdoen. Maar om het begrijpelijk te houden hebben we een verschil in voor en achterschoenen. Dit betekent niet dat voorschoenen niet achter gedragen kunnen worden, maar voorschoenen gebruiken wij voor gewicht, dus deze heb je bijv in 50/100/140 grams, dit is als een paard te licht is en je ze een beetje extra gewicht mee wil geven en dit is dan alleen met snelrijden nodig of in de koers en wij werken het liefst met hele lichte ijzers. Dus aan het woord voor of achterschoen moet je niet zwaar tillen.

Maar voor ijzers aftrappen vind ik de achterschoenen vele malen fijner als voorschoenen, want deze vallen ruimen dan voorschoenen, die zwarte die ruitje heeft geplaats en waar jij de link van hebt zijn zwaarder en dikker en daardoor stugger en strakker met aantrekken, wat ik persoonlijk k*t dingen vind := en mijn vingers zeer van gaan doen.

De bovenste gele die ze heeft geplaats zijn nog zwaarder en dikker dan die zwarte en zijn 140 grams dacht ik en de achter schoenen die ik heb geplaats zijn 50 gram per stuk ( alle grammen zijn per 1 schoen trouwens ). Dus als je hiermee wilt rijden en je ze zwaarder maakt gaan ze meer heffen met de voorbenen.

Woon je in de omgeving epe toevallig, kan je wel paar laten voelen en omdoen, dan weet je de hoe of de wat :)*

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 22:02

Ik ben zelf fan van deze BR glitter.

Mijn paard staat 24/7 met deze springschoenen in de wei. Ze schuren niet door neopreen binnenkant. Die glitter buitenstof is behoorlijk stevig/sloopproof, het glitter gaat er wel snel af maar ik heb nog geen enkel paar onbruikbaar stuk gehad! En ze kosten bijna niks.
Mijn kwpner met redelijk grote voeten heeft maat L. Ze zijn precies lang genoeg tot over de ijzertakken, maar niet te hoog.

Ze zijn er trouwens ook in tig kleurtjes, als je ze makkelijk wilt terug vinden in het weiland :+
Laatst bijgewerkt door Dispar_Vulgo op 24-07-21 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-21 22:06

Wat zit er veel informatie achter joh, ontzettend interessant wel maar nooit bij nagedacht.

Heffen is niet nodig dus ik zal opletten voor weinig grammen.

Lief aanbod!

Epe is een eindje van ons af, anders waren we zeker ff langs gekomen.

Dispar,ga ik maandag ff naar kijken als ik deze roze ga ruilen.
We hadden vrijdag al meerdere op de toonbank liggen om te vergelijken maar die zat er niet bij tussen.
Laatst bijgewerkt door Daan13 op 24-07-21 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

eshz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 22:07

Voor Friezen is het lastig passende te vinden, wij hebben voor de Friezen Mr. Stockings springschoenen, die zijn van boven wat ruimer(of evt op maat gemaakt) zodat ze goed naar beneden zakken en niet knellen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 22:08

Ik ben bang dat die dravers schoenen bij mijn haflinger ook niet passen.
Het gewone simpele rubber model voor rijpaarden past nl bij die van mij ook niet.

Probleem is dat zijn hoef te wijd uit loopt voor eigenlijk alle springschoenen

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 22:22

Mag ik ook even vragen of ze passen? Moet idd ook springschoenen ivm ijzers maar weet niet of ze zo goed zitten…
Afbeelding
Afbeelding

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 22:35

Autumnn schreef:
Mag ik ook even vragen of ze passen? Moet idd ook springschoenen ivm ijzers maar weet niet of ze zo goed zitten…
[ [url=m/IKI9Qe.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/f6OLSs.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nee helaas te klein, de achterkant van de schoenen moet echt de grond raken, zoals bij de onderste foto van ruitje, anders kunnen ze alsnog op de takken van de ijzers staan en dan trappen ze ze alsnog af

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 22:35

Autumnn schreef:
[ [url=m/IKI9Qe.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/f6OLSs.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ze lijken me te klein. Maar het gaat vooral om de achterkant. Vallen de springschoenen daar volledig over de takken van de ijzers?
Evt kan je het klittenband nog iets losser doen

Zo heb ik ze zitten.
Afbeelding

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 23:02