Dit is denk ik een onderwerp wat vaak voorbij komt, maar wie kan mij helpen aan het perfecte bit.
Bij mijn paard loop ik bij een hoop dubbelgebroken, lees alle dubbelgebroken bitten, aan dat hij aan 1 kant een gescheurde mondhoek kan krijgen. En ja dat is ook rijtechnisch een dingetje maar soms als je er helemaal bijna niet aanzit, gaat die al kapot en een andere keer als je meer door vraagt blijft hij heel.
Nu ook al een bitfitter bij geweest en hij heeft dus al last van een soort chronisch extra rimpeltje, die dan tussen de lagen komt waardoor die dus sneller kapot kan. Ook jaren geleden een keer in de sloot beland en doordat hij zich vastgeketend liet vallen, kwam die er ook niet helemaal volgens het boekje eruit, waardoor toen zijn mond ook heel goed kapot was, dus er zit een ligt trauma'tje.
Ik rij dus, en weet dat daar mensen niet altijd even fan van zijn, met een correctiebit. Op dit bit is hij dus nog geen enkele keer kapot gegaan. Alleen is dit met rijden soms wel een lastig bit.
Ik denk dus dat door een dubbelgebroken bit, het velletje er wel eens tussen komt, waardoor die dan kapot gaat.
Ben nu bezig met enkel gebroken bitjes, alleen geen idee welke zal werken. Hij kan best sterk worden of hangerig op een bit,en dat is ook stukje activiteit, maar soms is dat heel lastig aan de voorkant.
Ik heb bijna alle mogelijke bitten al geprobeerd, myler, sprenger novo contact, d-trenzen, fäger en dergelijke, maar niks hiervan is tot nu toe de oplossing
Ik rij ook wel eens bitloos om überhaupt de mond een dagje te ontzien van een bit.
Wie heeft de gouden tip voor mij?