Dressuur of veelzijdig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CapeS

Dressuur of veelzijdig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-21 19:05

Hoi iedereen. Ik heb nu dus een jaartje een vzh kent en masters zadel en hij is erg fijn! Super zachte zadels, maar nu vraag ik me af of ik dit zadel zou verkopen en hetzelfde zadel in de dressuur variant te kopen? Ik rijd namelijk 2x in de bak dressuur en 1 a 2x buiten in een week, als ik een boomstam zie pak ik die altijd mee. Ook kan mijn paard flink hard rennen en dit vind hij ook gewoon leuk. Is een dressuurzadel dan wel geschikt?

Appeltje_1

Re: Dressuur of veelzijdig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 19:45

Wat vind je zelf fijner? Doe je ook wedstrijden?
Als niet zou ik het bij een vzh zadel houden.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 19:50

Ik heb altijd vzh gehad en nu overgestapt op dressuur. Ik hoop dat mijn paard er snel uitgroeid zodat ik weer terug kan := Ja, ik rij dressuur wedstrijden, maar dat doe ik liever dan dat ik met mijn dressuurzadel een sprongetje maak.

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-21 20:35

Appeltje_1 schreef:

Ik rijd geen wedstrijden, gewoon recreatief. Maar mijn lessen zijn wel dresuur.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 20:38

Het is heel persoonlijk.
Ik rij ook het liefste met vzh.

Vroeger reed ik M2 met een springzadel en toen pas een dressuurzadel gekocht.
Het Z in met een springzadel, samen met een hoedje toen nog, vond ik toch niet mooi. :+

Nu rij ik recreatief, springzadel vind ik te kort nu, dressuur te lang, dus vzh.
Heerlijk.

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-21 20:40

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-21 20:41

prugelpiet schreef:
Ik heb altijd vzh gehad en nu overgestapt op dressuur. Ik hoop dat mijn paard er snel uitgroeid zodat ik weer terug kan := Ja, ik rij dressuur wedstrijden, maar dat doe ik liever dan dat ik met mijn dressuurzadel een sprongetje maak.

Ahh, dus wel een duidelijke voorkeur naar vzh

Appeltje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 20:43

CapeS schreef:
Appeltje_1 schreef:

Ik rijd geen wedstrijden, gewoon recreatief. Maar mijn lessen zijn wel dresuur.

Ik zou vzh doen... aangezien je niet alleen dressuur doet. En dressuur kan makkelijk met een vzh zadel

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 21:10

Als dit zadel goed ligt en je zit er lekker in zou ik gewoon lekker dit zadel houden. Met een vzh zadel kun je ook prima dressuur rijden. Een boomstammetje springen is niet lekker met een dressuurzadel.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 22:32

Ik zou voor een dressuur gaan. Maar ik ben dan ook een dressuurruiter. Ik kan echt niet meer goed zitten in een vzh, als ik daarmee spring dan moet ik eerst een kwartier rondrijden voor ik een beetje chill zit. Mijn dressuurzadel zit echt als een huis.

Ik heb dan een vzh voor het springen maar pak ook met mijn dressuurzadel makkelijk een klein sprongetje mee voor de lol.

100x liever een dressuurzadel en daarmee een sprongetje dan een vzh met dressuur. :) Bovendien zit ik veel en veel steviger in een dressuur als hij er vandoor gaat dan op een vzh.

Heb overigens altijd gereden met vzh, tot ik een dressuurzadel kreeg. Nooit meer zonder!

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-21 23:23

Amado7 schreef:
Ik zou voor een dressuur gaan. Maar ik ben dan ook een dressuurruiter. Ik kan echt niet meer goed zitten in een vzh, als ik daarmee spring dan moet ik eerst een kwartier rondrijden voor ik een beetje chill zit. Mijn dressuurzadel zit echt als een huis.

Ik heb dan een vzh voor het springen maar pak ook met mijn dressuurzadel makkelijk een klein sprongetje mee voor de lol.

100x liever een dressuurzadel en daarmee een sprongetje dan een vzh met dressuur. :) Bovendien zit ik veel en veel steviger in een dressuur als hij er vandoor gaat dan op een vzh.

Heb overigens altijd gereden met vzh, tot ik een dressuurzadel kreeg. Nooit meer zonder!

Zou ik mogen vragen welk zadel je hebt? Ik was dus aan het kijken naar een surface block of een movable block

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 23:30

Maar net waar je eigen voorkeur ligt. Ik heb een dressuurzadel en rij voornamelijk buitenritten zo'n 3 tot 4 keer in de week. Ik zou absoluut niet naar een vzh zadel willen. Maar ik heb ook een fries en heb sowieso het idee dat bij friezen een dressuurzadel ook beter ligt dan vzh.
Klein sprongetje is ook niet zo'n probleem voor mij.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 23:48

Ik heb een fijn dressuurzadel van een goed merk. Zit prima, dressuur gaat natuurlijk goed, maar ook urenlange buitenritten zonder een greintje stijfheid. Klein sprongetje over een boomstammetje geen probleem, houding is daar toch niet zo belangrijk.

Maar voor springen en cross is dat zadel echt drama. Zelfs 50 cm hindernisjes ben ik niet op mee. Door de positie van de beugelophanging maar ook door de diepe zit die me als het ware terug uit het zadel katapulteert.

Daarom hebben wij naast ons dressuurzadel ook een (goedkoper) springzadel, een thorrowgood. Echter zit dit toch wel een stuk minder fijn voor lange ritten, volgende keer toch maar voor het dure leer gaan.

Een vzh hebben we ook een tijdje gehad, een wintec. Die zat wel best en konden we alles mee, maar qua dressuur was mijn houding daar toch minder mooi in.

Dus het hangt af van wat jij belangrijk vindt :)

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-21 00:01

Bedankt voor het advies! Het is zo'n moeilijke keuze xD Ik heb namelijk wel al vaker paarden gereden met vzh richting dressuur maar ik denk nooit echt een flink dressuurzadel. Of niet recent tenminste, maar volgens mij ligt het vooral aan het zadel en aan hoe het paard beweegt, ofja dit heb ik eruit gehaald. Jammer dat je niet gewoon een maandje een zadel kan testen ofzo

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 00:28

Hier eigenlijk het liefste vzh en dan zo plat mogelijke zit.
Wat bij mij echter wel meespeelt is dat ik te korte pootjes heb voor de meeste dressuurzadels, sommige kwam ik net maar vaker niet onder het zweetblad uit met mijn voet. En de diepe zit kan ik niks mee. Blokkeert mijn lichaam alleen maar meer van.
Nou heb ik wel het voordeel dat zeker mijn huidige paard zit als een heerlijke relaxfauteuil zelfs als ze niet optimaal haar rug gebruikt. Zelfs de meest onervaren ruiter kan zo op haar wegdraven zonder te bonken met doorzitten.