Misschien wil een van jullie wel even meedenken.
Ik heb mijn merrie nu ondertussen twee jaar, en we zijn begonnen met bit, toen even zonder, weer terug naar met bit ivm een gevaarlijk koppig moment met een andere ruiter, en nu sinds een paar keer weer zonder bit.
Waarom twijfel ik toch? Omdat mijn pony, vooral op de terugweg, graag meermaals en heel diep gaapt, echt dat je denkt goh dat die kaak zo groot kan

Ik rijd liever zonder bit omdat mij dit fijner lijkt voor mijn pony. Heel soms verschiet ze van iets, en ik voel me dan zo banketstaaf als ik per ongeluk in haar mond zit omdat ik in schrik verstijf.
Ze luistert even goed met en zonder bit, maar zonder moet ik soms ietsje langer doorpakken en is ze moeilijker bij gras weg te trekken. Ze pakt het bit graag en vrijwillig aan tijdens het opzadelen, dit heb ik haar niet als trucje geleerd maar is ze uit zichzelf gaan doen. Toen ze pas bij mij kwam moest ik echt met een vinger haar kaak open duwen.
Dus nu twijfel ik, toch wel met bit, dan maar soms per ongeluk in haar mond trekken, of niet, en ze kan tijdens het rijden niet zo groot gapen...