Ik heb namelijk zo'n 3 weken geleden een nieuw Kent & Masters zadel gekocht. Ik was helemaal blij dat een ruitersportzaak in de buurt nog precies het model en de inch maat had liggen die ik nodig had, want tweedehands was het onvindbaar en de levertijd is momenteel enorm lang bij Kent & Masters. De zadelpasser van de winkel vertelde me dat alle nieuwe leren zadels (dus niet enkel die van Kent & Masters) tegenwoordig anders zijn geverfd en je daarom erg voorzichtig moet zijn met onderhoudsproducten. Zo mag je geen glycerine (zit in vrijwel alle soorten zadelzeep) meer gebruiken omdat je daarmee de kleur van het leer afhaalt.
Verder vertelde ze ook dat ik bij Kent & Masters ook geen oliën mag gebruiken en we hebben samen al mijn producten doorlopen en een selectie gemaakt van wat ik wel en niet mag gebruiken. Ik heb me hier uiteraard netjes aan gehouden en ben sowieso heel zuinig op mijn spullen.
Maar al na 3 keer rijden zag ik dat het zweetblad zowel op de boven- als onderkant al best was beschadigd. En als ik met een vochtige doek over het zweetblad (vooral de onderkant) ging, werd de doek helemaal zwart. Ik heb contact opgenomen met de winkel, foto's gestuurd en ik mocht langskomen. In de winkel vonden ze het zadel er ook niet goed uitzien en hadden ze het idee dat het een fabricagefout was. Wel benadrukten ze nog een keer dat de nieuwe zadels echt niet te vergelijken zijn met de oude zadels (ik had al een Kent & Masters, maar had een 17 inch nodig ipv 17,5) en dus ook sneller gebruikerssporen zullen vertonen.
Maar dat dit zadel niet goed was was wel duidelijk en gelukkig hadden ze net weer zo'n zelfde zadel binnengekregen en kon ik hem omruilen.
Nu zijn we bijna een week verder en heb ik vandaag voor de 4e keer gereden. En je raadt het al.. Het zadel ziet er wederom echt alweer gehavend uit..

Ik zal morgen even foto's plaatsen van het zadel en neem dinsdag ook weer contact op met de winkel (ze zijn morgen dicht). Maar ergens ben ik bang dat ik te horen krijg van ze dat dit toch echt "hoort". Maar ik heb toch echt het gevoel dat je niet zo snel of überhaupt zulke afdrukken in leer mag zien..
Sorry voor het lange verhaal, maar ik ben dus echt heel benieuwd naar jullie ervaringen!