germie schreef:De beugels zijn geen probleem bij western. Maar ik ben al wel eens op de knop gebokt. De knop helpt bij mij niet als houvast, want ik pak hem niet vast als er gebokt wordt. Dat op de knop landen is best pijnlijk. Dus als je dat overkomt, dan kun je zeggen dat het zadel gevaarlijk is.
Maar aan de andere kant, ik merk geen verschil in waar ik steviger in zit. Engels of western maakt bij mij niet uit.
Maar als ik een paard inrij, dan pak ik wel een Engels zadel. Dat stapt net wat makkelijker op vind ik en is wat lichter met de eerste keren zadelen. Een paard wat de singel niet fijn vindt is overigens weer iets makkelijker te zadelen met een westernzadel, als ze dan eens meppen naar de singel en je laat de riem los valt de boel niet meteen op de grond.
Maar met de eerste keren opstappen heb ik liever een simpel Engels zadeltje. ZE hangen ook wat fijner als je met je borst over het zadel ligt.
Als je gaat inrijden, heeft een paard allang aan het gewicht kunnen wennen. Eerst een pad, dan een ouder zadeltje en dan wat hangen. Sommigen gebruiken een dummy, is maar net wat iemands methode is en hoe snel het moet......
Ik hang en ga zitten zonder zadel.
Meeste western trainers zullen ook geen engelse zadels in huis hebben en zoals eerste keren longeren met een western zadel is het ook anders omdat de fenders anders zijn. Je gaat bij een engels zadel niet de beugels alle kanten op laten gaan.
Bij bokken of steigeren, maar ook een flinke race partij nooit de knop van dichtbij gezien. Je moet op je kont zitten en mee gaan in de beweging.
sevke schreef:rina schreef:Er bestaan idd al veel langer veiligheidsbeugels voor westernzadels.
En ik heb het nog niet meegemaakt dat bij een val (of even dom afstappen dat de jas of trui/shirt blijft hangen aan de knop daar niet iets krak zei :+

En wat Vriendelijk al schrijft, leren zolen onder de schoenen zorgen ook dat je minder snel blijft hangen.
Ik wel. Twee keer zelfs. En beide keren een dame die met haar BH (!!!) aan de knop vastraakte bij een val. De ene is er niet zo goed vanaf gekomen. Ze is een heel eind meegesleurd, het paard heeft haar meerdere keren geraakt. Ze had een dubbele open beenbreuk en is nooit meer op een paard gestapt.
De andere raakte ook met haar BH vast. Het paard begon van schrik keihard te spinnen, en zo is ze er dan af gekatapulteerd. Ook wat breuken en kneuzingen.
Die krengen gaan dus echt niet kapot! En nederige ondergetekende rijdt sindsdien altijd met een sporttopje

Jeetje, dat meen je? Ik vind het vreselijk naar hoor, maar hoe dan? Je hebt meestal toch nog kleding over je bh? En je bh zit ook vrij hoog?
Ik heb het 1x in een rotsituatie dus met een jas gehad, maar was dan wel de onderkant tussen 2 knopen. Was een jeans jack met knopen.
En eigenlijk was het echt mijn eigen fout of ik had het misschien kunnen voorkomen.
candalisa schreef:Ik ben ook na een val blijven hangen aan de knop en ruim 40 meter meegesleurd gelukkig ben ik niet zo van strak aansingelen en zakte mijn zadel naar onder waardoor ik los kwam … ik ervaar soms het strakker in de zadel zitten als nadeel want als het snel van een paard af wil is dat niet zo makkelijk aa bij een engels zadel dus het heeft 2 kanten
Jeetje, dan heb je echt mazzel gehad, 40m is gewoon de hele bak door zeg maar.
Toen ik die ene keer langs de weg vast zat, heb ik gelukkig de singel los kunnen krijgen en met zadel en al eraf gegaan. Maar ik singel ook niet strak aan, dus ging gelukkig vrij makkelijk.
Ik ervaar een western zadel niet als strakker zitten. Zelf ben ik nog nooit gelanceerd, maar wel met paard en al gevallen. Maar ik heb wel andere dingen waardoor ik me wel of niet veilig voel. Ik had altijd ariat stalschoenen, maar vond die bijv te stroef.
Ik rij dus altijd met mijn laarzen, zelfs als het kort is. Ik heb altijd mijn eigen beugels. Dat is met leren voetbed en die zijn nieuw echt even vreselijk.
Maar samen vallen is ook heel naar.
Mijn man is wel 2x flink hard eraf gegaan en liet zich dan ook wel eraf vallen. Maar vorig jaar is hij nog op de meeste idiote manier, in slow motion van mijn best hele brave ruin gevallen............Ik zag het gebeuren en ging best soepel, maar errrrrrrrrrggggggggg langzaam.
Deze keer konden we gelukkig lachen, maar ik was vooral verbaasd.