Hoi hoi, ik ben nieuw op bokt had een vraagje.. Ik zag dat mijn pony donkere plekken had op haar rug. Geen witte haren of door de war liggende haren. Zijn dit zadeldruk plekken en moet ik op zoek naar een nieuw zadel of is dit gwn een plek wat sneller uithaart?
Zadeldrukplekken zijn normaal gezien altijd wit omdat je de haarcellen zodanig beschadigt dat deze geen pigment meer kunnen aanmaken. Je zadel eens laten controleren is echter altijd een goed idee
Had je pony altijd al donkere plekken? Of merk je deze alleen op na het rijden? ‘T kan zijn dat je pony donkerdere en lichtere plakken vormt bij de overgang naar zomervacht (ik denk dan aan appeltjes of een manifestatie van sooty). Maar als je het alleen na het rijden ziet, kan het zijn dat de haren hier donkerder lijken omdat ze daar het meest bezweet of platgedrukt zijn.
Diervriend
Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-21 20:10
Ik zag het eigenlijk vandaag voor het eerst, heb het nooit eerder bij haar gezien. Had nu niet gereden dus is niet van het zweten denk ik. Kan het zijn dat dit het begin is en de witte haren dan uiteindelijk zouden komen als ik met dit zadel door zou rijden?
Poekkie
Geplaatst: 14-05-21 20:29
Welke kleur heeft je pony?
Ik ken eigelijk geen paarden waarbij de plekken eerst donker werden en dan pas wit omdat drukplekken gaat om pigmentverlies en donkere plekken zou zeggen dat er juist extra pigment is aangemaakt?
Maar op schimmels is het wel bekend/veelvoorkomend dat er na een wondje haar teruggroeit in de oorspronkelijke geboortekleur. Heb er zo hier eentje staan die wit is met allemaal rosse strepen in die maantjes-vorm van bijt/stamp wondes uit vroegere tijden. Dat zou eventueel ook kunnen.
Diervriend
Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-21 20:31
Het is een vosje, heb geprobeerd foto in te voegen maar is me nog niet gelukt. Zal het nog eens proberen.
Diervriend
Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-21 20:31
Haha gelukt
Poekkie
Geplaatst: 14-05-21 20:35
Aaah die donkere plekken zitten echt onder de kussens van het zadel?
Drukplekken zijn meestal op de schoft of langsheen het gehele dragende gedeelte van het zadel (je ziet ze zelfs ook op je foto helaas). Onder de kussens gok ik op verkleuringen door zweet icm druk/dekje. Lijkt me niet dat hier drukplekken van gaan komen. Al zou je misschien best wel eens je zadel laten nakijken. Het stuitert niet steeds of je zit niet op de lepel? Zadel kan iets te lang zijn ook als die vlekken onder de kussens verschijnen tot zo ver op de rug, maar dat durf ik van een foto niet hard te maken.
Diervriend
Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-21 20:38
Zadel nalaten kijken ga ik zeker even doen. Dat witte vlekje had ze altijd al, dus dat is gelukkig niet van het zadel. Heb niet het idee dat ik op de lepel zit maar kan het mis hebben.
ellepel
Geplaatst: 14-05-21 20:40
kan zijn dat het er toch beweging in je zadel zit en daardoor de haren op die plek dan wel afbreken. zou dan eigenlijk eerst zeker willen weten of het echt wel goed past.
Diervriend
Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-21 20:43
Ja daar dacht ik ook aan maar de haren zijn eigenlijk gwn glad en zacht alleen de langere lichte oude winterharen ontbreken.
Ik vind het er juist uitzien alsof dat de enige plekken zijn waar de pony al in de zomervacht zit. De rest lijkt nog winterhaar, van die lange varkensharen.
Diervriend
Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-21 20:51
beegee schreef:
Ik vind het er juist uitzien alsof dat de enige plekken zijn waar de pony al in de zomervacht zit. De rest lijkt nog winterhaar, van die lange varkensharen.
Ja prc dat bedoel ik, is dit erg? Want het is wel op de plek van het zadel..
Misschien dat daar door de wrijving van het zadel en het dekje de haren al afgebroken/uitgevallen zijn. Geen idee hoor, maar ik zou niet weten wat het anders moet zijn.
Bedankt voor jullie hulp iniedergeval, ik ga er even een zadelmaker naar laten kijken. Kom er miss later even op terug in het geval ik er iemand anders mee kan helpen.