Trust inno sense flex geschikt voor onze pony?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koekie73

Trust inno sense flex geschikt voor onze pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-21 15:10

Zo'n flexi ongebroken bit van bijv. Trust; is dat vooral geschikt voor paarden die nog moeten wennen aan het bit?

Wij zijn nog een beetje aan het zoeken naar een fijn bit voor onze 2e pony. Hij is een jaar onder het zadel, nu 2 maanden bij ons. Mijn dochter rijdt hem nu met een enkelgebreken watertrens van Trust.
Hij is flink voorwaarts maar wordt niet sterk. Wat mij opvalt is dat hij enorm onrustig gaat kauwen zodra het bit ingaat (dus ook voordat ze gaan rijden) Meer dan gemiddeld kauwen dus.
Hij lijkt een gevoelig mondje te hebben en reageert snel onrustig op dit bit. Lijkt te schudden om er onderuit te komen. Hij doet ook veel zijn mond open.

Dus willen we kijken naar een ander bit; zou dat flexi bit geschikt zijn?

Mijn dochter rijdt op L dressuur niveau en B springen en heeft zelf ook nog een hoop te leren natuurlijk.

Ik twijfel nu of we dat flexi ongebroken bit gaan proberen of een gewoon ongebroken bustrensje.
Jullie ervaringen en/of tips?

(ik weet helaas niet op welk bit hij ingereden is)

goldyc

Re: Trust inno sense flex geschikt voor onze pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 15:15

Ik heb mijn paardje (1m50 schoft) ingereden met een nathe ongebroken watertrens. Trust was toen nog niet zo'n ding, maar het nadeel van trust vind ik dat ze erg dik zijn. Nathe is zeer flexibel en vrij dun, dat vond ik voor mijn paardje met een fijn hoofdje wel zo fijn. Nu loopt ze op een enkel gebroken sprenger turnado sensogan trens. Ik heb hiervoor een bitfitter laten komen, omdat mijn paard vrij kieskeurig is (als ze het niet moet, dan spuwt ze het uit), en ik geen zin had om enkele tientallen bitjes uit te testen voor ik het juiste had ;) .

Zowel de trust als nathe kunnen ze wel stuk kauwen, als je paard heel veel kauwt, heb je kans dat je na enkele maanden een nieuw bit moet aanschaffen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 15:17

Ik heb geen ervaring met trust maar ik weiger ook zulke bedragen uit te geven aan een bit.
Bij pony's is een bit al snel te dik, ook de ponymaat trensjes.
Ik rij mijn merrie(quarterhorse van 144) afwisselend op een ongebroken stang met tongrolletje of een ongebroken myler met tongrolletje. De myler heb ik in de prijsgunstige billy allen uitvoering met d ringen.
Een ongebroken watertrens is vaak niet prettig ivm losse ringen.
Ik zou eens kijken naar een ongebroken d trens die echt vrij dun is, binnen de western zijn die er wel en anders een onderlegtrens. Maakt vaak een wereld van verschil

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-21 15:27

@goldyc ik twijfel zo over het flexibele bit omdat ik een aantal keer heb gehoord dat dat fijn is voor het inrijden maar dat je daarna beter over kunt stappen naar een ander bit. Dat het vooral bedoeld is voor het eerste contact met een bit. Onze pony wordt natuurlijk al een jaar gereden.

@wildgirl is het dan niet zo, als je voor een dunner bit kiest (of een onderlegtrens) dat dat juist scherper is?
Ik heb de ongebroken bustrens van Harry's Horse in mijn handen gehad maar die vond ik inderdaad best dik ogen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 15:33

Mijn tip voordat je 5 bitten verder bent en het eigenlijk nog niets is, haal er een bitfitter bij.

Voor een jong paard zou ik overigens eerder denken aan dubbel gebroken trens dan ongebroken en dan een ergonomisch gevormd bit. De meeste paarden lopen hier heel fijn op.

Paarden en ook zeker pony’s hebben tegenwoordig niet zoveel ruimte in de mond voor dikke bitten. Een dunner bit is dan een stuk fijner voor ze.

Maar omdat er zoveel opties zijn kan een bitfitter je al een eind op weg helpen. Of je kan de bitten van stalgenootjes uitproberen. Met een keertje rijden weet je wel of het wel of niet iets is, meestal met 10 minuten wel, zeker als ze het echt niet fijn vinden.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 15:45

ingvdh schreef:
Mijn tip voordat je 5 bitten verder bent en het eigenlijk nog niets is, haal er een bitfitter bij.

Voor een jong paard zou ik overigens eerder denken aan dubbel gebroken trens dan ongebroken en dan een ergonomisch gevormd bit.
De meeste paarden lopen hier heel fijn op.

Paarden en ook zeker pony’s hebben tegenwoordig niet zoveel ruimte in de mond voor dikke bitten. Een dunner bit is dan een stuk fijner voor ze.

Maar omdat er zoveel opties zijn kan een bitfitter je al een eind op weg helpen. Of je kan de bitten van stalgenootjes uitproberen. Met een keertje rijden weet je wel of het wel of niet iets is, meestal met 10 minuten wel, zeker als ze het echt niet fijn vinden.

Kun je mij uitleggen waarom? Ik ervaar eigenlijk bij alle paarden, jong en ouder, dat ongebroken het fijnste is.
Het ligt rustig,stabiel,geeft geen prikkels.

@ts, dat een dun bit scherper zou zijn ligt aan de hand van de ruiter.
Als ik mijn merrie met dezelfde druk op een dikke trens of stang rij krijg ik een paard wat haar rug wegdrukt en gaat lopen kloten met haar hoofd.
Een dun bit is vaak veel comfortabeler.
Idem voor een flexibel bit, geeft vaak teveel ruis. Enige uitzondering hierop is het voest leren bitje. Daar zie ik ook veel paarden fijn op lopen echter binnen mijn training niet geschikt helaas.

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 19:47

Ik heb de Sprenger Duo bustrens en mijn paard loopt hier echt super op! Hij is ontzettend gevoelig en erg duidelijk in wat hij wel en niet fijn vindt en dit bit vindt hij duidelijk prettig :)
De Sprenger Duo is vergelijkbaar met de Trust Inno Sense, maar een stuk dunner en ik vind het ook veel fijner materiaal.
Laatst bijgewerkt door Figo88 op 08-05-21 20:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 19:54

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 20:01

Koekie73

Re: Trust inno sense flex geschikt voor onze pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-21 20:20

@Figo88 ik zie dat de sprenger duo ook maar 16mm is, dat vind ik wel een hele goede optie. Ik ga eens kijken waar ik deze evt kan uitproberen. Dank voor de tip.

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 20:25

Koekie73 schreef:
@Figo88 ik zie dat de sprenger duo ook maar 16mm is, dat vind ik wel een hele goede optie. Ik ga eens kijken waar ik deze evt kan uitproberen. Dank voor de tip.

Graag gedaan! Ik hoop dat jullie er net zo blij mee zijn als wij :j
En misschien heb je het al gezien, maar de Duo is er in zowel een watertrens, bustrens als D-trens. Maar ik vind een bustrens zelf het fijnste.
En bij Hypostore is hij geloof ik het goedkoopste.