Zadel rund- of (deels) kalfsleer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annet73

Zadel rund- of (deels) kalfsleer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-21 00:13

Ik blijf maar twijfelen...kan het tenslotte maar één keer goed doen.
Willen we ons nieuwe zadel in rundleer of kalfsleer?

Ik neig naar geheel rundleer omdat dit, zoals ik lees, langer mee gaat. Maar als kalfsleer echt zoveel zachter is twijfel ik of dit niet veel fijner is voor de zitting en evt. kniewrongen?

Willen jullie ons helpen de juiste afweging te maken?!

Duran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 06:53

Ik heb eens gelezen dat rundleer net zo zacht wordt (op de zitting) maar dat dat alleen langer de tijd nodig heeft.

Geen idee of dat echt zo is?
Laatst bijgewerkt door Duran123 op 03-05-21 07:16, in het totaal 1 keer bewerkt

just_kiki

Re: Zadel rund- of (deels) kalfsleer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 07:09

Ik zou voor rundleer gaan, denk toch dat je zadel dan langer mee gaat. En evt iets meer tegen een klein stootje kan (denk aan perongeluk ergens tegen aan komen)

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 07:22

Ik heb 1 zadel volledig kalf, 1 zadel volledig rund en 1 zadel rund op zweetbladen en de rest kalf. Die laatste is mijn favoriet. Toch de zachtheid van het kalfsleer, maar de stevigheid van rundsleer.
Volledig kalf mag je niet doen, kwamen bij mij binnen 3 jaar al scheuren in het leer door wrijving van mijn laars. Is een nieuw stukje leer op gezet om dat op te lossen...

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-21 07:28

Ik twijfel met name of ik kalfsleder op de zitting en kniewrongen zal bestellen.
Zweetblad wordt sowieso rund.

Lees er zoveel verschillende verhalen over, met name over het snellere slijten, zeker in combinatie met siliconen rijbroeken (en die heb ik voornamelijk) dat het me gewoonweg niet lukt een keuze te maken,
Ben zo bang dat ik spijt krijg omdat ik de verkeerde keuze heb gemaakt....

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 07:34

Annet73 schreef:
Ik twijfel met name of ik kalfsleder op de zitting en kniewrongen zal bestellen.
Zweetblad wordt sowieso rund.

Lees er zoveel verschillende verhalen over, met name over het snellere slijten, zeker in combinatie met siliconen rijbroeken (en die heb ik voornamelijk) dat het me gewoonweg niet lukt een keuze te maken,
Ben zo bang dat ik spijt krijg omdat ik de verkeerde keuze heb gemaakt....

Ik heb inderdaad ook kalf op zitting en kniewrong. Ik rijd af en toe met siliconen op de knie, maar verder zonder siliconen dus daar kan ik je helaas niet mee helpen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 07:56

Ik heb ooit een zadel gehad van geheel kalfsleer, dat zag er binnen een jaar uit alsof 'ie bij het grofvuil kon. Zou nooit meer kalfsleer nemen, ook niet op de zitting en kniewrong, juist omdat dat ook plekken zijn die aan slijtage onderhevig zijn.

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-21 08:01

Is een zitting van kalfsleer echt zoveel zachter?

Ik heb nu eenzelfde leenzadel met kalfsleder zitting, deze zit heerlijk zacht. Daarom ben ik geneigd hier ook voor te kiezen omdat ik bang ben dat het anders dalijk heel anders aanvoelt.

Pony deel ik samen met mijn dochter, zij rijdt er het meeste op.
Jongste dochter (nog beginnend ruiter) krijgt er zo nu en dan ook les op. Zadel wordt best intensief gebruikt.

Duran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 08:54

Annet73 schreef:

Ik heb nu eenzelfde leenzadel met kalfsleder zitting, deze zit heerlijk zacht. Daarom ben ik geneigd hier ook voor te kiezen omdat ik bang ben dat het anders dalijk heel anders aanvoelt.

Jongste dochter (nog beginnend ruiter) krijgt er zo nu en dan ook les op. Zadel wordt best intensief gebruikt.

Daar ben ik ook benieuwd naar.
Ik zit met ongeveer hetzelfde dilemma.

leest mee

eventueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 09:09

Mijn dochter heeft nu 5 jaar een springzadel met kalfsleren zitting en kniestukken. Ze rijdt bijna dagelijks met rijbroeken met siliconen en het zadel ziet er nog keurig uit!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 09:12

Maar wordt de zachtheid alleen bepaald door de zitting?
Ik kan me voorstellen dat ook de vulling uitmaakt.

Ik heb altijd rundleer overigens. Ook een kwestie van geld, ik koop degelijke zadels die goed op mijn paarden liggen, lang meegaan en aangepast kunnen worden (met schapenwol dus).
Als ik rijk was kocht ik vast een zadel van kalfsleer (er bij).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 09:13

In mijn ervaring wordt rund net zo zacht als kalf, het duurt alleen wat langer. Rund is duurzamer en steviger, helemaal bij intensief gebruik en het gebrek aan een geldboom. Ik heb nu (weer) een rundleer zadel en ik wil niet anders meer. Tussen rund en rund zit ook verschil, e.e.a. is ook afhankelijk van het merk zadel dat je kiest qua zachtheid van het zitvlak, dat heeft ook veel te maken met de vulling :).

Duran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 10:19

Het zou mij vooral te doen zijn om de zachtheid van het leer.

Als een runder leren zitting met de tijd net zo zacht wordt kies ik daar voor.
Prijstechnisch veel aantrekkelijker

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 11:33

Volgens mij maakt het vooral uit wat er onder het leer zit, kwa comfort voor de billen.
Ik zou, zeker wanneer het zadel intensief gebruikt wordt en de gebruikers full seat grip rijbroeken dragen, niet voor kalfsleer gaan.

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-21 13:13

Duran123 schreef:
Het zou mij vooral te doen zijn om de zachtheid van het leer.

Als een runder leren zitting met de tijd net zo zacht wordt kies ik daar voor.
Prijstechnisch veel aantrekkelijker

Dat is bij ons dus precies zo

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 17:08

Voor je zit comfort is kalfsleder fijner. Dat blijft ook prima mooi als je een onafhankelijke zit hebt.
Rundleer is wat gladder en harder. Als je zelf graag met siliconen rijbroeken rijdt dan heb je geen last van het gladdere leer.
In dat geval is een rundleren zadel wel duurzamer en goedkoper.

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-21 19:06

Annet73 schreef:

Nou ja, intensief....qua aantal uren per week valt het wel mee. Maar meer dat er best wat schuivende billetjes op zitten. Ik rijd met name recreatief, voornamelijk stapritjes buiten. Dochter zelf heeft een stabiele, onafhankelijke zit en jongste dochter krijgt sinds een paar maanden les op hem.