Welke hoefschoenen zijn fijn?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

Welke hoefschoenen zijn fijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-21 07:56

Hallo Bokkers,

Mijn oudere pony heeft nooit op ijzers gestaan en dit wil ik het liefst zo houden.

Nu begint hij op ongelijke ondergrond ( berm met wat steentjes) gevoelig te lopen. Als we op buitenrit gaan 1 / 2 x er week dan moet ik regelmatig in de berm rijden of kom ik een stuk pad tegen met steentjes.

Ik wil daarom hoefschoenen aanschaffen voor hem. Maar welke? Als je kijkt op epplejeck dan kom je er tegen van €100 - €200 euro. Verder op internet kom ik er ook tegen van €50 euro. Welke hebben jullie en raden jullie aan?

Groetjes Yenni

Onali

Re: Welke hoefschoenen zijn fijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 08:09

Je moet schoenen hebben die passen.
Kijk even in het verzamel hoefschoenentopic.

Daar staat veel informatie.

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 08:09

Wij hadden ze destijds van Smit uit Rijssen, die waren heel fijn.

Freekfuchs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 08:11

Ik heb voor die van mij de cavallo simple. Ik vind het erg fijne schoenen en makkelijk aan te doen. Ik heb wel een koudbloed dus misschien dat ze voor een andere pony wat lomp zijn?

Het is verstandig om eerst de hoeven van je pony op te meten (staat op de site van hoofwear wel hoe je dat op de juiste manier doet) en aan de hand daarvan te gaan kijken naar schoenen die bij de afmetingen van de hoef passen

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 08:13

Ik kan zeker een passervice aanraden bijv via hoofwear of equischoen! Ik heb flexboots, maar we hebben zeker 10 modellen gepast wat mijn paard niet lekker vond zitten en waar hij niet mee wilde lopen.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 08:13

Mijn paard heeft een paar jaar op hoefschoenen gelopen, ik had Viper Renegades, die bevielen erg goed. Ze zijn makkelijk aan en uit te doen en goed schoon te houden.

Het aanmeten van hoefschoenen is wel lastig, de maat en de pasvorm komen heel nauw.
Dus zomaar een willekeurig paar aanschaffen gaat denk ik niet goedkomen.
Daarnaast zit je er mee dat de hoef groeit, ik bekap niet zelf. Ik had dus 2 paar: een voor de eerste weken na bekappen en een groter paar.

Als je eenmaal weet welke goed zitten kan je tweedehands goedkoper een groter paar bestellen. Er is een levendige handel in hoefschoenen, mede door de vele miskopen, veranderende hoeven en paarden die toch weer op ijzers moeten.
Kijk eens op de Duitse ebay kleinanzeigen, daar staat zoveel te koop. Je moet wel een beetje Duits kunnen :o maar google vertalen helpt :D

Maar je kan dus advies vragen aan bv equischoen, daar staat ook hoe je de hoef op moet meten. Er zijn ook passervices, maar daar is nog niet zo makkelijk aan te komen.
Er zijn trouwens ook Facebook groepen waar je advies kan vragen en daar is ook wat tweedehands aanbod.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 08:33

Het is inderdaad paard afhankelijk, al ken ik veel pony's die het goed doen op equine fusion. Het nieuwe model is ook veel beter met de flap die naar buiten slaat.

Flexboots vond ik zelf interessant maar pony vond het niets en de vorm past ook niet bij haar hoef. Dus wij houden het bij equine fusion.

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 08:45

mooney schreef:
Het is inderdaad paard afhankelijk, al ken ik veel pony's die het goed doen op equine fusion. Het nieuwe model is ook veel beter met de flap die naar buiten slaat.

Flexboots vond ik zelf interessant maar pony vond het niets en de vorm past ook niet bij haar hoef. Dus wij houden het bij equine fusion.

Grappig, mijn paard vond die equine fusion echt niks. Ging mijn eerste voorkeur namelijk naar uit.. zo zie je maar! Ben daarom blij datwe zoveel modellen konden passen. :D :o

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 08:57

Mijn kruising Fjord loopt heel fijn op de Flex Boots. Ik kan je aan raden om een passervice te laten komen, dan kun je diverse schoenen uit proberen en weet je zeker dat je geen miskoop doet. Schoenen zijn zeer persoonlijk en je wilt toch dat ze fijn zitten bij je paard, lijkt mij....

Doedatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 09:07

De schoenen moeten passen. Ze kunnen nig zo fijn zijn bij anderen, maar als ze bij jouw pony niet passen heb je er niks aan.
Bij equischoen en hoofwear kan je advies vragen en huurschoenen/ passchoenen uitproberen.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 09:25

Ik heb de flexhoofboots. Mooie comfortabele schoenen zijn het. Helaas slijten ze erg snel.

Volgende keer wil ik explora’s of evo’s proberen.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 10:09

Ik heb de easyboot sneaker en het zij echt geweldige schoenen. Lekker licht en makkelijk aan te trekken. Mijn pony heeft ze hele dagen aangehouden wegens hoefbevangenheid en dat ging prima. Equischoen is wel een aanrader, echt prima service en advies.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Petra_O op 01-05-21 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 10:36

Mijn pony heeft de scootboots. Blijven goed zitten ook door modder en water. Doordat ze niks stof bevatten worden ze ook niet erg zwaar nadat ermee door water gegaan is.

Tevens erg makkelijk schoon te houden door gewoon af te spoelen of met een vochtig doekje overheen gaan.

Afbeelding

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 21:53

Ik ben via Equischoen uitgekomen op flexboots.
Pony liep er direct soepel mee weg.

Afbeelding

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 14:30

Heeft hier iemand misschien een tip voor mij? Mijn paard heeft floating boots die heel goed bevallen, maar ik ben nu op zoek naar hoefschoenen die ze langere tijd achter elkaar aan kan houden in natte periodes.

Welke lijken qua pasvorm het meest op floating boots? Ik heb hoof wear benaderd maar die geven helaas geen antwoord op de vraag. Zij vinden plakschoenen beter..

Ze heeft deze maten:
Floating boot maat M2 2
Floating boot maat M1-M

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 16:31

Sintara schreef:
Heeft hier iemand misschien een tip voor mij? Mijn paard heeft floating boots die heel goed bevallen, maar ik ben nu op zoek naar hoefschoenen die ze langere tijd achter elkaar aan kan houden in natte periodes.

Welke lijken qua pasvorm het meest op floating boots? Ik heb hoof wear benaderd maar die geven helaas geen antwoord op de vraag. Zij vinden plakschoenen beter..

Ze heeft deze maten:
Floating boot maat M2 2
Floating boot maat M1-M

Benader Mariska van www.paardenluxes.nl eens...

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 17:06

Ik ga er een mailtje aan wagen! Thanks

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 22:05

Ja Mariska kan ik ook echt aanraden!