Zadelprobleem paard met smalle rechte rug

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Zadelprobleem paard met smalle rechte rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-21 19:13

Wie kan mij wat tips geven om een goede keus te maken voor een (nieuw) dressuurzadel voor mijn paard. Door een blessure heeft ze afgelopen half jaar stil gestaan en is ze alle spieren die ze had zo goed als kwijt geraakt.
Vlak voor dat ze stil kwam te staan is mijn zadel (Prestige Doge) voor haar op maat gemaakt en opnieuw gevuld maar al na een aantal keer rijden leek deze niet goed meer te liggen. Door de blessure heb ik er verder niet meer naar gekeken maar nu komt de tijd dat we weer kunnen beginnen en blijkt het zadel echt een probleem te zijn. Het ligt op stand nog steeds heel mooi maar zodra ze begint te bewegen kruipt de sjabrak naar achteren en zakt het zadel voor over de schoft waardoor het achter wat los komt te liggen.

De zadelmaker had bij het op maat maken al gewaarschuwd dat het mogelijk geen blijvertje zou worden, dus dit zadel opnieuw aanpassen gaat 'm waarschijnlijk niet worden. Ik wil daarom op zoek naar een ander dressuurzadel maar zie door de bomen het bos niet meer. Prijzen gaan van vrijwel niks tot sky-high en dan zijn er tig- keuzes voor het paard en even zoveel keuzes voor de ruiter (smalle twist/ brede twist :? ).

Iemand een idee welk zadel voor ons een optie zou zijn om te proberen?
Paardlief is dus tamelijk smal met een redelijke schoft die ook redelijk ver doorloopt. De rug is eerder recht dan gewelfd.
Ik heb bijna mijn hele leven op een Kieffer Wien (eerste model) rondgereden en de laatste jaren op een Prestige Doge. Een gedwongen zit vind ik best wel eng en een stoelzit echt verschrikkelijk. Maar welk zadel blijft dan over?

Ik hoop dat het "alwetende bokt" ;) mij kan helpen waarvoor alvast dank _/-\o_

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 19:17

Vooral met een doorlopende schoft kom je al snel bij een zadel met wat hogere kussens.
Als je Hulsebos centen hebt kun je die proberen

Mungbean

Re: Zadelprobleem paard met smalle rechte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 19:46

Daarvoor zou ik bij Engelse zadels kijken en inderdaad een extra groot ondersteunend kussen eronder. Hulsebos zijn ook Engelse zadels.
Schutte idem, of gewoon direct een Ideal dealer.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-21 09:59

Bedankt voor de tips, de keuze blijft dus nog steeds reuze maar ik kan dus mijn favoriete duitse merken afschrijven :o .

Sizzle schreef:
Daarvoor zou ik bij Engelse zadels kijken en inderdaad een extra groot ondersteunend kussen eronder. Hulsebos zijn ook Engelse zadels.
Schutte idem, of gewoon direct een Ideal dealer.

Zijn er merken die deze grote kussens er standaard onderzetten of is dit altijd een optie? Omdat ze zoveel spier is verloren en een verre van optimaal lichaamsgebruik heeft zou ik graag eerst naar een tweedehands zadel zoeken, als dat mogelijk is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 10:07

Ik zou voor een paard met een hoge ver doorlopende schoft voor een zadel kiezen met een "open" boom, zoals bijvoorbeeld Albion.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 10:12

Kieffer heeft een terug gesneden kamer.
En ook diverse modellen zonder compleet opgesloten te zitten. Dus wat je gewend was.
Ik heb een Kieffer Sterntaler (te koop) een dat is ook zonder opgesloten te zitten.
Of dat past verder op je paard past betreft model weet ik ook niet.
De exclusive moddelen zijn wel gemakkelijk breder en smaller te maken door de zadelmaker.

Afbeelding

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 10:22

Graziozo.

Zadel wordt volledig aan jullie beide aangepast.
Niet alleen je paard zelf en zijn bewegingen worden bekeken, ook de ruiter zelf, de houding en je natuurlijke "stand".
Ze zijn niet goedkoop maar echt wel heel top.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 08:41

Kentaur en Acavallo (traploos verstelbaar) kunnen ook nog een optie zijn

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-21 10:16

Dank voor jullie suggesties :j

@DuoPenotti: Ik heb nu verschillende Kieffers op haar geprobeerd maar helaas lijkt dit niet haar merk.

@Babootje: Ik heb zelf gisteren in een Albion gezeten en die ga ik absoluut onthouden als ik de kans krijg om die op haar te proberen.

@Maaike: Graziozo ziet er super uit, misschien wanneer we een jaartje verder zijn dat ik deze optie ga proberen. Ik probeer nu eerst een tweedehands zadel te vinden dat haar op dit moment past want ik verwacht dat haar model wel eens flink kan gaan veranderen als ze in het werk zit.

@Kitty, is Kentaur niet gemaakt op een Kieffer boom? Dat was in het begin wel het geval als ik me goed herinner.

Ik heb nu van iemand een Euroriding Luxor met een medium boom te leen, deze vond ik zelf (op een bok) in ieder geval fijn zitten en op stand lijkt dit zadel mooi aan te sluiten op de rug van het paard. Ik twijfel wat aan de ruimte aan de zijkanten van de schoft, of het daar niet te krap is. De hoogte van de schoft is geen probleem. Straks eens kijken wat het doet in beweging....

MissSicarius

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 10:35

Heb je misschien een foto van de rug?

jesss_amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 10:59

Mijn paard heeft ook een hele rechte rug en redelijke schoft. Is niet smal (maar goed dat heeft meer met boommaat te maken)

Afbeelding

Ik ben uiteindelijk uitgekomen op de Schutte Legend met balanskussen. (moet nog binnen komen) Je kan hierbij nog kiezen wat voor soort wrongen je wilt (groot of klein)

Hier foto van het demo zadel:
Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 11:52

TS, die grotere kussen (dropped panel) langs de schoft is soms standaard soms optioneel. Bijna ieder (engels) merk biedt het inmiddels wel aan.
Ik vind Albion ook geweldig.
Euroriding Luxor en Diamant zijn ook Engelse zadels maar bieden niet het volledige vrije aanpassingspakket (daar is de prijs ook naar gemaakt).
Kijk ook eens naar Ideal, daar kan ook werkelijk alles naar wens. Die leveren ook voor veel andere merken.

Kieffer vind ik veel te duur voor wat ze bieden en een hel voor de zadelmaker die er iets aan moet aanpassen. Tegenwoordig is alles zo vastgelijmt dat jer bijna een beitel bij nodig hebt.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 19:11

irmaz schreef:
Dank voor jullie suggesties :j

@DuoPenotti: Ik heb nu verschillende Kieffers op haar geprobeerd maar helaas lijkt dit niet haar merk.

@Babootje: Ik heb zelf gisteren in een Albion gezeten en die ga ik absoluut onthouden als ik de kans krijg om die op haar te proberen.

@Maaike: Graziozo ziet er super uit, misschien wanneer we een jaartje verder zijn dat ik deze optie ga proberen. Ik probeer nu eerst een tweedehands zadel te vinden dat haar op dit moment past want ik verwacht dat haar model wel eens flink kan gaan veranderen als ze in het werk zit.

@Kitty, is Kentaur niet gemaakt op een Kieffer boom? Dat was in het begin wel het geval als ik me goed herinner.

Ik heb nu van iemand een Euroriding Luxor met een medium boom te leen, deze vond ik zelf (op een bok) in ieder geval fijn zitten en op stand lijkt dit zadel mooi aan te sluiten op de rug van het paard. Ik twijfel wat aan de ruimte aan de zijkanten van de schoft, of het daar niet te krap is. De hoogte van de schoft is geen probleem. Straks eens kijken wat het doet in beweging....

Nee, Kentaur heeft eigen bomen, verschillende typen ( webflex, grp en carbon)

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 19:17

Ik heb een ikonic zadel op een rondgeribt, smal paard met rechte rug. Waardeloos om daar een goed zadel voor te vinden maar deze ligt perfect

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 19:27

jesss_amigo schreef:
Mijn paard heeft ook een hele rechte rug en redelijke schoft. Is niet smal (maar goed dat heeft meer met boommaat te maken)

[ [url=m/fDPON9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik ben uiteindelijk uitgekomen op de Schutte Legend met balanskussen. (moet nog binnen komen) Je kan hierbij nog kiezen wat voor soort wrongen je wilt (groot of klein)

Hier foto van het demo zadel:
[ [url=m/tBKa0u.jpg]Afbeelding[/url] ]

Schutte vind ik sowieso een goed idee, op nieuwe zadels heeft ze nu ook een optioneel systeem waarmee het kopijzer in breedte aangepast kan worden.

Als het kan zou ik proberen of je tijdelijk met je huidige zadel uit de voeten kan met behulp van een prolite pad omdat een paard dat gerevalideerd wordt heel snel gaat veranderen in de rug. Of bijvoorbeeld voor een tweedehands Kent & Masters HW gaan tijdelijk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 19:43

tiwi1969 schreef:
Schutte vind ik sowieso een goed idee, op nieuwe zadels heeft ze nu ook een optioneel systeem waarmee het kopijzer in breedte aangepast kan worden.

Dat kan tegenwoordig al bij ieder zadel. Albion heeft in elk model het Adjusta systeem, waarbij de boom eenvoudig in 3 maten versteld kan worden. Bij Hulsebos wisselen ze ook het kopijzer. Kan zowieso 1 boombreedte. Patrick heeft ook zo'n systeem, etc

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 19:47

.
Laatst bijgewerkt door janna op 01-09-24 07:27, in het totaal 1 keer bewerkt

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-21 23:47

Ik ben ontzettend blij met al jullie opmerking _/-\o_

De Euroriding Luxor gaat 'm helaas niet worden. Onbelast bewegen ging prima maar na 1 rondje bak met mij erop zakte hij ook over de schoft en prikten de uiteinden van de voorboom in de schoft. Ik vraag me toch af of het niet ligt aan haar manier van bewegen, het lijkt wel alsof ze haar schouders optrekt en haar rug wegdrukt waardoor het zadel ineens aan de voorkant wegzakt. Maar misschien is dat dan weer een reactie op het zadel :?
De pasvorm van de Euroriding op de rug is al wel een enorme verbetering ten opzichte van de Kieffer dus jullie suggestie om naar Engels zadels te kijken is perfect :j

Ikonic zijn mooie zadels, ik heb er afgelopen week ook even op gezeten en inderdaad een ongedwongen zit maar mijn liezen werden er niet gelukkig van dus helaas geen optie.

Zelfs Kieffer heeft tegenwoordig aanpasbare bomen en drop-panels zag ik.

Een Hulsebos (een veelzijdigheid-dressuur) heb ik vroeger een korte tijd gehad, heerlijk zadel maar scheef. Later hoorde ik dat dit een Hulsebosprobleem was dus daar ben ik bij tweedehands zadels wel huiverig voor.

Ideal en Kent en Master ga ik eens bekijken. Valt me trouwens op dat vrijwel alle engelse zadels "door vaklieden met de hand gemaakt" worden in Walsall :=
Kent&Master is toch niet hetzelfde als KM?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 08:38

KM is een ander merk.

Ideal heeft veel zadelmakers van het failliete Barnsby overgenomen. Walsall bestaat vooral uit zadelmakers, dat is daar nog een echt ambacht met kwaliteit als resultaat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 08:48

KM is van Fairfax. KM is niet echt mijn eerste keus voor superhoge schoft. Het kan soms wel met de high-wither maar hun kwaliteiten liggen juist veel meer in de andere richting.

Ideal is niet hetzelfde.
Schutte zadels en voormalig MSFC zadels worden ook door (deels) door Ideal gemaakt.
Kieffer met een rechte rug gewoon niet doen, die boom is te rond en het speelruim in je kussens achter is minimaal omdat er een plaat in zit dat de ruimte sterk beperkt.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 08:54

Sizzle schreef:
KM is van Fairfax. KM is niet echt mijn eerste keus voor superhoge schoft. Het kan soms wel met de high-wither maar hun kwaliteiten liggen juist veel meer in de andere richting.

Ideal is niet hetzelfde.
Schutte zadels en voormalig MSFC zadels worden ook door (deels) door Ideal gemaakt.
Kieffer met een rechte rug gewoon niet doen, die boom is te rond en het speelruim in je kussens achter is minimaal omdat er een plaat in zit dat de ruimte sterk beperkt.

KM worldriding en Kent & Masters, afgekort K&M zadels zijn twee verschillende.

K&M komt uit dezelfde lijn als de Fairfax zadels.

En een Prestige? Je dodge kan niet meer passend gemaakt, maar misschien een ander type wel?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 08:56

Sorry, ja dat klopt KM is niet K&M