Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Fillis schreef:Ik lees even mee, ik heb leren rijden op een Stübben Siegfried VZH, en heb daarna nooit meer zo'n fijn zadel gehad. Voor mijn jonkie gaat er eerst een Wintec of Tekna o.i.d. komen tot hij is uitgegroeid, maar daarna denk ik toch aan Stübben als dat mocht passen.
Hoe/waar laat je deze aanmeten? Ik ben altijd een beetje voorzichtig met 'passers'/vertegenwoordigers met maar 1 merk...
Eigenlijk jammer dat ze minder hard zijn blijkbaar? Ik vond dat altijd wel fijn...
Emperor schreef:Fillis schreef:Ik lees even mee, ik heb leren rijden op een Stübben Siegfried VZH, en heb daarna nooit meer zo'n fijn zadel gehad. Voor mijn jonkie gaat er eerst een Wintec of Tekna o.i.d. komen tot hij is uitgegroeid, maar daarna denk ik toch aan Stübben als dat mocht passen.
Hoe/waar laat je deze aanmeten? Ik ben altijd een beetje voorzichtig met 'passers'/vertegenwoordigers met maar 1 merk...
Eigenlijk jammer dat ze minder hard zijn blijkbaar? Ik vond dat altijd wel fijn...
Mijne heb ik gekocht en in onderhoud bij een zadelmaker die alleen maar Stübben zadels (met uitzondering van KN dan) verkoopt
Sizzle schreef:Bij de huidige Stübbenzadels moet je goed opletten of er niet te veel druk net achter de zitting zit.
De boom is voor veel moderne paarden wat te veel gevormt wat dan soms met kurk onder de boom opgelost wordt. Echter onstaat daar toch regelmatig druk wat op lange termijn tot vage problemen voert (o.a. niet willen zakken, struikelen).
Kwalitatief zijn het nog steeds goede zadels en ze zijn zeker niet meer zo hard.
Echter ben ik bij diverse langgelijndere paarden, of met paarden met een zeer brede schoft op rugproblemen gestoten door een verkeerde drukverdeling. Dit dus puur even zodat je daar alert op kan zijn. Ze lijken ook moeilijk tweedehands te verkopen op het moment omdat ze niet goed aan te passen zijn (breedte).
FleurSandro schreef:Ik heb zo'n 4/5 jaar geleden een stubben zadel gehad voor mijn haflinger. Ik vond het echt een van het fijnste zadel die ik voor hem heb gehad. Dat was de stubben meastoso deluxe. Lag heel goed op mijn haflinger met een brede rug maar wel een aanwezige schoft. Uiteindelijk is het zadel te breed geworden.
Emperor schreef:Bij mijn springpaard met een brede rug heb ik een Stübben Scandica dressuurzadel. Zadel is nu zo'n 8 jaar oud alweer. Ik vindt de zitting niet hard en de kwaliteit goed. Ik heb destijds gekozen voor bruin leer en ondanks dat deze kleur meer 'leeft' dan zwart leer, is ie na een poetsbeurt weer zo goed als nieuw.Toen ik het zadel kreeg was mijn paard 6 en nu is hij alweer 14, denk dat hij de rest van zijn leven met hetzelfde zadel blijft doen.
SjonnieZ schreef:FleurSandro schreef:Ik heb zo'n 4/5 jaar geleden een stubben zadel gehad voor mijn haflinger. Ik vond het echt een van het fijnste zadel die ik voor hem heb gehad. Dat was de stubben meastoso deluxe. Lag heel goed op mijn haflinger met een brede rug maar wel een aanwezige schoft. Uiteindelijk is het zadel te breed geworden.
Klinkt goed. Is het zadel niet aan te passen op een leest?
SjonnieZ schreef:Wat betreft de verkoop.
Is dat omdat het wolgevoerde zadels zijn zonder verwisselbaar kopijzer?
swatch schreef:Stubben blijft kwalitatief erg goed en is zeker wel aanpasbaar. Ze kunnen er een andere boom in zetten en de huidige boom kunnen ze tot 2 maten breder of smaller maken.
Bij stubben zelf in Kempen Duitsland.
De zittingen zijn veel zachter als vroeger en ook daarin heb je nog keus in een nog zachtere zitting.
De service vind ik erg goed van stubben zelf.
Het is meer dat het niet populair is bij zadelmakers en dat die niet het beste model adviseren voor jou en je paard, maar meestal het zadel wat ze zelf op voorraad hebben liggen.
Omdat het zadel volledig handgemaakt is, is er juist heel veel keus in maten zweetblad, wrongen, leer, kleurkeuze, kussens etc.
En levertijd is rond de 8 weken, en dat is m.i. ook echt wel normaal en geen wachttijden van bijna 6 maanden. En dit zijn ze bij mij in ieder geval altijd nagekomen. Duitse punktlichkeit.
Ik heb meerdere stubben zadels voor diverse paarden, dressuur en springen.
Super service altijd. Waar krijg je vrijblijvend nog een zadel 2 weken op proef om te proberen?
swatch schreef:Bij Stubben zelf in Duitsland. (Dat is 10 min bij Venlo net over de grens)
Hebben soms ook demo zadels met goede kortingen te koop.
Ze hebben ook een fijne vertegenwoordiger/ verkoper in Nederland.
Emperor schreef:Hoi!
Even een schopje omhoog.. (ik hoop dat dat mag)
Welke zadelmakers zitten er nog in Noord Nederland die Stübben zadels aanpassen/controleren?
Helaas is mijn eigen zadelmaker er mee gestopt en ik vind het lastig om een nieuwe te vinden. Ik heb liever wel iemand die zelf kan aanpassen en niet oppert het zadel naar Duitsland te sturen. De meeste zadelmakers die ik nu tegen kom, passen wel zadels, maar kunnen niet eventueel zelf aanpassen.