Ik zit al jaren in de paarden maar moet eerlijk bekennen dat ik echt een leek ben qua bitten. Ik rij gewoon op een water of bus trens en verder nog nooit iets zelf geprobeerd. Wel met andermans paarden met andere bitten gereden maar de helft weet ik niet eens welke dit waren. Slecht ...

Nu ik rij mijn paard op een dubbel gebroken bustrens van BR. Zo een sweet iron ding. Loopt hij in de piste super op! We zijn sinds kort van stal verwisseld en hij voelt zich zeer goed, iets te goed soms

Nu ik vind het niet aangenaam voor mij en voor mijn paard als ik steeds boos moet worden, of aan hem moet trekken en sleuren om te remmen. Na een buitenrit heb ik zo een pijn aan mijn rug nek en armen van het proberen controle te houden en ik heb daar geen zin meer in. Het is niet dat hij de kletter op gaat maar hij bepaalt wel zelf het tempo ook al wil ik toch echt langzamer. Als hij niet reageert op mijn zit pak ik een teugelhulp erbij maar buiten negeert hij die beide. Hij trekt me uit het zadel en blijft dan op zijn bit hangen

Nu wil ik dus een iets scherper bitje om mee naar buiten te gaan om het voor beide weer een beetje aangenaam te maken. Maar ik weet niet wat een goede keus kan zijn. Er hoeft zeker geen marteltuig in maar gewoon iets dat ik net ietsjes meer te zeggen heb. Het is belangrijk dat het stil blijft liggen, op een simpele watertrens werd hij heel onrustig omdat die bitringen draaide. Enkel gebroken loopt hij ook niet graag op.
Kan iemand mij helpen hiermee?
Alvast bedankt!!