Bitten leek heeft hulp nodig!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Joliieeenn

Bitten leek heeft hulp nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-21 21:28

Hallo Allemaal,

Ik zit al jaren in de paarden maar moet eerlijk bekennen dat ik echt een leek ben qua bitten. Ik rij gewoon op een water of bus trens en verder nog nooit iets zelf geprobeerd. Wel met andermans paarden met andere bitten gereden maar de helft weet ik niet eens welke dit waren. Slecht ...:')

Nu ik rij mijn paard op een dubbel gebroken bustrens van BR. Zo een sweet iron ding. Loopt hij in de piste super op! We zijn sinds kort van stal verwisseld en hij voelt zich zeer goed, iets te goed soms :+ Tijdens het buitenrijden maakt hij zich op bepaalde momenten heel sterk en de doorbijter die ik ben wilde het toch perse zo blijven proberen op mijn bustrens. Ik dacht hij wordt wel weer wat rustiger, helaas..

Nu ik vind het niet aangenaam voor mij en voor mijn paard als ik steeds boos moet worden, of aan hem moet trekken en sleuren om te remmen. Na een buitenrit heb ik zo een pijn aan mijn rug nek en armen van het proberen controle te houden en ik heb daar geen zin meer in. Het is niet dat hij de kletter op gaat maar hij bepaalt wel zelf het tempo ook al wil ik toch echt langzamer. Als hij niet reageert op mijn zit pak ik een teugelhulp erbij maar buiten negeert hij die beide. Hij trekt me uit het zadel en blijft dan op zijn bit hangen :\

Nu wil ik dus een iets scherper bitje om mee naar buiten te gaan om het voor beide weer een beetje aangenaam te maken. Maar ik weet niet wat een goede keus kan zijn. Er hoeft zeker geen marteltuig in maar gewoon iets dat ik net ietsjes meer te zeggen heb. Het is belangrijk dat het stil blijft liggen, op een simpele watertrens werd hij heel onrustig omdat die bitringen draaide. Enkel gebroken loopt hij ook niet graag op.

Kan iemand mij helpen hiermee?

Alvast bedankt!!

tamary

Re: Bitten leek heeft hulp nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 21:38

Rijdt je hetzelfde in de bak als in het bos? M.a.w. doe je in het bos ook dressuuroefeningen? Ander bitje kan je zeker meer te zeggen geven, maar stukje gewoonte om op de ruiter te letten krijg je fijner uit ook buiten de bak aan het werk zetten. Dat "ik voel me goed" kan uit verveling, onzekerheid of stomweg energie te veel komen, alle 3 ondervang je (deels) door werk.
Paard dat gehele ruggegraad op 1 lijn kan zetten kan fysiek gaspedaal flink intrappen, leren flexen werkt ook als rem, mits je het echt doortraint tot het een reflex is. Echter dat flexen is enkel mogelijk op een trens, stang (dus bit met hevel werking) maakt hulp om te flexen/buigen lastig te geven. Ook met 2 teugels gereden (1 voor trens werking en 2e voor stang) doet dat maar zozo. Sterker bit kan werken, maar maakt het verzamelen om snelheid te kunnen maken ook makkelijker. Juiste mix is puzzelen.

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-21 21:47

tamary schreef:
Rijdt je hetzelfde in de bak als in het bos? M.a.w. doe je in het bos ook dressuuroefeningen? Ander bitje kan je zeker meer te zeggen geven, maar stukje gewoonte om op de ruiter te letten krijg je fijner uit ook buiten de bak aan het werk zetten. Dat "ik voel me goed" kan uit verveling, onzekerheid of stomweg energie te veel komen, alle 3 ondervang je (deels) door werk.
Paard dat gehele ruggegraad op 1 lijn kan zetten kan fysiek gaspedaal flink intrappen, leren flexen werkt ook als rem, mits je het echt doortraint tot het een reflex is. Echter dat flexen is enkel mogelijk op een trens, stang (dus bit met hevel werking) maakt hulp om te flexen/buigen lastig te geven. Ook met 2 teugels gereden (1 voor trens werking en 2e voor stang) doet dat maar zozo. Sterker bit kan werken, maar maakt het verzamelen om snelheid te kunnen maken ook makkelijker. Juiste mix is puzzelen.

Hij is buiten moeilijk om aan het werk te zetten. Ik probeer dit inderdaad wel omdat hij anders begint te spoken. Als ik hem aan het werk houdt dan is het beter te doen. Ik neem gewoon mijn dressuur zo veel mogelijk mee in mijn buitenritten. Maar het is dus lastig als hij mijn hulpen compleet negeert. Het is een kijkerig paard dat inderdaad buiten onzeker is. Kreeg hem 2 jaar terug niet alleen van het erf af dus dat is wel al flink verbeterd gelukkig. Het minste dat hij ziet gooit hij zijn hoofd omhoog en dan maakt hij zich zo sterk .. Ik weet als ik hem dan weer eenmaal terug bij mij heb hij braaf verder loopt maar dit is steeds een heel gevecht.. Flexen is iets wat ik meeneem inderdaad maar zoals ik hierboven schrijf zeer lastig als hij iets ziet ...

Dankjewel voor je berichtje!

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 22:04

Ik gebruik met buitenrijden een ongebroken pelham. 9 van de 10 keer is hij heel braaf, maar soms krijgt hij plots de kolder in de kop, dan is het fijn om een noodrem te hebben. Verder rij ik er met een los teugeltje mee

sunny16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 22:06

Ik rijd buiten en met springen ook met een ongebroken pelham met 2 teugels, zodat ik alleen het beetje extra kan inzetten wanneer het nodig is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 08:17

Ik zou de oplossing ook niet (alleen) in een sterker bit zoeken, maar liever in de training. Rijd je je paard in de bak ook met constante druk op de teugel? Probeer eens meer op je zit te rijden en met de teugel in een boogje je paard terug te nemen en stil te laten staan. Als je hem daar in de bak meer op traint dan zal dat op buitenrit ook makkelijker zijn. Zo kent mijn paard het commando 'rustig', dan vraag ik hem om minder te dribbelen en meer te ontspannen, en dat werkt ook buiten prima.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 08:27

Ik heb bij mijn tinker die in de bak super liep op zijn dubbel gebroken bitje en buiten gewoon te enthousiast was een slof aan gedaan.
Nee ben zeker geen slof voorstander, maar meneer moest toch ff begrijpen dat buiten ook luisteren was.
Ik had dat ding met een knoop los op de hals liggen, dus niet steeds in mijn hand.
En dan wist ik ook zeker dat hij geen inwerking had.
En als hij dan weer zijn Joehoee, buiten is zo leuk :):) aanval kreeg dan pakte ik ff de slof van ja, nu gewoon tempo. En daar was hij dan toch danig van onder de indruk.
Heb dat echt maar een paar keer hoeven gebruiken. Slof nog een paar keer voor jan ... mee gehad maar het gedrag was al doorbroken.

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 08:54

Inderdaad een slof, of nog beter (veiliger voor buiten) een thiedemann.

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-21 10:48

8nnemiek schreef:
Ik zou de oplossing ook niet (alleen) in een sterker bit zoeken, maar liever in de training. Rijd je je paard in de bak ook met constante druk op de teugel? Probeer eens meer op je zit te rijden en met de teugel in een boogje je paard terug te nemen en stil te laten staan. Als je hem daar in de bak meer op traint dan zal dat op buitenrit ook makkelijker zijn. Zo kent mijn paard het commando 'rustig', dan vraag ik hem om minder te dribbelen en meer te ontspannen, en dat werkt ook buiten prima.

Ik snap dit helemaal en zou zelf ook zo antwoorden op andere mensen :+

In de piste rijd ik hem volledig op zit en met losse teugels. Hij staat dan scherp aan de hulpen! Springen is hij al wakkerder maar wel nog goed te rijden maar buiten negeert hij dus al mijn hulpen. Vandaar dus de keus om toch eens wat anders te proberen om door te dringen.

Een slof heb ik wel eens eraan gehangen. Ik ben niet perse tegen een slof als je hem goed weet te gebruiken. Mijn paard heeft heel lang gesukkeld met een pijnlijke rug door verkeerd rijden en s hij de slof nog maar ziet loopt die de hele weg in een valse krul. Ik wil niet dat hij weer zo pijn in zijn rug krijgt ben daar echt heel zuinig op. Kan de slof nog wel eens eraan hangen maar iemand dan misschien tips hoe ik hem uit die valse krul krijg? Hij doet het zonder dat ik die slof uberhaubt aanraak ..