Anti-slip tape voor dekje?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Anti-slip tape voor dekje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-21 19:42

Hey bokkers,

Wie heeft er ervaring met een soort antislip tape voor tussen dekje en zadel?

Al trek ik het dekje er een flink stuk aan de voorkant "uit", nog gaat het bij de eerste de beste voorwaartse beweging (denk aan bergaf rijden, of van galop naar draf, draf naar stap) al een stuk naar achteren onder het zadel, uiteindelijk zelfs met de naad onder het zadel, waarbij ik dan meteen afstap om het weer goed te leggen. Normaal steekt het nog nét voor het zadel uit, maar met een wat vlottere, langere rit waarbij ze ook een paar keer een noodstop of spin erin gooide omdat ze schrok moest ik toch op ongeveer 3/4 van de rit afstappen en het weer goed leggen.

Ik weet dat Anky zo'n soort materiaal gebruikt, maar ik heb voor mijn pony met super korte rug een zadelvormig dekje nodig.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 19:44

Meestal is dit wel een teken dat het zadel niet goed ligt !
De oudere Anky dekjes hadden een tekst erop ( ANKY ) in anti slip letters. Ook van BR waren er vroeger dekjes met een anti slip rand erop.

Nala

Re: Anti-slip tape voor dekje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-21 19:54

Het zadel ligt goed, dat is al nagekeken. Het wordt waarschijnlijk door een combi van grote schouder bewegingen, overbouwde pony, en veel bergop en bergaf lopen veroorzaakt.

Doppers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 20:06

Wat voor soort dekje heb je nu? Ik herken het probleem maar bij mijn paard moet ik echt een dekje met goed uitgesneden schoft hebben. Bijv. pads of rechtere dekjes zijn geen succes. Wat wel werkt is een Le Mieux dekje.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 20:07

Probeer eens een simpel ruit gestikt dekje

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 20:12

Het materiaal van het dekje maakt al enorm veel verschil, ruit gestikt werkt inderdaad vaak beter!
Zelf heb ik ook een dekje met een neopreen(?) bovenkant, van grandeur, ligt écht als een huis.
Andere optie is anti-slip materiaal er op maken, ik zou dan zelf denken aan een anti slip-matje

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-21 20:29

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 20:41

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-21 20:52

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 21:03

Ik weet niet of je handig bent met de naaimachine?
Voor schuivende dekjes naaide een partner zadelmaker (ik ben niet zo handig) een antislip tentmat erop (en soms ook eronder). Zo‘n dunne foammat met gaatjes die je per meter kunt kopen. Dat werkte prima :j

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-21 21:08

Aan een antislip matje ben ik inderdaad ook al aan het denken... Maar ik las net ook de tip van de kussens goed invetten met zadelvet zodat het wat "plakt", dat kan ik natuurlijk sowieso eens proberen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 21:28

HopeDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 21:35

Bij de Action heb je van die antislip rollen. Die op maat knippen en je hebt een mooi flinterdun antislip matje...

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-21 21:36

HopeDreamer schreef:
Bij de Action heb je van die antislip rollen. Die op maat knippen en je hebt een mooi flinterdun antislip matje...

Heb je een linkje? Ik vind ze niet op de website.

Thanks voor de tip Siskeh!

HopeDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 23:52

Nala schreef:
HopeDreamer schreef:

Heb je een linkje? Ik vind ze niet op de website.

Thanks voor de tip Siskeh!

https://www.action.com/nl-nl/p/anti-slip-mat/

Alstu :D

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 00:45

Ah ik heb dat probleem ook met ons springzadel! Dat zadel wordt elke 6 maand gecontroleerd door de zadelpasser dus pasvorm zou goed moeten zijn.
‘T hangt heel erg af van het merk zadeldoek. Weatherbeeta schuift bij mij elke keer zoals jij beschrijft, met de naad tot onder het zadel. Le mieux daarentegen blijft perfect liggen, schuift nog geen halve cm. Zelfde zadel, zelfde paard, zelfde sprongen :?

Met de weatherbeeta los ik het op door de lusjes die normaal gezien aan de singelstoten moeten (maar bij ons te kort zijn daarvoor) rond die metalen ringetjes vooraan aan het zadel te doen. Eigelijk zijn die bedoeld voor hulpteugels of een touw ofzo, maar zo gaat het helemaal goed :)

Met antislipspray op je paard zou ik voorzichtig zijn ivm allergische reacties.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-21 00:48

Poekkie schreef:
Ah ik heb dat probleem ook met ons springzadel! Dat zadel wordt elke 6 maand gecontroleerd door de zadelpasser dus pasvorm zou goed moeten zijn.
‘T hangt heel erg af van het merk zadeldoek. Weatherbeeta schuift bij mij elke keer zoals jij beschrijft, met de naad tot onder het zadel. Le mieux daarentegen blijft perfect liggen, schuift nog geen halve cm. Zelfde zadel, zelfde paard, zelfde sprongen :?

Met de weatherbeeta los ik het op door de lusjes die normaal gezien aan de singelstoten moeten (maar bij ons te kort zijn daarvoor) rond die metalen ringetjes vooraan aan het zadel te doen. Eigelijk zijn die bedoeld voor hulpteugels of een touw ofzo, maar zo gaat het helemaal goed :)

Met antislipspray op je paard zou ik voorzichtig zijn ivm allergische reacties.

De lusjes zitten al aan die ringetjes inderdaad!

Geen zorgen, de antislip spray, of pad, of wat dan ook, zou tussen dekje en zadel komen, niet op haar rug ;)