Nieuw zadel, pijn aan binnenbeenspieren.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Doef

Nieuw zadel, pijn aan binnenbeenspieren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-21 15:11

Hoi,

Ik heb sinds een kort een nieuw zadel. Bij het uitesten merkte ik niet zo veel, ja hij zat anders dan mijn voormalige zadel maar dat leek mij logisch... Maar er nu een tijdje mee gereden te hebben krijg ik na 5 minuten al last van mijn binnenbeen spieren/liezen. In stap is het nog te overzien, maar draven houd ik niet eens 5 minuten vol, krijg echt ontzettende pijn en ga dan maar weer stappen. Daardoor kan ik mij ook totaal niet focussen op mijn benen en ben ik voor mijn gevoel ontzettend slonzig aan het lichtrijden en ook dat ik moeilijk contact met mijn paard heb met mijn benen, daarbij heb ik het idee dat onderbenen naar achteren worden geduwd en dus ook op de verkeerde plek aandrijf. Heb mijn beugels al lang en kort gehad maar tevergeefs, de afneembare kniewrongen zowel met als zonder geprobeerd, ook niet fijn. Mensen om mij heen raadde dit zadel aan omdat velen hem lekker vinden zitten, het gaat om een Wintec Isabell Werth met wol vulling, hiervoor reed ik met een JC Saphir, beiden dressuurzadel. Ligt het aan mijn houding?
Laatst bijgewerkt door Doef op 23-04-21 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Levita

Re: Nieuw zadel, pijn aan binnenbeenspieren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 15:14

Klem je te veel met je bovenbenen? Deze spieren hebben namelijk de functie om je been naar binnen te bewegen. Normaal gesproken hoor je te zitten op je zitbeenknobbels en je benen af te laten hangen, dus te ontspannen. Wellicht dat je door je nieuwe zadel moet wennen aan je balans en daardoor gaat knijpen.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 15:28

Is het zadel ook gezien door een zadelmaker? Om heb je hem puur gekocht omdat anderen hem fijn vonden zitten?

Zadels zijn namelijk erg persoonlijk en moeten goed passen bij zowel je paard als jij zelf. Pas dan kan jij goed zitten in je zadel.
Heb je ook andere zadels geprobeerd? Als je meerdere zadels achter elkaar probeert, wordt je zo 'gereset' dat je echt voelt of iets nou prettig/onprettig is, of gewoon anders

Roos_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 15:48

Het klinkt alsof dit zadel niet zo goed bij jou past. Naast dat het op het paard moet passen, moet een zadel ook bij de lichaamsbouw van de ruiter passen. Bijvoorbeeld een ruiter met een smal bekken, kan nooit fijn zitten op een breed zadel, omdat dat anatomisch gezien gewoon niet past. Dat ligt dan niet aan de houding.

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-21 18:20

Roos_lover schreef:
Het klinkt alsof dit zadel niet zo goed bij jou past. Naast dat het op het paard moet passen, moet een zadel ook bij de lichaamsbouw van de ruiter passen. Bijvoorbeeld een ruiter met een smal bekken, kan nooit fijn zitten op een breed zadel, omdat dat anatomisch gezien gewoon niet past. Dat ligt dan niet aan de houding.

Dat vind ik dus het gekke, iedereen die er mee gereden heeft vind hem prima te rijden. Ben ik dan de enige met een abnormaal lichaam :')...

Baal er ontzettend van! Zadel is inderdaad vrij breed. Mijn oude lag glad over de huid van mijn paard, dus benen sloten mooi om het lichaam aan en verder geen poespas... Deze steekt echt ver in de breedte uit (kniewrongen etc). Zadelpasser is er bij geweest ja. Er komt volgende week nog een andere zadelpasser kijken.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 18:32

Ik vind dit zadel ook te breed voor mij, plus het is stroef. Dus het zou ook nog kunnen zijn omdat het zadel stroef is ipv je vorige zadel leer.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 19:03

Ik kan ook niet zitten op de isabel werth, ik krijg zelf enorm last van mn onderrug. Ik heb nu de wintec 500 dressuur, daar heb ik nergens last van. Soms past een zadel gewoon niet bij je denk ik dan maar.

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-21 23:51

Wat stom... Ben bang dat ik deze moet verkopen en een andere moet zoeken dan? Jammer want het is verder een fijn zadel. Mijn bijrijder en nog een stalgenootje van mij hebben nergens last van, alleen ik weer :'). Daarom dacht ik in eerste instantie dat het mijn zit was.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 00:02

Kan toch aan je zit liggen hoor, reed vandaag voor t eerst met barebackpad die ik even mocht lenen, eerste stuk rijden ook last van mn liezen, pas toen ik t beter door had, ontspannener ging zitten en dus minder klemde ging t beter, en daarna ook geen last gehad ervan. Bij mij was t dus echt t klemmen, dat kan heel onbewust gaan.

(Natuurlijk kan hij ook gewoon te breed voor je zijn, maar misschien eens een zitles proberen en dan kijken of het erna nog is? Als ie wel goed past op je paard is t namelijk wel zonde)

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 07:15

Heel andere situatie, maar ik vond mezelf altijd zo opgesloten zitten in mijn zadel, totdat ik een zit en houding clinic deed bij Carmen van Schaik.. Wat een verademing en wat zit mijn zadel nu heerlijk! De clinic kostte me 60 euro dus wellicht het proberen waard.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 07:36

Ik krijg pijn in mijn liezen/kruis bij een zadel met een te brede twist.
Nu heb ik wel haflingers, dus breed wordt het toch wel, maar ik heb echt gezocht naar een zadel met een wat meer A vorm in de zitting, ipv een omgekeerde U, puur omdat ik het anders niet fijn vond zitten.

Kan dus echt wel aan jouw lichaamsbouw liggen, hoeft niet aan je manier van zitten te liggen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 08:07

Daarom is het eigenlijk fijn als je een zadel op de proef mag. Kan me voorstellen dat je tijdens een passessie nog denkt dat het wennen is. Beetje spierpijn achteraf kan inderdaad al komen door een andere zit. Maar je moet wel lekker en goed kunnen zitten. Als ik jouw post zo lees is dat niet het geval bij jou. Denk niet dat het zadel geschikt is voor jou.