Voor mijn 4-jarige paard ben op zoek naar een nieuw bitje.
Even een situatie schets:
Toen ik hem net gekocht had, zijn we gestart met een enkelgebroken bustrens van Trust.
Hier liep hij niet fijn op. Continue "gerommel" in zijn mond, hoofd omhoog en oren naar achter bij druk, ...
En toen heeft hij zelfs zijn tong over het bit gegooid.
Ter illustratie: opgekropte beeld maar doorhangende teugels

Dan hetzelfde bit van Trust gekocht maar in dubbelgebroken versie.
Hiermee ging het veel beter, maar hij durft nog steeds niet goed echt aanleuning nemen. Bij druk gaat hij snel opkroppen/ valse knik. Bij heel licht contact gaat het goed, maar nooit echt dat hij naar het bit komt. Ik krijg geen "gewicht" in mijn hand. Hopelijk leg ik het wat duidelijk uit

Het gerommel, mond openen is ook sterk aanwezig en hij probeert zijn tong over te gooien (maar niet gedaan/gelukt)

Nu had ik nog een oud myler bit liggen, comfort level 2
Deze maar zonder sleuven

Ik dacht dat de plaats van de het bitstuk misschien interessant kan zijn ivm zijn tong.
Vanaf het eerste ritje: paard volgt eindelijk mooi mijn hand, ik heb een "gewicht" in mijn hand.
Gerommel is veel minder, enkel af en toe mond open en zijn tong blijft op de plaats

Bij het hoofdstel indoen opent hij zijn mond al alvorens het bit aan zijn mond is. Volgens mij toch een teken van acceptatie.
Het enige probleem: het bit is te groot

Maar wel fijner om te rijden en zoekt mijn hand op

Dus ik moet sowieso een nieuw.
Zouden jullie hetzelfde bit maatje kleiner kopen of zijn er nog andere opties die in aanmerking komen?
Moet ik in de richting zoeken met veel tongvrijheid of net een ongebroken bit proberen?
Liefst een dun bit ivm klein mondje.
Ik heb trouwens les, dus rijtechnisch werken we er hard aan