Bowo schreef:Ik heb tussen mijn springzadel en dressuurzadel volgens mij 7 gaten verschil in beugellengte, dus dat 1 gaatje langer niet genoeg is voor vzh naar dressuur, verbaasd me niet :p
Je moet waarschijnlijk even wennen met langere beugels, maar dat hoort wel bij een dressuurzadel
Haha wow 7 is wel echt een groot verschil! Ja de eerste weken reed ik op haar met een veelzijdigheidszadel met de beugels een gaatje korter om tot aan de wrong te kunnen komen, maar ervoor reed ik mijn verzorgpony met een dressuur dus die lengte daarvan heb ik nu aangehouden. Maar dat zadel was te groot voor mij en had ook niet zoveel wrong waardoor ik veel vrijer zat als in deze prestige, waardoor ik nu dus sowieso al moet aanpassen. Maar op dit paard zit ik wel veel liever in een dressuur dan in een VZH door de extra steun die ik hier krijg
_lotteeee schreef:Als je moet gaan wennen aan lange beugels, is het bijna geen doen om direct 2 of 3 gaten langer te gaan!
Dan ben je echt je balans kwijt.
Het makkelijkste is zoals nu 1 gaatje, een paar dagen mee rijden en dan weer een gaatje, tot de gewenste lengte.
Maar dat moet natuurlijk iedereen voor zich weten!
Ja zo ga ik het idd doen, zie me anders al alle kanten opvliegen
Daphneeeej schreef:Wat meer mensen al zeggen stapje voor stapje je beugels iets laten zaken. Eerder weed henoemd dat je laars/chap dan op randje van zweetblad zal komen. Dat lijkt er wel op dat dat zal kunnen maar je chaps lijken ook wel aan de korte kant. Dan zou je evt nog voor hogere chaps/laarzen kunnen gaan als dst gaat storen. Vind je zo van de foto namelijk al wel netjes zitten in het zadel, zal prima passen als je gaat wennen aan de dressuurhouding.
Klopt, het is eigenlijk de grootste kindermaat haha! Maar op dat moment was er niks anders in de winkel beschikbaar, en het paste wel dus heb ze toen maar gekocht. Als ik er problemen van ondervind is het geen moeite langere chaps te kopen
DuoPenotti schreef:Ik heb dit ook.
Ik rij niet fijn op een dressuurzadel, kan niet wennen aan de lange beugels.
Daarom rij ik voortaan met een veelzijdig richting dressuur, dan klopt het wel.
Sommige zadels, zoals bijvoorbeeld die va Gal, daar is de wrong meer naar voren gebouwd, daar zou ik ook wel fijn op zitten.
Maar alles recht naar beneden valt voor mij af.
Dus aan jou ook de vraag, kun je er aan wennen die 2 (denk eerder 4) gaten langer.
Ik hoop het! Ik kan mij niet inbeelden dat 4 gaten langer nog past haha
Annemarievzr schreef:Ik heb gekozen voor een zadel met verplaatsbare kniewrongen (Isabel wWerth-WIntec/Bates) en die zet ik verder naar boven, zodat het meer bovenbeenwrongen zijn. Ik heb erg lange benen en vooral heel lange bovenbenen waardoor ik bij bijna elk dressuurzadel met mijn knieen over de vaste wrongen kom.
Dat is ook nog een idee
heb naar bates zadels uitgekeken, maar omdat het zo lang duurt voor de zadelmaker kan langs komen heb ik ervoor gekozen een prestige met dezelfde boommaat te kopen als de vorige eigenaar, zodat ik nu toch al even verder kan. Als ik er maar niet aan kan wennen dan is dit mss wel een goede optie